וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ שוחח בטלפון עם אמיר קטאר: "מוכן למצוא פתרון למשבר"

לראשונה מאז פרוץ המשבר במפרץ, שוחח נשיא ארצות הברית עם האמיר תמים בן חמד א-תאני, והציע לכנס פגישת פיוס בבית הלבן. במקביל, הפרלמנט בטורקיה אישר שליחת חיילים לבסיס בקטאר ואמיר כווית הגיע לאיחוד האמירויות בניסיון לתווך בסכסוך בין דוחא למדינות ערב

עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח הערב (רביעי) בטלפון עם אמיר קטאר, לראשונה מאז פרוץ המשבר בינה לבין מדינות ערב. טראמפ אמר כי הוא "מוכן למצוא פתרון למשבר", והציע לארח פגישה בבית הלבן לשם כך.

בהודעת הבית הלבן הערב נמסר כי הנשיא הדגיש את החשיבות של שיתוף הפעולה בין מדינות המפרץ למניעת מימון של ארגוני טרור ובלימת אידאולוגיות קיצוניות. אתמול אמר טראמפ כי מנהיגים במזרח התיכון אמרו לו במהלך ביקורו באזור, בחודש שעבר, כי קטאר מממנת אידיאולוגיה קיצונית. "אמרתי להם שאי אפשר יותר להמשיך ולממן קיצונים, והם הצביעו על קטאר", כתב טראמפ בחשבון בטוויטר שלו.

ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים, בחריין ומדינות ערביות ומוסלמיות נוספות ניתקו בתחילת השבוע את קשרי התעופה והתחבורה עם קטאר. שלושת מדינות המפרץ הקציבו שבועיים לאזרחים ולתושבים מקטאר לעזוב את שטחן, וריאד אף הודיעה על סגירת משרדי רשת אל-ג'זירה הקטארית בשטחה. בדוחא לא הגיבו עדיין לצעדי החרם.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ואמיר קטאר שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
טראמפ עם אמיר קטאר, בחודש שעבר/רויטרס

מוקדם יותר הערב, אישר הפרלמנט בטורקיה שליחת חיילים לבסיס צבאי בקטאר, כאות הפגנת תמיכה בבעלת בריתה של אנקרה. הצעת החוק, שהועלתה לפני פרוץ המשבר, אושרה ברוב של 240 חברי פרלמנט.

היום ביקר אמיר כווית, סבאח אל-אחמד א-סבאח, בדובאי שבאיחוד האמירויות הערביות, והמשיך משם לקטאר. אתמול נועד האמיר עם סלמאן מלך ערב הסעודית. כווית, שכמו עומאן לא הצטרפה לחרם, דחקה בקטארים שלא להחריף את המשבר.

גורם אמריקני בכיר הוסיף אמש כי התנהגותה של קטאר, המואשמת בשיתוף פעולה עם איראן ובתמיכה בארגונים רדיקליים, מדאיגה את וושינגטון. מנגד, בבית הלבן הבהירו אתמול כי טראמפ מקווה שהמשבר ייפתר במהירות.

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל עם אמיר קטאר, שייח תמים בן חמד אל-תאני ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה בדוחא, 2014. GettyImages
"מערערת את מעמד הרשות הפלסטינית". אמיר קטאר עם אבו מאזן וחאלד משעל, 2014/GettyImages

שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר אמר אתמול(שלישי) כי קטאר צריכה לנקוט "כמה צעדים", בהם הפסקת התמיכה בארגון הפלסטיני חמאס, על מנת לחדש את היחסים הדיפלומטיים והכלכליים על המדינות הערביות שהכריזו אתמול על ניתוק היחסים עם הנסיכות. "החלטנו לנקוט צעדים כדי להבהיר שהגבול נחצה", קרא אל-ג'ובייר, במהלך ביקורו בפריז, בירת צרפת.

לדבריו, "אף אחד לא רוצה לפגוע בקטאר. קטאר חייבת לבחור באיזה כיוון היא רוצה להתקדם". אל-ג'ובייר עוד טען, בהתייחסות לסגירת הגבולות וההגבלות העסקיות הרבות, כי "המחיר של הצעדים הכלכליים נגד קטאר ישכנעו אותה לצעוד בכיוון הנכון". הוא ציין את ארגון חמאס ואת הארגון המצרי "האחים המוסלמים", שלשניהם קשרים נרחבים זה עם זה ועם ההנהגה הקטארית, כגופים שעל דוחא לנתק עמם את הקשר. לדבריו, קטאר מערערת את מעמדה של הרשות הפלסטינית באמצעות תמיכתה בחמאס, ושל מצרים באמצעות התמיכה ב"אחים המוסלמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully