וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומי בסנאט: "טראמפ שיקר; לא אשיב אם הוא שיתף פעולה עם רוסיה"

8.6.2017 / 19:40

ראש ה-FBI המודח אמר בשימוע דרמטי כי הוא מאמין שחקירת קשרי הממשל לרוסיה קשורה לפיטוריו. הוא הודה שהדליף את שיחותיו עם הנשיא כדי שימונה חוקר מיוחד: "חששתי שהוא ישקר". קומי הוסיף כי טראמפ ביקש ממנו לעצור את חקירת פלין, אך סירב לומר אם מדובר בשיבוש חקירה

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי אמר היום (חמישי) בעדותו בוועדת המודיעין בסנאט כי הנשיא דונלד טראמפ וממשלו שיקרו והשמיצו אותו כשהסבירו מדוע הוחלט להדיח אותו בחודש שעבר. בעדות ארוכה ומתוחה, שנמשכה כשעתיים וחצי, סירב קומי להכחיש שטראמפ ומוסקבה תיאמו מהלכים לפני הבחירות, והודה כי הדליף את המזכר שחיבר לאחר שיחותיו עם הנשיא כדי שימונה תובע מיוחד - כפי שאכן קרה.

לדברי קומי, ההסבר של טראמפ לפיטוריו "היה מבלבל". ראש ה-FBI לשעבר הבהיר כי הנשיא אמנם לא ביקש ממנו לחדול מחקירת קשרי ממשלו עם רוסיה, אך כן דחק בו להפסיק את חקירת יועצו לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. עם זאת, הוא אמר כי הוא אינו יכול להשיב אם טראמפ שיבש את החקירה, עבירה המהווה עילה למשפט הדחה נגד הנשיא בסנאט. קומי אמר כי אין לו ספק שרוסיה ניסתה להתערב בבחירות לנשיאות.

לאחר השימוע הפומבי בוועדת המודיעין, החל שימוע סגור של קומי מאחורי דלתיים סגורות.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ שוחח בטלפון עם אמיר קטאר: "מוכן למצוא פתרון למשבר"
מכון מחקר בארה"ב: עסקת הנשק עם סעודיה - "פייק ניוז"
דיווח: האקרים רוסים השתילו נאום מזויף של אמיר קטאר - והובילו למשבר

עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
היה המום מבקשות הנשיא. קומי מעיד בשבועה/רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במהלך נאומו על רפורמת הבריאות החדשה שלו בסינסנטי אוהיו, 7 ביוני 2017. רויטרס
טראמפ, היום/רויטרס

הוא הוסיף כי "החוק לא דורש הסבר אם הנשיא רוצה לפטר ראש FBI, אבל הם החליטו להשמיץ אותי, לומר שהובלתי אותו בצורה רעה, שב-FBI איבדו אמון בי. אלה היו שקרים, חד וחלק". עוד אמר קומי כי "ההיגיון שלי אמר לי שהוא מבקש לקבל משהו בתמורה להתחייבות להשאיר אותי בתפקיד. פלין באותו זמן היה בסיכון משפטי, התייחסתי לדבריו של הנשיא בצורה מטרידה, אבל זה לא מתפקידי לקבוע אם היה במעשיו שימוש לרעה בסמכות. החוקר המיוחד ייקבע זאת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא התייחס בדבריו למינוי של רוברט מולר, ששימש בעבר גם הוא ראש הבולשת, לתובע מיוחד של החקירה, ואמר כי המינוי "חשוב כדי להבין אילו מאמצים היו לרוסים בניסיון להשפיע על הבחירות שלנו". מולר מונה לתפקיד אחרי שהתובע הכללי ג'ף סשנז התנער מהחקירה בשל פגישות שקיים בעצמו עם שגריר רוסיה בוושינגטון במהלך הבחירות, שעליהן לא דיווח במהלך שימועו בסנאט.

עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
הרגיש כי הוא נמצא לבדו. קומי, היום/רויטרס
עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
קומי במהלך השימוע/רויטרס

במהלך שימועו, סירב ראש ה-FBI המודח להשיב על שאלות הקשורות לתוכנה של החקירה, בהן הדיווח שלסוכן בריטי היה תיק מודיעין שהצביע על כך שלמוסקבה יש מידע מביך על טראמפ. קומי אמר כי הבולשת הפדלרית הייתה מודעת למתקפות סייבר של רוסיה עוד בקיץ של 2015.

"חשבתי שזו התפתחות מטרידה שעליי לתעד. חשתי שמשהו גדול עומד לקרות וכדאי שאזכור את הפרטים. ל-FBI יש עשרות אלפי חקירות. הנשיא שאל רק על זו", אמר קומי. "אף אחד מעולם לא ביקש ממני נאמנות בכל הקריירה שלי ב-FBI חוץ מטראמפ. לא לזה התכוונו המחוקק והחוקה".

"נדהמתי מהשיחות"

כשנשאל על ידי הסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינסטיין מדוע הוא פוטר, השיב קומי: "אני לא יודע בוודאות אבל אני לוקח את המילה של הנשיא שזה בגלל החקירה של רוסיה, האופן שבו ניהלתי את זה, משהו שיצר לחץ על הנשיא שהם רצו להקל".

"אלוהים, אני מקווה שיש הקלטות"

לגבי התחייבות לנאמנות השיב: "אני לא מכיר מספיק את הנשיא כדי לקרוא אותו. היתה לנו פתיחה טובה, אבל זה לא שיפר את היחסים. זה היה מאוד מוזר. הוא ביקש ממני משהו וסירבתי לתת לו אותו".

על השאלה אם הוא מאמין שהחקירה של רוסיה היתה קשורה לפיטוריו, ענה: "כן, כי ראיתי שהנשיא אמר כך. נדהמתי מהשיחות. הרצתי בראש כל מילה שהוא אמר, ובחרתי את המילים והתגובה שלי בקפידה. אמרתי לו אני מסכים שהוא בחור טוב. כלומר, אני לא מסכים עם מה שהוא ביקש ממני לעשות".

כשנשאל על הציוץ של טראמפ לגבי ההקלטות של השיחות בין השניים, אמר קומי: "אלוהים, אני מקווה שיש הקלטות".

עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. AP
יעיד גם בשימוע בדלתיים סגורות. קומי, היום/AP
עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017/רויטרס

הסנאטור מרקו רוביו, חבר המפלגה הרפובליקנית שהתכתש עם טרמפ במהלך הפריימריז, שאל את ראש ה-FBI לשעבר מה הייתה תגובת עמיתיו של קומי לבקשותיו של טראמפ. "הם היו בהלם, הם אנשים מנוסים שמעולם לא ראו דבר כזה, הם היו מאוד מודאגים", אמר.

"אז התחלנו לדון על מה לעשות עם המידע. אנחנו ראשי ה-FBI, והשיחה הייתה אם צריך לחלוק את זה עם בכירים במשרד המשפטים. היה ברור שלא נמלא את ההנחיה (להפסיק את החקירה, ע"נ) ושקלנו אם לדווח לתובע הכללי, בהנחה שבקרוב יפסול את עצמו מהחקירה. החלטנו שהדבר הכי טוב זה להחזיק את המידע, לתעד אותו, ובהמשך למצוא דרך להוכיח את זה. כל עוד זה המילה שלך נגד הנשיא אין דרך להוכיח. לכן שמחתי כשראיתי לגבי הקלטות".

רוביו הקשה עליו: "האם זה נכון שהנשיא ביקש ממך להיות נאמן, ובהזדמנות אחרת אמר לך להרפות מהעניין של מייקל פלין, ובשלישית לומר לעם האמריקני שהוא לא תחת חקירה?", שאל. קומי אמר כי "כן, אלה שלושת הדברים שהוא ביקש".

אנשים צופים בעדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, ניו יורק, 8 ביוני 2017. רויטרס
אנשים צופים בשימוע של קומי בפאב בניו יורק/רויטרס
אנשים צופים בעדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, ניו יורק, 8 ביוני 2017. AP
אנשים צופים בשימוע של קומי בפאב בניו יורק/AP
"הייתה לי תחושת בטן שאצטרך להגן על הארגון"

הסנאטורית הרפובליקנית סוזן קולינס, שנחשבת ליריבה של טראמפ, ביקרה את טראמפ על כך שדחק בקומי "להניח" לחקירת פלין, אך תהתה מדוע הוא הסכים עמו "שהוא בחור טוב" ולא תקף אותו על כך שהוא "מזיק לחקירה". ראש ה-FBI המודח טען כי הוא דיבר על כך עם התובע הכללי ועם סגנו רוד רוזנשטיין. "הבעתי את חששותיי בנוגע לאופן שבו הנשיא מתקשר עם ה-FBI".

הוא הסביר כי הוא החליט לתעד את שיחותיו עם טראמפ, בניגוד לשיחותיו עם הנשיא לשעבר ברק אובמה שמינה אותו, בשל תחושתו כי הוא "לבד" ובשל "טבעו" של הנשיא הנוכחי. "הייתה לי תחושת בטן שאצטרך להגן על הארגון, וכדאי שאתעד זאת". הוא הודה כי ביקש מעמית שלו, דניאל רייכמן, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת קולומביה, לחלוק את תוכן המזכרים עם עיתונאי. "זה היה הזיכרון שלי לגבי השיחה עם הנשיא והרגשתי חופשי לחלוק אותו כאזרח פרטי", נימק.

"בכירי ה-FBI היו בהלם"

מנגד, הסנאטור הרפובליקני ג'יימס לנקפורד מאקולהומה, המעיט בערך הדברים של קומי. "אם הנשיא מנסה לגרום לך לעזוב את החקירה, אז להזכיר זאת פעם אחת בסוף ארוחה יום אחד אחרי הפיטורים של פלין, 'אני מקווה שתניח לזה', זה נראה כמו מגע מאוד קל. אם הנשיא רצה לעצור חקירה, איך הוא היה יכול לעשות זאת?", הקשה.

קומי אמר כי הוא "לא מומחה למשפט, אבל מבחנה משפטית, טראמפ הוא ראש הרשות המבצעת והוא יכול להנחות שמישהו ייחקר או לא ייחקר. אם הוא רוצה להנחות מישהו ישירות הוא יכול להנחות כל אחד", והסנאטור אמר לו כי החקירה לא נעצרה. ראש ה-FBI המודח הבהיר: "יש הבדל, להעיף את כל האנשים מהחדר, להישאר לבד עם ראש ה-FBI, ולומר 'אני מקווה שתניח לזה' זה דבר שיכול להיות לו אפקט מצנן (על החקירה)".

לדבריו, "ממשלה זרה ניסתה לעצב את האופן שבו אנחנו חושבים, מצביעים ומתנהגים. זה לא קשור לדמוקרטים או רפובליקנים, זה קשור לאמריקה. הם (הרוסים) חושבים שאנחנו איום עבורם".

אנשים צופים בעדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בפניי הסנאט, ניו יורק, 8 ביוני 2017. רויטרס
אדם צופה בשימוע בניו יורק/רויטרס

יו"ר הוועדה, הסנאטור הרפובליקני ריצ'רד באר, אמר בפתח השימוע כי "יש גם לשמוע את תיאור האירועים גם מפיו של טראמפ". הסנאטור מארק וורנר, הדמוקרט הבכיר בוועדה, אמר כי העדות של ראש ה-FBI לשעבר "מדאיגה". "הדרך שבה קומי פוטר בידי טראמפ גרמה להלם", אמר בפתח השימוע.

גורם המקורב לצוות המשפטי של טראמפ אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי טראמפ יפריך חלקים מרכזיים מעדותו של קומי, כולל זה שבו הוא ביקש ממנו לכאורה להפגין כלפיו נאמנות או לחדול מחקירת קשרי פלין ורוסיה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, ינואר 2017. GettyImages
קומי וטראמפ/GettyImages
אנשים מחכים למתן עדותו של ראש האף בי איי לשעבר ג'יימס קומי בוועדת המודיעין של הסנאט, וושינגטון, 8 ביוני 2017. רויטרס
אנשי תקשורת ממתינים לכניסה לדיון בוועדה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully