וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שווים בין שווים": פרויקט מיוחד משלב בעלי מוגבלויות בלימודים אקדמיים

17.6.2017 / 22:50

בחודש הבא יקבלו 15 משתתפי התכנית ללימודי משפט תעודת סיום מהמכללה האקדמית נתניה. עיקר הפרויקט הוא לימוד בעלי מוגבלויות על הזכויות והחובות המגיעות להם במסגרת החוק. "זה הדבר הכי טוב שקרה לי ולחברים שלי בשנים האחרונות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מעלה לנו את המוטיבציה". תלמידי הפרויקט בשיעור/מערכת וואלה!, צילום מסך

15 איש בעלי מוגבלויות מ"כפר עידוד" בנתניה יסיימו בקרוב את לימודיהם באקדמיה, בתכנית ללימודי משפט במכללה האקדמית נתניה. הלימודים נערכים במסגרת פרויקט של אגודת הסטודנטים במכללה שהחל השנה. אייל גטניו, אחד התלמידים המשתתפים בתכנית סיפר כי "הפרויקט הזה הוא הדבר הכי טוב שקרה לי ולחברים שלי בשנים האחרונות".

גטניו הוסיף כי הוא וחבריו נהנים מהלימודים במכללה. "הערך העצמי והביטחון העצמי שלי גדל ואני מאושר שמתייחסים אלינו כשווים בין שווים", אמר. לדבריו, המרצה "מתייחס אלינו בכבוד ומלמד אותנו משפטים, אבל גם מעלה לנו את המוטיבציה ובזכותו אני מבין שאין חלום שאני לא מסוגל להגשים".

את הפרויקט יזם יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה, שלומי דהן, ובמסגרתו מלמדים סטודנטים חברי האגודה בהתנדבות. הלימודים נערכו פעם בשבועיים במשך שני סמסטרים, ובחודש הבא יערך טקס חלוקת תעודות סיום למשתתפי התכנית. "הפרויקט הזה הוא אולי ההישג הכי גדול שלי בכל שנותיי באגודת הסטודנטים בנתניה. אותם אנשים הוכיחו לכולם שהם שווים בין שווים, שהם מסוגלים, הם רק היו צריכים שמישהו יפתח להם את הדלת", אמר דהן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הם רק היו צריכים שמישהו יפתח להם את הדלת". דהן ותלמידי הפרויקט/מערכת וואלה!, צילום מסך

"צרם לי לראות שדלתות האקדמיה סגורות בפני אוכלוסיות מוחלשות שלא באשמתם. אנחנו האשמים שלא עושים כל שביכולתנו לשלב את אותם אנשים באקדמיה, גם אם זה קשה, גם אם זה נראה לא אפשרי", הוסיף.

במסגרת הפרויקט העבירו המתנדבים קורסים המותאמים אישית לבעלי המוגבלויות, הן מבחינת התכנים והן מבחינת הקצב, כאשר הדגש הוא על הזכויות והחובות המגיעות להם במסגרת החוק. הקורסים כללו נושאים כגון הכרת מערכת המשפט, התנסחות בעל פה ובכתב, האסור והמותר בענף הפלילי ותביעות בין אדם לחברו בתחום האזרחי.

לדברי דהן, רעיון הפרויקט עלה בעקבות קשר שנוצר עם "כפר עידוד". "מדובר באנשים מדהימים וחכמים, אנשים שתוך מפגש אחד הבנתי שהם צמאים לידע, צמאים ליחס שווה ולמתן הזדמנות שווה על מנת שירגישו ככל האדם", סיפר. "באחד הימים כשיצאו מהכיתה באה אליי אחת הסטודנטיות ודמעות בעיניה, שאלתי אותה 'מה קרה?', היא אמרה שהיא בוכה מאושר, שתמיד חלמה ללמוד במכללה אבל חשבה שאין לה סיכוי ובזכות הפרויקט הזה היא הגשימה חלום. הייתי מאושר, זה השכר שלי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הבנתי שהם צמאים לידע, צמאים ליחס שווה". גטניו/מערכת וואלה!, צילום מסך

דהן סיפר כי גם הוריהם של בעלי המוגבלויות מעריכים את הפרויקט. "הם הודו לנו על שנתנו הזדמנות לילדים שלהם להרגיש טוב, להרגיש שווים. העובדת הסוציאלית שמלווה את הפרויקט אמרה לי: 'הערך העצמי של בעלי המוגבלות הרקיע, הביטחון העצמי שלהם עלה והם מאושרים'. מבחינתי הפרויקט הזה הוא פורץ דרך וכולי תקווה שיהווה מודל לשאר המוסדות להשכלה גבוהה בישראל, אסור לתת לאנשים המקסימים האלו להרגיש שהם שונים. עלינו לחבק אותם ולשלב אותם באהבה בכל מקום ובאקדמיה בפרט".

פרופ' צבי ארד, נשיא המכללה האקדמית נתניה, בירך על קיום הפרויקט ואמר כי הוא מחבר בעלי מוגבלויות לתחום הזכויות המשפטיות, "דבר שלא הכירו עד היום. אנחנו מקווים כי נמשיך לקיים את הפרויקט גם בשנה הבאה בו נעודד אותם להשתלב בחברה ולהכיר את הזכויות והחובות העומדות לרשותם בחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully