וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדליפה במדבר יהודה: מנסים לאמוד את הנזק - וחוששים מפגיעה בחיות

1.7.2017 / 14:30

פקחי רשות הטבע והגנים תפסו את מקומם של המטיילים בנחל אשלים שבשמורת מדבר יהודה, אך מידת הנזק המידי שנגרם עדיין לא ידועה. ברשות אמרו כי "עיקר החשש שלנו הוא שחיות ישתו את החומר הרעיל מהנחל"

צילום: אריה רוזנברג מרשות הטבע והגנים

כיממה לאחר דליפת שפכים חומציים מסוכנים לנחל אשלים בשמורת מדבר יהודה, ברשות הטבע והגנים מנסים לאמוד את הנזק שנגרם לחי ולצומח בפנינת הטבע. אסף צוער, אקולוג מחוז דרום של רשות הטבע והגנים הסביר כי "אנחנו עדיין לא יודעים מה הנזק שנגרם, אנחנו יודעים שהחומר הזה הוא לא חומר בריא לחי ולצומח. רק עכשיו התחלנו את הסריקות בנחל כדי לאמוד את הנזק ולראות האם יש בשטח חיות פצועות".

הדליפה התרחשה כתוצאה מקריסת קיר בריכה תעשייתית במפעל רותם אמפרט שבנגב. אתמול הודיע המשרד להגנת הסביבה כי בשל הסיכון הבריאותי, הנחל נסגר למטיילים והבוקר תפסו את מקומם של המטיילים פקחי הרשות, שהחלו לסרוק את הנחל ולבדוק מה הנזק המידי שנגרם. "היה כאן שיטפון חזק של החומר הרעיל הזה ועיקר החשש שלנו כרגע הוא שחיות ישתו אותו מהנחל", הוסיף צוער.

עוד בוואלה! NEWS:
נושאת המטוסים הגדולה ביותר בצי האמריקני עגנה בנמל חיפה
חוקרים למשרד הבריאות: "התייחסו למדוזות כאל סיכון בריאותי"
עמית אושפזה עקב מחלה נדירה והובאה למסיבת הסיום ב"אמבולנס המשאלות"

זיהום בנחל אשלים בנגב, יולי 2017. מארק כץ , רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
"עדיין לא יודעים מה הנזק שנגרם". נחל אשלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, מארק כץ , רשות הטבע והגנים

במשרד להגנת הסביבה הסבירו כי בריכת האידוי שקרסה אתמול, שימשה לתהליך ייצור של חומצה זרחתית, אחד מחומרי הגלם העיקריים לייצור דשנים. לדברי ברוך ובר, מנהל מחוז דרום במשרד, "בתהליך הייצור של חומצה זרחתית, עוברים המים תהליך חומצי לבריכות, לצורך הפרדת גבס. קרקע טבעית ממישור רותם שמכילה פוספטים מועברת לתהליך עם חומצות כדי למצות ממנה את הדשן הזרחתי. השפכים הללו הם חומציים ביותר ומכילים בין היתר חומצה זרחתית".

הבוקר לא הורשו מטיילים להיכנס לנחל. הסכנה העיקרית לציבור היא במקרה של מגע של החומצות עם העור. "חומצה זרחתית עלולה לגרום לצריבות או כוויות הן בבני אדם והן בבעלי החיים", הוסיף ובר. "כמו כן לא מומלץ לנשום את אדי החומצות הללו אם כי מידת הנזק הבריאותי שנגרם כתוצאה משאיפת אדי החומר היא לא דרמטית".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
זיהום בנחל אשלים בנגב, יולי 2017. מארק כץ , רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
"השפכים הללו חומציים ביותר". נחל אשלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, מארק כץ , רשות הטבע והגנים

עם קריסת הבריכה זרמו החומצות הרעילות לאורך קילומטרים בנחל המטויל. הבריכה הכילה כמות גדולה של כמאה אלף מטר קוב חומצות שגרמו לשיטפון חזק בנחל ומילאו את הגבים שבדרך כלל משמשים כמקורות שתייה לבעלי חיים. שעתיים אחרי פרוץ השיטפון, נדרש המפעל להזרים לנחל מים מתוקים, על מנת לשטוף את הנחל ולהוריד באמצעות מהילת המים המתוקים, את רמת החומציות בו.

"רמת החומציות במוצא היא מאוד מאוד חריפה וככל שמתקרבים למורד הנחל החומציות הולכת ונעלמת. כשהחומצה עוברת לקרקע, היא נתקלת בגיר וגיר מנטרל חומצה", הסביר ובר. "זו הסיבה שבמורד הנחל הבדיקות שלנו העלו כי מידת החומציות לא קיימת. כלומר שם החומצה נוטרלה". אלא שדווקא במעלה הנחל הסובל מריכוזים גבוהים של חומציות, נמצאים הגבים המושכים אליהם בעלי חיים המבקשים לשתות מתוכם.

מאגר החומצה שדלף באזור ים המלח. רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
הבריכה הכילה כמאה אלף מטר קוב של חומצות. המאגר שדלף/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים

בהערכת מצב משותפת שקיימו אמש אנשי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הועלתה אפשרות להשתמש בתותחי רעש על מנת להבריח את הציפורים ובכך למנוע מהן לשתות מהחומצה הרעילה. אולם בשלב זה הוחלט לאמוד ראשית את מידת הנזק כשבמקביל נלקחות כל העת דגימות מים וקרקע מהשטחים שנפגעו.

לדברי גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום של רשות הטבע והגנים, "כרגע אנו מתמקדים בצוותים שנעים באופן רגלי בערוץ הנחל ודוגמים את המים לכל אורכו, כדי שאחרי זה נוכל לקבל תמונות מצב מלאה של איפה נאגמו המים, מה הכמות שלהם ועד כמה הם חומציים. במקביל אנו מפעילים רחפן כדי לצלם את כל ערוץ הנחל וליצור מיפוי שיציג איפה הבעיות, באיזו רמה, ובהתאם נוכל להיערך ולתכנן איך לטפל בהם".

נקודת הפריצה של החומצה ממפעל רותם אמפרט. המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
"במורד הנחל החומצה נוטרלה". אזור הדליפה/מערכת וואלה! NEWS, המשרד להגנת הסביבה

חברת כימיקלים לישראל, שהמפעל בבעלותה, מסרה כי הבוקר נערכה פגישת תיאום בין הגורמים המקצועיים בחברת רותם אמפרט נגב והצוותים של המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. "בפגישה הוחלט על המשך ביצוע דגימות של קרקע ומים בנחל אשלים על ידי הצוותים של המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים וגיאולוגים מרותם אמפרט", נמסר.

בחברה הוסיפו כי "לאחר קבלת תוצאות הדגימות יוחלט האם להמשיך בהזרמת מים מתוקים. צוותים של החברה מבצעים חסימות פיזיות בשטח במטרה למנוע ממטיילים מלהיכנס לאזור. החברה פועלת בתיאום ושיתוף פעולה מלא עם הרשויות ולא תחסוך במשאבים עד לשיקומו המלא של הנחל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully