וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת לקויות הלמידה: התלמידים "יאותרו" ומשרד החינוך יערוך האבחונים

21.6.2017 / 17:00

בתום מאבק משפטי ארוך, הודיע המשרד על הרפורמה שצפויה לחסוך לכל משפחה אלפי שקלים בהתאם למצבה הסוציו-אקונומי. תלמידים שעלולים להיות לקויי למידה יאותרו בתחילת חטיבות הביניים, ואם בסיומן לא יחול שיפור עקב ליווי אישי – יאובחנו. בנט: "בשורה דרמטית"

בחינת בגרות במתמטיקה, תיכון קריית שרת חולון, מאי 2013. בן קלמר
התלמידים יקבלו ליווי אישי ורגשי במידת הצורך. למצולמים אין קשר לכתבה/בן קלמר

משרד החינוך הודיע היום (רביעי) על רפורמה מקיפה בתחום לקויות הלמידה והפרעות קשב וריכוז. במסגרת הרפורמה, כבר בתחילת חטיבת הביניים יאתרו המוסדות את התלמידים שייתכן שסובלים מלקויות למידה על סמך תעודות ומבדקים שכבתיים, כך שהחטיבות יגבשו עבורם "תכנית התערבות אישית" המורכבת מליווי לימודי במספר תחומים ואף ליווי רגשי. אם יימצא בסיום חטיבת הביניים כי מבחן ללא התאמות "מונע מהתלמיד לבטא ידע קיים, למרות כל הסיוע הלימודי שקיבל, וקיים חשד סביר כי מקורו של הקושי הוא לקות למידה המחייבת מתן התאמות גם בהבחנות" - הוא יופנה לאבחון בשירות הפסיכולוגי של משרד החינוך, שיקבע אם יקבל הקלות בבחינות הבגרות.

עוד עולה מהרפורמה כי משרד החינוך ישתתף במימון האבחונים בהתאם למצב הסוציו אקונומי של משפחת התלמיד, ועל פי המשרד, הדבר יחסוך למשפחות בין 4,000-1,000 שקלים. עלות התכנית למשרד החינוך 75 מיליון שקלים.

עוד בוואלה! NEWS:
לא יינתנו ציונים: המרצים במכללות לחינוך פתחו בעיצומים
"מגיע לנו יותר": התיכוניסטים מסכמים שנה של מחאה - ויוצאים לחופש
"שווים בין שווים": פרויקט מיוחד משלב בעלי מוגבלויות בלימודים אקדמיים

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2016. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"בשורה כלכלית להורים ובשורה גדולה לתלמידים". בנט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הרפורמה מגיעה אחרי מאבק ציבורי שאף הגיע לבתי המשפט, על מכסת התלמידים שזכאים להקלות, לאחר שמשרד החינוך ניסה להגביל את מספרם. התכנית תפעל כפיילוט בשנת הלימודים הבאה ב-15 רשויות מקומיות, ובשנת 2022 היא צפויה להיות מיושמת בכל הארץ.

"מדובר בבשורה כלכלית להורים, ובשורה גדולה לתלמידים שזקוקים לסיוע ויקבלו מעתה ליווי מקצועי צמוד. זו בשורה דרמטית", אמר שר החינוך נפתלי בנט. "אנו פועלים לצמצם פערים ולהקל על ההורים, והנה דוגמה נוספת מובהקת לכך". מנכ"ל משרד, החינוך שמואל אבואב, הוסיף: "אין כל סיבה שתלמידים יבצעו אבחונים מיותרים, ואין כל סיבה שהורים ישקיעו בנושא הזה כספים מיותרים. המהלך הזה יאפשר זיהוי מוקדם של צרכים, מתן מענה נכון ופרטני. משרד החינוך לוקח אחריות למימון האבחונים ולוקחים את סוגיית לקויות הלמידה צעד אחד קדימה. אנחנו משלבים בתוך בתי הספר יותר אנשי מקצוע ומחזקים את הידע של שדרת המורים. אנחנו נכניס בקרה וכלים שוויוניים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"התלמיד יגיע לחטיבה עם תחושת חוסר מסוגלות"

ד"ר היתאם טאהא, ראש התוכנית לתואר שני בלקויות למידה במכללת סכנין וראש המעבדה הקוגניטיבית לחקר הקריאה והלמידה, טען כי "תכנית משרד החינוך היא בעייתית משלוש סיבות עיקריות". לדבריו, "התכנית מתחילה מחטיבת הביניים וזונחת לחלוטין את הקשיים בהם יתקל התלמיד בבית הספר היסודי, כך יגיע התלמיד לחטיבה עם תחושת חוסר מסוגלות עצמית ודימוי עצמי נמוך לגבי מיומנויות כתיבה, קריאה וחשבון".

"גישת משרד החינוך היא אמריקנית מיסודה", הסביר ד"ר טאהא, "כלומר, התלמיד יאותר רק בסוף כיתה ז', לאחר שנה נוספת של כישלונות ומבחנים ללא התאמות. הוא למעשה יצטרך 'להוכיח' למערכת את לקותו". הוא הוסיף כי "האבחון יתבצע בשירות הפסיכולוגי החינוכי, כלומר, אבחון פסיכולוגי אשר בוחן IQ. ספרות מחקרית ענפה הוכיחה כי על מנת לאבחן לקויות למידה יש צורך באבחון קוגניטיבי מעמיק, ולא פסיכולוגי. האבחון עצמו אמור להתבצע על ידי מומחים ללקויות למידה, ולא על ידי פסיכולוג אשר עבר קורס בנושא".

מנגד, פורום ועדי ההורים היישוביים בירכו על השקת התכנית, ומסרו כי היא "מסמנת עידן חדש בהתייחסות מערכת החינוך לתלמידים עם לקויות למידה". על פי הודעת הפורום, "התכנית שמה במרכזה את התלמיד, אשר עומד בפני אתגרים יומיומיים בהתמודדות עם דרישות לימודיות, בתחומים שונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully