וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דורש מהמדינה תשובות: מדוע לא לשלב את הרופאים בשערי צדק

בג"ץ אילץ את המדינה לנמק את התנגדותה למתווה שקרס תוך יומיים. שני הצדדים רואים בכך ניצחון, ובסביבת ליצמן מטיחים ביקורת קשה כלפי מנכ"ל בית החולים שערי צדק - שטוען כי יכול להקים מחלקה חדשה. הדיון הבא: בתחילת השבוע

צילום: יוני ריקנר

בג"ץ הוציא בצהריים (שלישי) צו על תנאי למשרד הבריאות לנמק את התנגדותו לשילוב בבית החולים שערי צדק של שניים או שלושה מהרופאים המתפטרים מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה, כפי שהציע המגשר אליקים רובינשטיין - אלא שהשופטים הוסיפו כי שילוב הרופאים בשערי צדק יהיה לחצי שנה בלבד. בסביבת הרופאים הביעו תמיהה לזמן הקצוב שבג"ץ מייעד את שילובם, וההערכה היא שגם אם משרד הבריאות יסכים לכך - הרופאים יסרבו להצעה מאחר שתהיה פגיעה ברצף הטיפולי של הילדים.

השופטים יורם דניצגר, עוזי פוגלמן ונועם סולברג הורו למשרד הבריאות למסור את תשובתו עד יום חמישי במסגרת עתירת הורי הילדים המאושפזים במחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה, לאחר קריסת הליך הגישור לפתרון המשבר בין ההורים ורופאי המחלקה שהתפטרו לבין משרד הבריאות והנהלת בית החולים. דיון נוסף בעתירה יתקיים בראשון הקרוב אחר הצהריים.

צעד זה של השופטים הפתיע גם את פרקליטות המדינה שמייצגת את משרד הבריאות, מאחר שמיטב המשפטנים העריכו כי שופטי בג"ץ ידחו מיידית את העתירה היום, אולם עצם זה שהשופטים דרשו נימוקים למניעת קליטת רופאים בשערי צדק מלמדת, ככל הנראה, על כוונתם להמליץ למשרד הבריאות לאפשר לרופאים לפעול בשערי צדק. עם זאת, גם אם השופטים ידחו את נימוקי משרד הבריאות ויסברו שיש הצדקה למעבר הרופאים לשער צדק – הסיכוי כי יכפו את התוצאה הזו על המשרד הוא קלוש.

עוד בנושא:
ההתפטרות נכנסה לתוקף: הורי ילדי הדסה הקימו בי"ח שדה עם הרופאים
בסיום פגישה ללא הסכמות: הורי הדסה דרשו לצרף את כחלון לגישור
ניצחון להורי הדסה: משרד הבריאות הסכים לכל דרישותיהם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צו בג"ץ/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צו בג"ץ/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צו בג"ץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתום הדיון, החל וויכוח בין הצדדים האם התערבות בג"ץ בשלב הזה, גם אם היא אינה מכריעה על פתיחת מחלקה, נכונה ומיטיבה עם כל אחד מהצדדים. בקרב שני הצדדים, תשובת בג"ץ היום נחשבת כניצחון.

מהורי הדסה נמסר כי "ההורים שמחים ומברכים על החלטת בית המשפט העליון שמורידה מהשולחן את אופציית הדסה, ולא רואה את רוטשטיין כפרטנר לשום הסדר. ההורים מברכים על כך שנפרץ הסכר ואופציית שערי צדק היא היחידה שמונחת על השולחן. טוב שגם בג"ץ שואל את המדינה את השאלה הפשוטה: למה לא תוקם יחידה המטו-אונקולוגית בשערי צדק?"

"אנחנו קוראים לשר הבריאות ליצמן לוותר על האגו ולהודיע לבג"ץ שהוא כן מוכן לעשות את הצעד ההגיוני ולאפשר לבית חולים שאוהב את הרופאים ומכבד אותם לפתוח מחלקה חדשה שם, ולא לנסות ולכפות על הרופאים לעבוד בבית חולים שמנכ"לו שונא אותם".

שר הבריאות יעקב ליצמן  בחניכת מכון הרדיותרפיה בבית החולים זיו בצפת 19 ביוני 2017. אדריאן הרבשטיין
"קוראים לליצמן לוותר על האגו". השר ליצמן/אדריאן הרבשטיין

מנגד, במשרד הבריאות מחשיבים גם הם את תשובת בג"ץ לניצחון, מאחר שבג"ץ מחייב אותם לנמק למה לא יאפשרו קליטת רופאים ולמה לא תיפתח מחלקה.

מנהל בית החולים שער צדק פרופ' יהונתן הלוי הסביר לוואלה! NEWS כי "חמישה אלמנטים צריכים להתקיים כדי לטפל בילדים חולי סרטן - מרפאה, אשפוז יום, מחלקה אשפוזית, השתלות מח עצם והקרנות. את שלושת הראשונים יש לנו עם רישיון ביד. למעשה, אנחנו לא צריכים לשאול אף אחד, אבל מתוך כבוד לבג"ץ וכבוד שעדיין נותר לי למשרד הבריאות - לא עשינו זאת עד היום. זה עמד על הפרק ורצינו לעשות את זה, אבל בכל זאת יש לי כבוד לרשויות שמשסות בי על לא עוול בכפי".

בסביבתו של ליצמן תוקפים ישירות את פרופ' הלוי ורואים בו כמי שאשם להתדרדרות היחסים וגודל המשבר שנוצר. "הוא נושא באחריות רבה למשבר הנורא אליו נקלענו. יש להצטער על כי לאדם בתפקידו כמנהל בית חולים מרכזי - חסרה אחריות ציבורית מינימלית נדרשת שלא ללבות את האש והוא פועל ההיפך ממניעים שאינם מתקבלים על הדעת".

הפגנת תמיכה בילדים חולי הסרטן בגשר המיתרים בכניסה לירושלים. מאצ'י הוף
"שמחים ומברכים על ההחלטה". הורי הדסה/מאצ'י הוף

ממנכ"ל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין נמסר כי החלטת בית המשפט שלא לפתוח מחלקה בשערי צדק חותמת את הגולל על הפרק הקשה הזה בתולדות הדסה. כעת, כמו כל מערכה קשה המסתיימת, מעבר לחשבון הנפש המתבקש, הגיעה העת לשקם את הנזקים הרבים שיצר המשבר. זה הזמן לבנות, לשקם ולצמוח. המשימות המיידיות העומדת לנגד עיננו הן חזרה לשגרת עבודה איכותית במחלקה, המשך בנייתה וגיוס רופאים איכותיים והמשך הצמיחה, הפיתוח והבראת בית החולים.

"כעת, משבג"ץ אמר את דברו והעימות הנוראי והקשה מאחורינו, אני שב ופונה לרופאים המתפטרים לתת צ'אנס נוסף לי ולהדסה ולשקול בחיוב לחזור למחלקה. למרות כל הדם הרע העלבונות והכעסים. תרומתכם לטיפול בילדים של היום ושל מחר חשובה לכולנו. אין היום מנצחים ומנוצחים ולמרות שמדובר באיחור רב אני כמנכ"ל הדסה מוכן לפתוח דף חדש עימכם, להתנצל בכנות על הפגיעה בכם ולהתחיל מערכת יחסים חדשה בה אקפיד להאזין לכם ולתת את הסיוע המירבי האפשרי להצלחת המשימה של כולנו, שהיא הטיפול האיכותי בילדים. הרבה עבודה לפנינו בשיקום האמון ואיחוי הקרעים שהתגלעו. אולם, עם רצון טוב ונפש חפצה, זוהי משימה אפשרית בעלת חשיבות לאומית, שתשרת את הילדים, ההורים, תושבי ירושלים ואזרחי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully