וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק העמותות חלש מדי": נתניהו קרא לאסור תרומות ממדינות זרות

11.6.2017 / 17:23

ראש הממשלה אמר בישיבת ראשי הקואליציה כי הוא מעוניין לקדם חוק שיאסור לחלוטין תרומות ממדינות לעמותות ישראליות, וביקש מהשר יריב לוין לנסח את החקיקה. "אם תרצו": "חוק חיוני". ח"כ רוזין: "רדיפה פוליטית"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: השרה מירי רגב קוראת לבטל אירוע של "שוברים שתיקה", בחודש מרץ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בישיבת ראשי הקואליציה כי הוא מעוניין לקדם חוק שיאסור לחלוטין תרומות של מדינות זרות לעמותות ישראליות. במהלך הישיבה טען נתניהו כי חוק השקיפות, שנחקק בשנה שעברה, הוא חלש מדי. נתניהו ביקש משר התיירות יריב לוין לגבש ולנסח את החקיקה.

חוק השקיפות, שכונה גם "חוק העמותות", קובע כי עמותות שעיקר מימונן מתרומות של מדינות זרות יחויבו לציין זאת בפני רשם העמותות וכן בפרסומים ובדוחות שהן מעמידות לעיון הציבור. עם אישורו של החוק בחודש יולי האחרון, הוא עורר ביקורת קשה, בין היתר בגרמניה ובאיחוד האירופי, שהוציאו הודעות גינוי חריפות והזהירו כי החוק נועד להגביל את פעילות החברה האזרחית בישראל ו"מסכן את יסודות הדמוקרטיה ואת הערכים המשותפים" עם אירופה.

עוד בוואלה! NEWS:
דובר צה"ל על סרטון "בצלם": "פרובוקציה מנותקת מהמציאות"
היועמ"ש לרגב: ביטול אירועים בגלל תוכנם – פגיעה בחופש הביטוי
ארגוני השמאל משיבים אש: "נתניהו הציב אולטימטום – ואכל את הכובע"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 11 ליוני 2017. רויטרס
"להגן על הדמוקרטיה הישראלית". נתניהו בישיבת ממשלה, היום/רויטרס

מתן פלג, מנכ"ל תנועת "אם תרצו", אמר היום כי "אנו מברכים את ראש ממשלת ישראל על החלטתו שלא להסתפק בחוק העמותות הקיים, ולהתאימו לאתגרים הפנימיים העומדים בפתחה של מדינת ישראל". לדבריו, "תנועת 'אם תרצו' מברכת על הכוונה לחוקק חוק עמותות שישלים את המהלך שהחל לפני מספר שנים".

"חוק זה הוא חיוני וקריטי, ונועד להגן על הדמוקרטיה הישראלית מפני התערבות מדינית זרה בענייניה הפנימיים", הוסיף פלג. לטענתו, "חוק זה ישמור על יציבותה של הדמוקרטיה בישראל ויגן על חיילי צה"ל מפני רדיפות של ארגוני דה-לגיטימציה מהניסיון להציגם כפושעי מלחמה". הוא סיכם כי "אנו סומכים על הממשלה שתשלים את החקיקה החדשה בהקדם ותימנע התערבות לא דמוקרטית של מדינות זרות".

ח"כ מיכל רוזין  בוועדה המסדרת של הכנסת, מאי 2015. טלי מאייר
"עוד ניסיון נואל לקרוץ לימין על חשבון הדמוקרטיה". רוזין/טלי מאייר

עם זאת, הצעתו של נתניהו עוררה גם ביקורת בקרב מפלגות האופוזיציה. חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) טענה כי "כנראה יש התקדמות בחקירות השחיתות אם ביבי מחליט ללכת לצעד כל כך ביזארי ולהחרים את כל מדינות העולם בשביל ספין תקשורתי".

חברת סיעתה, ח"כ מיכל רוזין, כינתה את ההצעה "רדיפה פוליטית" ואמרה כי "יצא המרצע מהשק. אמירתו היא הוכחה ניצחת שכל הניסיונות להציג את חוק העמותות הבזוי כניסיון להגביר את השקיפות הם בלוף". לדבריה, "זהו עוד ניסיון נואל של ראש הממשלה לקרוץ לימין, על חשבון הדמוקרטיה הישראלית. זה ברור לכל שלהצעת חוק שכזו אין שום היתכנות משפטית, אך יש בה אמירה ציבורית חמורה ביותר". היא סיכמה: "עמותות השמאל הן לא הבעיה, אלא הפתרון - ומזה ממשלת הימין משקשקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully