וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נעים לראות נחל סגור: חשש בצפון מרצף הבצורת והזיהומים

בשבוע אחד נאסרה הכניסה למטיילים למסלולי ארבעה נחלים בגולן עקב זיהום. אין זה מקרי: תופעת הזיהום, שנובעת בין היתר מהבצורת, מטרידה מאוד את הרשויות. ברשות הטבע והגנים מאשימים את רשות המים: "אישרה עלייה במספר הקידוחים"

טיול בנחל הזאכי/צילום: איל שפירא, עריכה: נטלי זברו

(בווידיאו: טיול בנחל הזאכי שנסגר למטיילים)

רשות הטבע והגנים הודיעה השבוע על סגירתם של ארבעה מסלולי טיול בצפון עד להודעה חדשה. שלושה מהם נמצאים בשמורת יער יהודיה שברמת הגולן, והרביעי הוא נחל הזאכי שבצפון הכנרת. סגירת המסלולים נובעת מזיהום שנגרם ככל הנראה מהפרשות של פרות בנחלים, שהובילה להנחיית משרד הבריאות לאסור כניסה של מטיילים למסלולים מחשש לבריאות הציבור. אולם, ביום שלישי כבר נפתחו המסלולים ביהודיה לאחר שבדיקות נוספות במי הנחל נמצאו תקינות.

האכזבה למטיילים בגזרה הצפונית הגיעה לאחר סגירתו של נחל אשלים שבנגב, בעקבות דליפת מאה אלף מטרים מעוקבים של מים חומציים לנחל. זאת, בעקבות קריסת דופן של מאגר מים. בתחילת השבוע נסגרו גם מסלולי טיול רגליים בשמורת ואדי קלט שממזרח לירושלים בשל זרימת ביוב ממתקן טיהור שפכים באל בירה. הכניסה למסלולים נסגרה וציבור המטיילים נקרא להגביל את הצעידה בנחל לאתרים עין מבוע ועין פרת בלבד.

ברשות הטבע והגנים מוטרדים מאוד מתופעת זיהום הנחלים, משום שהגיעה מוקדם יחסית לעונת הקיץ. זוהי תופעה שכיחה בתקופה החמה, שנובעת לרוב מהירידה בשפיעת המעיינות בזמן זה של השנה. עם זאת, השפל בשפיעת המעיינות מגיע לרוב באמצע או בסוף הקיץ ואילו השנה הוא הקדים בהרבה את זמנו והופיע כבר בתחילתו. הממונה על ניטור הנחלים ברשות, הלל גלזמן, הסביר כי "ברגע שהשפיעה יורדת, הזרימה נחלשת ואז פחות מים נמהלים עם מקור הזיהום. כך, הריכוז של החיידקים עולה".

עוד בוואלה! NEWS:
עקב לחץ מגורמים דתיים: ראש עיריית לוד מתנגד למצעד הגאווה בעיר
על רקע המתיחות מול צפון קוריאה: ארה"ב תבצע ניסוי במערכת ההגנה נגד טילים
חמישה מטיילים ישראלים נלכדו על הר בגאורגיה; אין סכנה לחייהם

טיול נחל הזאכי. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
ברשות הטבע והגנים מוטרדים מתופעת זיהום הנחלים. נחל הזאכי/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

מנהל מרחב הגולן ברשות, שרון לוי, אמר כי "השנה הזאת היא קיצונית. כמות הזרימה של המים בנחלים היא מאוד נמוכה ביחס לשנים קודמות. בדרך כלל אנחנו נתקלים בזה באמצע אוגוסט עד ספטמבר. לא עכשיו". הוא הוסיף כי "לכל זה מתווספת גם עלייה בשימוש במים על ידי האדם לצרכי חקלאות ושתייה, וכן עלייה במספר הקידוחים שרשות המים מאשרת. רק השנה אושרו חמישה קידוחים חדשים. גם תופעה זו משפיעה על שפיעת המעיינות".

החורף האחרון סגר את שנת הבצורת הרביעית הפוקדת את הגליל והגולן ורשות המים הכריזה לאחרונה על הרצף כחמור ביותר במאה השנים האחרונות. לטענת גלזמן, העלייה במספר הקידוחים משפיעה במיוחד בגלל שמדובר בתקופת בצורת. "אם יאושרו תכניות לקידוחים נוספים ברמת הגולן, המצב רק יחמיר בשנים הבאות. שפיעת המים תלך ותפחת וייתכן שתופעת הזיהום אף תגבר", הסביר.

מומחה מים ותיק ממכון מרכז ידע גליל פרופ' משה גופן, הסביר כי מאז אמצע שנות ה-70 ועד היום ירדו ספיקות הנחלים בצפון בצורה דרמטית. "בשנות ה-70 ספיקת נחל הדן לדוגמה, עמדה על שמונה קוב לשנייה. ב-2014 נרשמה כבר הספיקה הנמוכה ביותר שנמדדה בנחל אי פעם, והיא הגיעה ללא יותר מ-2.7 קוב לשנייה", אמר. "בבניאס הספיקות עמדו בממוצע על 0.5 קוב לשנייה וגם כאן, מאז 2014 הספיקה כבר עומדת על 0.2 קוב לשנייה בלבד".

סריקות בנחל אשלים לאחר המפגע הסביבתי החמור יולי 2017. שרון טל, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
נסגר למטיילים בעקבות דליפת מים חומציים. נחל אשלים שבנגב/מערכת וואלה! NEWS, שרון טל, רשות הטבע והגנים

בשנים האחרונות הצליחו ברמת הגולן, בעיקר באמצעות הסברה נכונה, למנוע פגיעה בתיירות כתוצאה מזליגות הירי מסוריה. כעת הם מקווים כי סגירת הנחלים למטיילים לא תהפוך ברבות הימים לחזית נוספת שתאיים על ענף התיירות, שמהווה עוגן כלכלי משמעותי באזור.

מנהל אגף התיירות במועצה האזורית גולן שמוליק חזן אמר כי אינו חושש מהמצב. "שמורת היהודיה ונחל הזאכי הם לא המהות של כל התיירות בגולן, למטיילים יש עוד אפשרויות רבות. נחל הזוויתן, נחל המשושים והחרמון שנותן מענה עם קיץ קריר, הם רשימה חלקית. הדאגה האמיתית שלי היא לחקלאות באזור בגלל חומרת המשבר במשק המים אצלנו", אמר.

מרשות המים נמסר בתגובה לטענות רשות הטבע והגנים: "אין כיום תוספת קידוחים פעילים במרחב ולכן הירידה בשפיעת המעיינות והזרימות בנחלים אינה קשורה לקידוחים אלא לבצורת המתמשכת. הזיהום נובע מבקר היורד לערוצי הנחלים ומזהם את המים. ריכוזי החיידקים מהבקר באים לביטוי באופן משמעותי בשל הספיקות הנמוכות בנחלים. בהקשר זה יצוין כי רשות המים פועלת בשיתוף פעולה מתמשך עם כל הגורמים, על מנת להבטיח אמינות אספקה לצרכנים בצפון ובמקביל – שמירה על ערכי טבע ונוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully