וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בבריטניה: מיי איבדה את הרוב, הלייבור מתחזקים

יעקב אילון, שליח וואלה! NEWS ללונדון

9.6.2017 / 12:43

אף שהמפלגה השמרנית היא הגדולה ביותר בפרלמנט, ההחלטה של ראשת הממשלה לצאת לבחירות עלולה לעלות לה בהרכבת הקואליציה. חרף קריאות חברי מפלגתה להתפטר, לפי ההערכות היא לא צפויה לעשות זאת. הפאונד צנח והעיתונים הכריזו: "תוהו ובוהו". קורבין: "ברור מי ניצח"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני, עיצוב גרפי: אביחי ברוך

בחירות בבריטניה: עדכונים אחרונים

• התוצאות עד כה: 318 לשמרנים, 261 ללייבור
• מפלגתה של מיי איבדה את הרוב הפרלמנט
• מיי תכנס בשעה 12:00 (שעון ישראל) מסיבת עיתונאים
• קורבין קורא למיי להתפטר

המפלגה השמרנית בבריטניה של ראשת הממשלה תרזה מיי איבדה את הרוב בפרלמנט על אף שתישאר הגדולה ביותר - כך עולה מספירת מרבית הקולות בבחירות שנספרו הלילה (שישי) לאחר סגירת הקלפיות. תמונת המצב המלאה תושלם במהלך הבוקר, עם ספירת קולות האמת מכלל המחוזות. לפי ההערכות, כ-70% מ-45 מיליון בעלי זכות הבחירה הצביעו בבחירות.

אחרי ספירת מרבית הקולות, עולה כי המפלגה השמרנית בראשות מיי מחזיקה ב-318 מושבים והלייבור מחזיקים ב-261 מושבים. בין חברי המפלגה השמרנית שאיבדו את מושבם היו שרת האוצר ג'יין אליסון, שהפסידה אותו לטובת הלייבור. המפלגה הסקוטית זכתה ב-35 מושבים, הליברל-דמוקרטים עם 12, ומפלגת היוניוניסטים מצפון אירלנד עם 10 מושבים. השין פיין הלאומנים עם 7 מושבים, המפלגה הוולשית עם 4 ומפלגת הירוקים תזכה למושב אחד בלבד.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי מגיעה למקום ספירת הקולות במיידנהד, יוני 2017. רויטרס
מיי ובעלה פיליפ מגיעים לקלפי במיידנהד, הלילה/רויטרס
ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת העבודה האופוזיציה הבריטית, מגיע למשרדי מפלגת העבודה בלונדון 9 יוני 2017. רויטרס
קורבין מגיע למשרדי מפלגתו, הבוקר/רויטרס

חברת מפלגתה של מיי, אנה סוברי, אמרה הבוקר כי על מיי לשקול מחדש את עמדתה אחרי "קמפיין בחירות איום". לדבריה, "היא נמצאת במקום מאוד קשה, היא אישה מאוד מוכשרת והיא לא בורחת מהחלטות קשות". מיי אמרה הבוקר לאחר שהבטיחה בקלות את המושב שלה בפרלמנט כי היא "יודעת שבריטניה צריכה תקופה של יציבות, ומה שלא תהיה תוצאת הבחירות, השמרנים ימלאו את חובתם לספק את היציבות הזו".

עם זאת, היא סירבה לענות לשאלות של כתבים אם היא תתפטר בשל התוצאות שאינן נראות מחמיאות לטובתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קורבין כבר הכריז במהלך הלילה כי הקמפיין שלו "שינה את הפוליטיקה לטובה". הוא קרא הבוקר להתפטרותה של מיי על רקע התוצאות המסתמנות של הבחירות. לדבריו, "ראשת הממשלה הקדימה את הבחירות כי היא רצתה מנדט, אז אם כך היא איבדה מושבים של השמרנים, איבדה קולות, איבדה תמיכה ואיבדה ביטחון". עוד הוסיף קורבין מאוחר יותר כי "ברור מי ניצח בבחירות", ואמר כי הוא "מוכן לשרת את המדינה".

מנהיג האופוזיציה, שנחשב ללא רלוונטי עד לאחרונה ורבים צפו לו מפלה היסטורית, אמר כי "אני חושב שזה מספיק כדי שהיא תלך ותפנה את הדרך לממשלה שתייצג באמת את כל אזרחי המדינה הזאת".

ג'רמי קורבין בלונדון בעת ספירת קולות הבחירות, יוני 2017. רויטרס
מחויך אחרי התוצאות. קורבין בלונדון, הלילה/רויטרס

אל המקום השלישי הגיעה המפלגה הסקוטית הלאומית עם 28 מושבים. מנהיגת המפלגה ניקולא סטרג'ן, הדורשת משאל עם נוסף על עצמאות סקטולנד, טענה כי מפלגתה ניצחה בסקוטלנד על אף שנחלשה בהשוואה ל-2015. היא אמרה שמדובר ב"סיוט" עבור מיי, שלדבריה נמצאת בעמדה לא נוחה.

המפלגה הליברלית-דמוקרטית הגיעה למקום הרביעי עם שמונה מושבים, אך מנהיגה לשעבר וסגן ראש הממשלה בעבר ניק קלג הפסיד את מושבו. מפלגת העצמאות, שהובילה את קמפיין הברקזיט ואיבדה רלוונטיות, מתרסקת לפי התוצאות וצפויה לאבד את המושב היחיד שהיה לה.

יתר המושבים מתחלקים בין המפלגה הווילשית הלאומית פלייד קמרי עם שלושה מושבים, מפלגת הירוקים עם מושב אחד ו-18 האחרונים בין שורת מפלגות קטנות אחרות, בהן המפלגה היוניוניסטית של צפון אירלנד, שהבהירה כי תסכים להצטרף לקואליציה עם השמרנים, אם יהיה צורך בכך.

בשורה מעודדת עבור מיי היא הודעתו של ג'רי אדמס, מנהיג המפלגה הלאומנית בצפון אירלנד, שין פיין, שהבהיר כי חברי המפלגה ימשיכו במדיניותם להחרים את מושביהם בפרלמנט אם יזכו בהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בריטניה על קצה הסכין". שער ה"דיילי מייל", הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שער הגרדיאן, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

התוצאות מחזקות את האפשרות של "פרלמנט תלוי" שבו לשום מפלגה אין רוב כדי להקים בעצמה קואליציה. במצב כזה, עשויה המפלגה השמרנית לנסות ולהקים ממשלת מיעוט שתתקשה להעביר חקיקה בפרלמנט ותהיה תלויה בבריתות עם מפלגות אחרות, ואף קיימת אפשרות לבחירות חוזרות אם שום מפלגה לא תצליח להרכיב ממשלה.

התוצאות גרמו לירידות חדות בערך הפאונד, אחרי שהתחזק בשבועות האחרונים. המטבע איבד מערכו כ-2% בהשוואה לדולר, עד שהתאושש מעט לאחר מכן. מבוי פוליטי סתום עלול לפגוע במשא ומתן בין בריטניה ליתר 27 המדינות החברות באיחוד לפני תאריך היעד של העזיבה, במרץ 2019, עוד בטרם זה אפילו החל לקרום עור וגידים.

העיתונים בממלכה, שהודפסו בטרם ספירת התוצאות הסופיות, התייחסו למדגמים מהלילה בכותרותיהם. "תוהו ובוהו", הכריז העמוד הראשי של הצהובון הפופולרי "הסאן", מתחת לתמונתה של מיי.

בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
ספירת קולות, הלילה/רויטרס
צניחה חדה בערכו של הפאונד בעקבות תוצאות המדגמים בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
ירידה חדה בערך הפאונד. לונדון, הלילה/רויטרס

שר ההגנה מייקל פאלון, חבר המפלגה השמרנית, אמר לאחר המדגמים כי ב-2015 אלו שגו בהערכת חוזקה של מפלגתו. "צריך לחכות ולראות את חלוקת המושבים", אמר. הוא הגן על ההחלטה של ראש מפלגתו להקדים את הבחירות, על אף שאלו היו אמורות להתקיים רק ב-2020.

לעומתו, שר האוצר לשעבר ג'ורג' אוסבורן, שהודח בידי מיי, הזהיר מפני ההשלכות של התוצאות על המפלגה. "אני חושב שיהיו שאלות גדולות על המצע, על הסגנון של הקמפיין", אמר אוסבורן בריאיון לרשת ITV.

אל הביקורת הנוקבת כלפי מיי הצטרף סגנו של קורבין, טום ווטסון. לדבריו, התוצאות המוקדמות הן "מאוד מאוד רעות" עבור ראשת הממשלה. הוא הוסיף כי הלייבור יעמתו אותה עם הבטחתה כי אם תאבד את הרוב בפרלמנט, אז קורבין יהיה ראש ממשלה במקומה.

בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
ספירת קולות, הלילה/רויטרס
בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
ספירת קולות, הלילה/רויטרס

הקמפיין, שאופיין בתחילתו בעיסוק כמעט בלעדי בברקזיט עבר גם לסוגיית הביטחון והטרור, אחרי שתי מתקפות קטלניות של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במנצ'סטר ובלונדון. מיי הבטיחה כי סוגיית זכויות אדם לא תעצור אותה במלחמתה בטרור, וקורבין הבטיח מנגד לגייס אלפי שוטרים חדשים שמשרותיהם קוצצו בזמן שמיי הייתה שרת הפנים.

ראשת הממשלה, שלה זה מבחן ראשון בקלפיות, הצביעה יחד עם בעלה פיליפ בקלפי בעיירה סונינג שעל גדות נהר התמזה, אך לא דיברה לכלי התקשורת. סירובה של מנהיגת המפלגה השמרנית להשתתף בעימותים עם מנהיג הלייבור פגע בתמיכה בה לאורך הקמפיין.

קורבין, לעומת זאת, שנחשב בלתי-רלוונטי עד לא מכבר בשל עמדותיו הרדיקליות וקשריו לארגוני טרור, הבטיח להטיל מסים על עשירים ולהלאים שירותים מרכזיים כמו הדואר המלכותי ורשות הרכבות. קורבין חייך חיוך נרחב והרים את אגדוליו כשהצביע בצפון לונדון. "אני גאה מאוד בקמפיין שלנו", אמר.

הסקרים, שנכשלו בשתי מערכות הבחירות האחרונות - משאל העם על החברות באיחוד והבחירות הקודמות לפרלמנט - הצביעו על כך שמיי תנצח, אך ככל נראה שגו שוב. עם הקדמת הבחירות, חזו הסקרים יתרון של 17% לשמרנים וניצחון בקנה מידה היסטורי, יותר מזה של מרגרט תאצ'ר, ואלו ירדו בעקביות בשבועות שחלפו, בין היתר בשל הצעתה לקצץ בתשלום עבור ביטוח רפואי לקשישים, הצעה שהיא נאלצה לחזור ממנה.

(עדכון ראשון: 23:05)

צניחה חדה בערכו של הפאונד בעקבות תוצאות המדגמים בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
הפאונד צונח. סוחר בקרן השקעות בלונדון לאחר פרסום המדגמים/רויטרס
בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
תוצאות המדגמים בלונדון/רויטרס
בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
ספירת קולות, הלילה/רויטרס
בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
ספירת קולות, הלילה/רויטרס
ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי מגיעה למקום ספירת הקולות במיידנהד, יוני 2017. רויטרס
מיי ובעלה, הלילה/רויטרס
בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
לונדון, הלילה/רויטרס
ג'רמי קורבין בלונדון בעת ספירת הקולות בבחירות, יוני 2017. רויטרס
קורבין בלונדון, הלילה/רויטרס
בחירות בבריטניה, יוני 2017. רויטרס
בחירות בבריטניה, יוני 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully