וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום הנחל במדבר יהודה: "האסון הגדול ביותר בשנים האחרונות"

2.7.2017 / 13:08

ברשות הטבע והגנים מעריכים כי נזק בעשרות מיליוני שקלים נגרם מדליפת המים החומציים לנחל אשלים. "הנזקים רחבים ממה שחשבנו", אמר מנכ"ל הרשות, "המפעלים ייאלצו לשלם את הנזק"

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

פקחי ומנהלי רשות הטבע והגנים העריכו היום (ראשון) בסיור בנחל אשלים שבשמורת מדבר יהודה כי דליפת המים החומציים ממפעל "רותם אמפרט" בסוף השבוע היא "האסון האקולוגי הגדול ביותר בשנים האחרונות. הנחל כולו הזדהם, נפגע מקצה לקצה". לדברי מנכ"ל הרשות שאול גולדשטיין, "לא נתקלנו בעבר בהיקף כזה בו נחל הזדהם כולו". הוא הוסיף כי החקירה לאומדן היקף הנזק נמשכת וכי ההערכה היא כי הנחל לא יהיה נגיש בשנה הקרובה ושיקומו עלול לעלות עשרות מיליוני שקלים.

בסיור בשטח הוסיף גולדשטיין כי "הגבים מזוהמים, נאלץ להיפרד מהנחל לתקופה ארוכה מאוד. הנזקים יותר רחבים ממה שחשבנו בהתחלה". לדבריו, צריך לבחון מה קרה בשטח, "בלי היסטריה. נחקור את השטח ואז נחליט על דרכי פעולה, נזרים מים מתוקים. לחלקו הגדול של הנחל אי אפשר להגיע. התקציבים לשיקום גדולים, כנראה המפעלים יאלצו לשלם את הנזק, גם ממשלת ישראל תצטרך לסייע".

לקריאה נוספת:
הזיהום בנחל אשלים: המשרד להגנת הסביבה שוקל לפתוח בחקירה פלילית
הדליפה במדבר יהודה: מנסים לאמוד את הנזק - וחוששים מפגיעה בחיות

דליפת חומצה בנחל אשלים שבאזור ים המלח. 30 ביוני 2017. רשות הטבע והגנים
"לחלקו הגדול של הנחל אי אפשר להגיע". האזור המזוהם, שלשום/רשות הטבע והגנים

לאחר שנודע על הדליפה, נסגר הנחל לכניסת מטיילים. "הפעולה הראשונה הייתה להציל חיי אדם, אני מבקש מהציבור לא להגיע לנחל, זה מסוכן וגם מסכן אותנו", אמר גולדשטיין. ברשות פועלים גם לשמור על בעלי החיים בשמורה.

"שמנו תותחי אוויר שמבריחים את הציפורים, מנסים להבריח את היונקים בסביבה ומקווים שחוש הריח ימנע מהם להגיע לנחל", הוסיף. "מהיום אנחנו מפעילים יחידת שאיבה שתשאב את החומצה מהגבים ובלית ברירה תוזרם לנחל. מדובר בנחל שבימות הקיץ אין בו מים ולכן לפני פריצת הסוללה לא היו מים בנחל, היו גבים, רובם מעופשים ואותם שוקלים להחליף במים שלנו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מאגר החומצה שדלף באזור ים המלח. רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
"הפעולה הראשונה הייתה להציל חיי אדם". מאגר החומצה שדלף/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים

דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר שבשטחה נמצא מפעל "רותם אמפרט", אמר כי נבדק אם החומרים המסוכנים הגיעו לאקוויפר שממנו שואבים מים להשקיה. "מזל שהיה יום חם מאוד ולא היו מטיילים בנחל אחרת זה היה נגמר בקיפוח חיי אדם", הוסיף. "נעשה את כל הבחינות לראות מתי אפשר להפעיל את הבריכות, אנחנו לא רוצים להשבית מפעל שמעסיק אלפי עובדים, המשמעות כבדה מאוד. הנזק האקולוגי כבר נעשה ופועלים למנוע נזק נוסף".

אמש הודיע המשרד להגנת הסביבה כי יזמן לשימוע את מנהלי המפעל של חברת "רותם אמפרט", שהביא לדליפה של מאה אלף מטרים מעוקבים של מים חומציים לנחל אשלים. כמו כן, בהמשך הליך האכיפה תישקל פתיחה בחקירה פלילית והמשרד הורה להפסיק כל שימוש בסדרת הבריכות שאחת מהן קרסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully