וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט מתכונן לעוד שימוע דרמטי: התובע הכללי יוצא להגנת טראמפ

13.6.2017 / 14:20

ג'ף סשנז, שפסל את עצמו מחקירת קשרי הממשל עם רוסיה, יצטרך להשיב הערב לטענות של ראש ה-FBI המודח, שרמז כי הוא הסתיר מידע בעצמו. "חשוב שהציבור ישמע את האמת ישירות ממנו"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: ורד לידני שניר דבוש

(טראמפ על עדות ראש ה-FBI המודח בסנאט: "קומי שיקר")

אחת מדמויות המפתח בממשל טראמפ, התובע הכללי ג'ף סשנז, יתייצב הערב (שלישי) בפני ועדת המודיעין של הסנאט על מנת להעיד בנוגע לחקירת הקשרים בין מטה הבחירות של הנשיא ובכירים רוסיים. זו תהיה הפעם הראשונה שסשנז יעיד בפני הוועדה מאז מונה לתפקידו בחודש פברואר. השימוע יהיה פומבי וייערך בשעה 21:30 (שעון ישראל). דובר משרד המשפטים מסר לקראת העדות כי סשנז "מאמין שזה חשוב שהציבור ישמע את האמת ישירות ממנו, ומצפה לענות לשאלות הוועדה".

במסגרת הפרשה המסועפת, שהולכת ומתפצלת לכמה אישים וכיוונים שונים, לסשנז יש מקום מרכזי. הוא נחשב לאחד האנשים שניהלו הכי הרבה מגעים עם בכירים רוסיים במהלך קמפיין הבחירות וכן בתקופת חילופי השלטון, לצד בכירים אחרים כמו היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, היועץ למדיניות חוץ בתקופת הקמפיין קרטר פייג', ויועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר.

לקריאה נוספת:
טראמפ: "קומי שיקר, מוכן ב-100% להעיד תחת שבועה על שיחותינו"
קומי בסנאט: "טראמפ שיקר; לא אשיב אם הוא שיתף פעולה עם רוסיה"
ראש ה-FBI המודח: "טראמפ ביקש ממני להסיר את עננת החקירה"

התובע הכללי ג'ף סשנז מוסר הצהרה במשרד המשפטים בוושינגטון, 2 במרץ 2017. רויטרס
ימסור עדות ראשונה מאז מינויו בפברואר. סשנז/רויטרס

סשנז החל להתקרב לטראמפ במהלך קמפיין הבחירות, בעת ששימש סנאטור מטעם מדינת אלבמה. בתקופה זו, הוא נפגש בשלוש הזדמנויות שונות עם שגריר רוסיה בארצות הברית, סרגיי קיסליאק. פעם אחת היתה בשולי ועידת המפלגה הרפובליקנית בקליבלנד בקיץ שעבר. בהזדמנות אחרת הוא שוחח עם השגריר בכנס בחירות של טראמפ בוושינגטון, אז הבטיח המועמד הרפובליקני לשפר את הקשרים עם רוסיה אם ייבחר. בחודש ספטמבר 2016 השניים אף נפגשו בלשכתו של סשנז בסנאט.

עם זאת, כשנשאל במהלך השימוע שנערך לו בטרם כניסתו לתפקיד, טען סשנז כי לא היו לו מגעים עם גורמים רוסיים. כשהתגלה דבר קיומן של הפגישות, סשנז אמר כי שתי הפגישות הראשונות היו באקראי במהלך אירועים רבי משתתפים, וכי הוא נפגש עם קיסליאק בלשכתו במסגרת תפקידו כחבר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט. אלא שבדיקה העלתה כי סשנז הוא חבר הוועדה היחיד, מתוך 26 סנאטורים, שנפגש עם קיסליאק במהלך 2016.

עוד באותו נושא

דיווח בארה"ב: שר המשפטים הציע את התפטרותו בשל מתיחות עם טראמפ

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטקס השבעתו של התובע הכללי ג'ף סשנז, 9 בפברואר 2017. רויטרס
פסל את עצמו מניהול החקירה. סשנז וטראמפ בטקס השבעתו בחודש פברואר/רויטרס

בשל כך, דרשו כמה נציגים דמוקרטים להעמיד את סשנז לדין באשמת עדות שקר. הדבר אמנם טרם קרה וגם לא ברור אם יקרה בהמשך, אבל סשנז נאלץ לפסול את עצמו מניהול חקירת הקשרים עם רוסיה. הצעד עורר את זעמו של הנשיא טראמפ, שבשלב זה איבד למעשה אחיזה בחקירה.

אחרי שסשנז פסל את עצמו, החל סגנו רוד רוזנשטיין לתפקד כממונה על החקירה, והוא קיבל החלטה דרמטית - למנות למקרה חוקר מיוחד, ראש הבולשת הפדרלית (FBI) לשעבר רוברט מולר, אדם עצמאי ומנותק מכל השפעה פוליטית. מינויו של מולר הרתיח את טראמפ אשר צייץ כי מדובר ב"ציד מכשפות" וב"רדיפה הפוליטית הגדולה בהיסטוריה הפוליטית של ארצות הברית".

בשבועות האחרונים דווח כי סשנז הציע לטראמפ את התפטרותו בעקבות משבר האמון שנוצר ביניהם, אולם הוא דחה זאת. אף על פי כן, האווירה בין השניים נותרה עכורה. בשבוע שעבר נשאל דובר הבית הלבן בכמה הזדמנויות אם לנשיא יש אמון בתובע הכללי, וחלפו כמה ימים עד שהסכים להגיב בחיוב לשאלה.

כעת, יהיה על סשנז להתמודד עם חקירה פומבית על מגעיו עם גורמים רוסיים. בנוסף לכך, הוא יישאל על דבריו של ראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי שאמר כי לסוכנות היה מידע שהצביע על כך שהוא היה נתון בסיטואציה "בעייתית" לעמוד בראש החקירה, דבר שעליו הוא לא פירט בחלק הפומבי של השימוע.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שגריר רוסיה סרגיי קיסליאק ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, 16 במאי 2017. AP
טראמפ בפגישה עם השגריר קיסליאק ושר החוץ של רוסיה לברוב, בחודש שעבר/AP

סוגיה נוספת עליה צפוי סשנז להישאל היא מדוע היה מעורב בפיטורי קומי. זאת, על אף שטראמפ הודה כי פיטוריו נגרמו בין היתר בגלל האופן שבו ניהל את חקירת הקשרים עם רוסיה - שממנה פסל סשנז את עצמו. עם זאת, בהיותו בכיר בממשל, יוכל סשנז להשתמש בזכות מיוחדת המאפשרת לנשיא ולבכירים אחרים ברשות המבצעת להימנע למסור לקונגרס מידע בנושאים מסוימים. לפי כמה הערכות, הוא ישתמש בזכות זו כדי להימנע משאלות על שיחות שניהל עם הנשיא טראמפ.

מקרה נוסף שיעמוד במרכז העדות של סשנז, הוא שיחה שניהל לכאורה עם קומי בחודש פברואר. לטענת קומי, מיד לאחר שטראמפ פנה אליו וביקש ממנו "להניח לחקירה של מייקל פלין", הוא פנה לסשנז וזעם על כך שהשאיר אותו לבד בחדר עם הנשיא. ראש ה-FBI לשעבר התייחס לכך בעדותו בשבוע שעבר, והעיד כי אמר לתובע הכללי "זה לא יכול להיות שאתה מגורש מן החדר ואני נשאר לבד עם הנשיא", אולם טראמפ לא הגיב. הערב, הוא יידרש למסור גם את הגרסה שלו להשתלשלות האירועים הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully