וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיי קיבלה מנדט מהמלכה: "נוביל את בריטניה בתקופה קריטית"

יעקב אילון, שליח וואלה! NEWS ללונדון

9.6.2017 / 19:30

מנהיגת השמרנים נפגשה עם המלכה אליזבת והכריזה כי תרכיב את הממשלה הבאה, אף שאיבדה את הרוב בפרלמנט. "אנחנו המפלגה היחידה שבמצב להקים ממשלה", אמרה. מרבית שרי הקבינט שלה יוסיפו לכהן בתפקידם. המפלגה היוניוניסטית הסכימה לשיחות עם מיי על תמיכתה בה

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ביקשה היום (שישי) מהמלכה אליזבת מנדט להרכיב ממשלה חדשה, על אף שנחלשה בבחירות לפרלמנט ואיבדה את הרוב שממנו נהנתה. בהצהרה שמסרה לאחר פגישתה עם המלכה, הכריזה מיי כי היא תרכיב את הממשלה הבאה כדי "להבטיח יציבות" ולהוביל את הממלכה במהלך השיחות עם האיחוד האירופי על הסכם הפרישה - "הברקזיט".

מפלגתה השמרנית גרפה רק 318 מושבים מתוך 650 מושבי הפרלמנט, ותזדקק למפלגות נוספות כדי להרכיב קואליציה או להקים ממשלת מיעוט. אחת מהן עשויה להיות המפלגה היוניוניסטית של צפון אירלנד, שקיבלה עשרה מושבים. לפנות ערב הודיעה לשכתה מיי כי מרבית השרים יוסיפו לכהן בתפקידיהם. על פי ההודעה שר האוצר, שר החוץ, שרת הפנים, שר ההגנה והשר לענייני הברקזיט ימשיכו בממשלה הבאה.

מחוץ ללשכתה בדאונינג 10, אמרה מיי כי היא תסתמך על "חבריה" בפרלמנט, כשהיא התכוונה ליוניוניסטים. "נמשיך לעבוד עם חברינו ובעלי בריתנו במפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית במיוחד", אמרה. "לשתי המפלגות שלנו יש יחסי שותפות חזקים במשך שנים רבות וזה מעניק לי את הביטחון שיחד נוכל לפעול למען האינטרסים של הממלכה כולה".

עוד על הבחירות בבריטניה
מי ניצח, מה עם הברקזיט – ומה תפקיד המלכה? מדריך הבחירות
משחקי הכס: השלכות ההימור הכושל של תרזה מיי על בריטניה
הבחירות בבריטניה: מיי איבדה את הרוב, הלייבור מתחזקים

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, 9 ביוני 2017. רויטרס
לא מוותרת למרות הכישלון. מיי, הבוקר/רויטרס

מנהיגת המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית ארלין פוסטר אמרה היום כי היא תפתח בשיחות עם מיי בנוגע לתמיכה במפלגת השמרנים. "ראשת הממשלה שוחחה איתי הבוקר והחלטנו להיכנס לשיחות עם השמרנים כדי לבחון כיצד ניתן להביא ליציבות למדינה שלנו בזמן מאתגר זה", מסרה לעיתונאים.

מאוחר יותר פרסמה מיי הצהרה מצולמת לכלי התקשורת ובה אמרה כי היא "מאוד מצטערת" על השמרנים שאיבדו את מושביהם בבחירות. מיי הצהירה כי המפלגה השמרנית היא היחידה שיכולה להקים ממשלה שתתמודד עם הברקזיט. היא ציינה כי תערוך שינויים בצוותה ביום אחר לנוכח הביקורת שקיבלה מתוך מפלגתה על הדרך שבה ניהלה את הקמפיין. "כשאהרהר על תוצאות הבחירות, אהרהר על מה שאנחנו צריכים לעשות בעתיד כדי לקדם את המפלגה. אני חושבת שמה שחשוב עכשיו במשא ומתן על הברקזיט זה שתהיה ממשלה יציבה שתוכל לקדם תכנית לשיחות. כמפלגה שניצחה במרבית המושבים אנחנו המפלגה היחידה שבמצב להקים ממשלה".

עוד באותו נושא

משחקי הכס: השלכות ההימור הכושל של תרזה מיי על בריטניה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי  9 ביוני 2017. רויטרס
"אנחנו המפלגה היחידה שיכולה להתמודד עם הברקזיט". מיי יוצאת מדאונינג 10, היום/רויטרס

לפנות בוקר, לאחר שהבטיחה בקלות את המושב שלה בפרלמנט, ציינה מיי כי היא "יודעת שבריטניה צריכה תקופה של יציבות, ומה שלא תהיה תוצאת הבחירות, השמרנים ימלאו את חובתם לספק את היציבות הזו". עם זאת, בכירים במפלגתה קראו לה לשקול את דרכה בשל "קמפיין בחירות איום". חברת מפלגתה אנה סוברי אמרה כי "היא נמצאת במקום מאוד קשה, היא אישה מאוד מוכשרת והיא לא בורחת מהחלטות קשות".

מנגד, מפלגת הלייבור של ג'רמי קורבין התחזקה משמעותית ב-29 מושבים וגרפה בסך הכל 261 מושבים. מנהיג האופוזיציה קרא למיי להתפטר במהלך הלילה, אך גם לו אין סיכוי רב להקים קואליציה. קורבין כבר הכריז במהלך הלילה כי הקמפיין שלו "שינה את הפוליטיקה לטובה", ואמר הבוקר כי "ברור מי ניצח בבחירות האלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, "ראשת הממשלה הקדימה את הבחירות כי היא רצתה מנדט, אז אם כך היא איבדה מושבים של השמרנים, איבדה קולות, איבדה תמיכה ואיבדה ביטחון". עוד הוסיף קורבין מאוחר יותר כי "ברור מי ניצח בבחירות", ואמר כי הוא "מוכן לשרת את המדינה".

גם מנהיגה של המפלגה הליברלית-דמוקרטית, שסיימה עם 12מושבים ומסרבת להצטרף לקואליציה של מיי, תקף את מיי. "עליה להתבייש ולפרוש", אמר טים פארון, שמפלגתו התחזקה בארבעה מושבים. הוא אמר כי הסבירות למשאל עם נוסף על הפרישה מהאיחוד האירופי התחזקה וקרא לעצור את המשא ומתן עם בריסל שלמעשה טרם החל.

ג'רמי קורבין בלונדון בעת ספירת הקולות בבחירות, יוני 2017. רויטרס
דוחק במיי להתפטר. קורבין, הלילה/רויטרס

המפלגה הלאומית הסקוטית זכתה ב-35 מושבים בלבד, 21 פחות מאשר בפרלמנט הקודם. מנהיגת המפלגה ניקולה סטרג'ן, הדורשת משאל עם נוסף על עצמאות סקטולנד, אמרה כי ככל הנראה המהלך גרם לכך שהיא איבדה מושבים לטובת הלייבור. לפי הסקרים, רוב תושבי סקוטלנד לא מעוניינים בעזיבת הממלכה. סטרג'ן אמרה כי התוצאות מחייבות את נטישת הרעיון של "ברקזיט קשה", שיכלול גם את עזיבת השוק האירופי המשותף.

מפלגות נוספות שהצליחו להיכנס לפרלמנט - השין פיין הלאומנים עם שבעה מושבים, המפלגה הוולשית עם ארבעה ומפלגת הירוקים שזכתה למושב אחד בלבד. מפלגת העצמאות UKIP, שבבחירות הקודמות סיימה במקום שלישי מבחינת סך הקולות אם כי גם אז קיבלה רק מושב אחד, לא הצליחה להיכנס לפרלמנט.

מנהיג המפלגה הליברלית-דמוקרטית של בריטניה, טים פארון, 9 ביוני 2017. רויטרס
מנהיג הליברל-דמוקרטים פארון מגיע למשרדי מפלגתו, הבוקר/רויטרס

התוצאות גרמו לירידות חדות בערך הפאונד, אחרי שהתחזק בשבועות האחרונים. המטבע איבד מערכו כ-2% בהשוואה לדולר, עד שהתאושש מעט לאחר מכן. מבוי פוליטי סתום עלול לפגוע במשא ומתן בין בריטניה ליתר 27 המדינות החברות באיחוד לפני תאריך היעד של העזיבה, במרץ 2019, עוד בטרם זה אפילו החל לרקום עור וגידים.

(עדכון ראשון: 11:08)

שיירת ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי בדרכה למלכה 9 ביוני 2017. רויטרס
השיירה של ראש הממשלה מיי בדרכה לארמון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully