וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ, מיתוג - וגם מונדיאל: בישראל לא הופתעו מהחלטת קטאר

4.6.2017 / 10:50

ההחלטה לגרש אנשי חמאס מתקבלת דווקא לאחר הצהרות על שיקום יחסים עם איראן, בשל לחצים על קטאר שגם זכתה לאיתות מטראמפ. בטרם יגיעו מאות אלפי תיירים למשחקים ב-2022, קטאר ודאי לא תרצה להיות מזוהה עם טרור

מערכת וואלה!

(בווידאו: ח"כ יעקב פרי, לשעבר ראש השב"כ, מדבר באולפן וואלה! NEWS על השינויים בהנהגת חמאס)

החלטת קטאר לגרש אנשי חמאס משטחה לא הפתיעה את מערכת הביטחון בישראל, שכן מדובר בתוצאה של הפעלת לחץ מצד מספר מדינות כלפי האמירות במפרץ הפרסי. עם בחירתו המחודשת של חסן רוחאני לנשיא איראן, גורמים רשמיים בקטאר הצהירו כי בכוונתם לפתוח דף חדש עם הרפובליקה האסלאמית - מהלך שהתקבל בסלידה מצד מדינות סוניות באזור.

ובעוד שקטאר הכריזה על שיפור יחסים עם איראן, הגיעה עסקת הנשק בין ערב הסעודית לארצות הברית - עסקת נשק בשווי מאה מיליארד דולרים, שמבהירה את הלך הרוח בבית המלוכה הסעודי, שפועל לחזק את הרתעתו מול איראן. דוגמה לכך ניתן לראות בתימן, שם מנהלת ערב הסעודית מלחמה עקובה מדם נגד המורדים החותים שמקבלים תמיכה כספית מאיראן, לרבות אמצעי לחימה ויועצים. החותים, מצדם, פועלים לערער את היציבות בממלכה הסעודית.

כותרות אחרונות בוואלה! NEWS
מתקפת טרור בלונדון: שישה הרוגים ו-48 פצועים בפיגוע משולב
מחבל שנורה עם אפוד דמה: תיעוד מזירת המתקפה בלונדון
היום, בשידור חי: המועמדים לראשות העבודה בעימות באולפן וואלה! NEWS

הצגת אמנת חמאס החדשה, דוחא, קטאר, 1 במאי 2017. רויטרס
גם המונדיאל קשור. צמרת הנהגת חמאס בדוחא, בירת קטאר/רויטרס

להחלטה הקטארית לסמן אנשי חמאס בשטחה, ניתן לקשור את דבריו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שהכניס בכפיפה אחת את חמאס לצד חיזבאללה כארגוני טרור. הקטארים מבינים כעת שבבית הלבן יושב נשיא שרואה את המזרח התיכון אחרת מקודמו, והם נדרשים לבצע התאמות גם בתחום המדיני.

בשנים האחרונות ישראל ודאי אינה מעלימה עין מפעילות חמאס בקטאר, שמניעה פעילות נגד ישראל - בדגש על הגדה המערבית. לחץ עקיף דומה הופעל על טורקיה, שאירחה בכירים בחמאס שתכננו, הכווינו ומימנו טרור ביהודה ושומרון.

עוד באותו נושא

דיווח: קטאר מתכננת לגרש משטחה אנשי חמאס בשל "לחצים חיצוניים"

לכתבה המלאה

לאחוז את המקל בשני קצותיו

גורמי ביטחון בישראל מצביעים על כך שקטאר מעוניינת לארח את המונדיאל ב-2022, ובשל כך לכל פעילות שקשורה לטרור ישנן השלכות רבות בעבור מדינה שמבקשת לארח מאות אלפי אזרחים מרחבי העולם.

עם זאת, ההערכה היא שקטאר לא תחדול לחלוטין מיחסיה עם חמאס ותנועת האחים המוסלמים, ולא תעצור את העברת הכספים שמיועדים לשיקום רצועת עזה. מדובר, לטענת גורמי הביטחון, בניסיון לאחוז את המקל בשני קצותיו, ואולם כל זמן שמדובר בפעולות שיקום ברצועה - שמרביתן תחת פיקוח ישראל והאו"ם - מדובר בתרחיש שבישראל לא יביעו התנגדות אליו.

אוהדים קטארים חוגגים את בחירת המדינה לארח את מונדיאל 2022. רויטרס
חגיגות בקטאר עם החלטת פיפ"א על אירוח המונדיאל במדינה ב-2022/רויטרס

במערכת הביטחון סירבו להתייחס למידת המעורבות הישראלית בלחץ על קטאר, כפי שדווח בלבנון, אך השינויים במזרח התיכון נעשים בקצב מהיר, ובירושלים מנסים לקרוא אותם - ולנסות להשפיע עליהם, ככל שניתן.

ההתקרבות בין חמאס ומצרים, למשל, נעשתה בהתאם לאינטרסים חדשים בקהיר, וחרף החשש הישראלי - השיחות בין הצדדים לא הניבו מהלכים דרמטיים. צבא מצרים אמנם מאפשר הכנסת חומרי בנייה וכלי רכב לעזה, כפי שלא אישר שנים, אך הוא ממשיך להילחם במנהרות מתחת לרפיח המצרית ולרפיח הפלסטינית, ומאפשר פתיחת מעבר רפיח לפרקי זמן קצרים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • קטאר
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully