וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לרגב: ביטול אירועים בגלל תוכנם – פגיעה בחופש הביטוי

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה וקבלה על דרישות שרת התרבות מרשויות מקומיות לבטל אירועים. "יש הצטברות מדאיגה של מקרים, המעבירים מסר בעייתי שלפיו פעילות מוסדות התרבות נבחנת תחת עינה הפקוחה של המדינה", הזהירה המשנה

צלמים זמניים מורשים

דרישת שרת התרבות מירי רגב מרשויות מקומיות, לקרוא מראש מחזות או לבחון תכנים כדי למנוע קיום אירועים שתוכנם לא הולם לטענת השרה, אינה חוקית – כך קבעה היום (ראשון) המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, בעקבות פניית האגודה לזכויות האזרח.

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, פנה לאחרונה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בעקבות כמה מקרים שבהם פנתה השרה רגב לרשויות מקומיות וביקשה לבטל אירועים שלטענתה פגעו בתדמית של מדינת ישראל. עו"ד יקיר ביקש מעו"ד זילבר שתבהיר לשרת התרבות כי היא "מהלכת אימים על ראשי רשויות ועל מוסדות תרבות בכך שהיא מבקשת לשלול מימון ממי שמעז לקיים אירוע שתוכנו לא מוצא חן בעיניה".

בעקבות הפנייה פנתה המשנה ליועץ המשפטי לשרה רגב והבהירה לה בשם היועץ המשפטי כי לא ניתן למנוע מימון בגלל תוכן היצירות המוצגות והאירועים המתקיימים במוסדות. "מדובר בהצטברות מדאיגה של מקרים, המעבירים מסר בעייתי כי פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עינה הפקוחה של המדינה, כי הם נתונים לפיקוח וניטור מתמידים מטעם השלטון – בחינה היורדת לשורשו של חופש הביטוי", כתבה עו"ד זילבר בתשובתה לאגודה לזכויות האזרח.

לקריאה נוספת:
השרה רגב ביטלה את הדירוג בפייסבוק - אחרי שאלפי גולשים הטרילו אותה
רגב נגד האו"ם: "גנב 30 דונם בחריגות בנייה בירושלים, הוא לא מעל החוק"
מאות הפגינו נגד ביטול כנס "שוברים שתיקה": "נלחמים בגלריות ובספריות"

שרת הספורט מירי רגב. יותם רונן
"הצטברות מדאיגה של מקרים". רגב/יותם רונן

המשנה ליועץ המשפטי הוסיפה כי "מסר זה מתעצם ביתר שאת נוכח תכיפותן של פניות אלו". לפי עו"ד זילבר, הפניות לרשויות המקומיות, למוסדות תרבות או לגורמים אחרים יוצרות רושם כי התמיכה במוסדות היא על תנאי ותלויה "במצב הרוח השלטוני". לפיכך, היא קובעת שמדובר בפניות לא לגיטימיות ושיש להימנע מהן.

בתשובה לאגודה לזכויות האזרח נאמר עוד כי הניסיון של שרת התרבות להתנות תמיכה כספית בתוכן הפעילות התרבותית מהווה פגיעה בחופש הביטוי. לדבריה, המדינה לא יכולה להגביל אירועי תרבות על בסיס התוכן או המשתתפים בהם, גם אם מדובר בעמדות שמבקרות את השלטון וגם כשמדובר בעמדות שרוב הציבור סולד מהן.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. פורום קהלת, מערכת וואלה! NEWS
הרושם הוא שהתמיכה במוסדות היא על תנאי ותלויה "במצב הרוח השלטוני". עו"ד זילבר/מערכת וואלה! NEWS, פורום קהלת

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח בירך על הבהרת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. "שרת התרבות מירי רגב מהלכת אימים על אמנים ומוסדות תרבות מרגע שנכנסה לתפקידה לפני שנתיים. פעילותה למען הגדלת תקציבים לפריפריה ולקבוצות מיעוט היא מבורכת, אך אסור שהיא תבוא בצד צמצום שוק הדעות והרעיונות בעולם התרבות. אנו מקווים שהבהרת היועץ המשפטי לממשלה תשים קץ לניסיונות השרה לפגוע בחופש הביטוי", אמר.

בחודש שעבר פנתה השרה רגב לראש העיר חיפה יונה יהב וביקשה ממנו להתערב בדחיפות באירוע בהשתתפות "שוברים שתיקה" שתוכנן להתקיים בעיר. זאת, למרות שתוכנן להיערך בסטודיו פרטי בעיר שאינו קשור לעירייה. בתגובה טענה העירייה כי אין לה סמכות לבטלו שכן הוא נערך במקום פרטי. חודש קודם לכן ביקשה השרה מראש העיר ירושלים ניר ברקת לבטל אירוע של הארגון בבירה. האירוע התקיים אך העירייה הורתה על סגירת גלריית "ברבור", שבה הוא נערך.

השרה רגב בתגובה: "מוסדות תרבות אינם רשאים לעבור על החוק"

שרת התרבות אמרה בתגובה למכתבה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "המשנה ליועמ"ש דינה זילבר צריכה להיות הראשונה לדעת, כי מוסדות תרבות כמו כל מוסד אחר במדינה מתוקנת, אינם רשאים לעבור על החוק. לכן, כל תלונה שתגיע לשולחני נגד מוסדות תרבות המסיתים נגד חיילי צה"ל ופוגעים 'בשם האמנות' בערכי מדינת ישראל וסמליה – תיבדק ביסודיות על ידי הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרדי. אני מצפה מדינה זילבר שתירתם למשימה זו ובוודאי שלא תיתן גיבוי לפעולות לא חוקיות אלו".

בנוסף לכך, נמסר ממשרד התרבות והספורט כי "גם על פי החוק הקיים, המדינה חייבת לקנוס מוסדות תרבות הפוגעים בערכי המדינה, כפי שנקבע בחוק יסודות התקציב, ולכן המשרד ימשיך לבדוק תלונות רלוונטיות על מנת לעמוד בדרישות הצודקות של חוק זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully