וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחשמל באתר בנייה של דניה סיבוס - ותבע את המנכ"ל באופן אישי

7.6.2017 / 9:05

לפני כשנה נפגע יצחק מנשה בעת עבודתו באתר החברה בחדרה. בתביעה שהגיש החליט לא להסתפק בתביעת החברה, אלא להאשים גם את העומד בראשה. עורך דינו: "ידע כל מנכ"ל, שאם לא יפעל לשמור על בטיחות העובדים באתרי החברה, יהיה חשוף גם הוא לתביעה"

אתר בנייה. ShutterStock
טענות לדפוס התנהלות חוזר של דניה סיבוס/ShutterStock

איש מקצוע שהתחשמל באתר בנייה של חברת "דניה סיבוס" לפני כשנה הגיש היום (רביעי) תביעה בבית משפט השלום בתל אביב בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונת העבודה. יצחק מנשה תבע את חברת הביטוח וחברת דניה סיבוס, ובנוסף תבע את מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, בטענה כי לחברה היסטוריה ענפה של תאונות עבודה בהם נהרגו ונפצעו פועלים.

לטענת מנשה, קריסת חניון הברזל ברמת החייל, קריסת שני עגורני צריח בתחנת ראשונים בראשון לציון, קריסת המנוף בפרוייקט בניית הגשרים במוצא, מותו של אור פליסיאן בן ה-15 בנפילה מגובה ומקרים נוספים, מצביעים על דפוס התנהלות חוזר של רשלנות מצד החברה ומנהליה.

על פי כתב התביעה אותו הגיש עו"ד ישראל אסל, מומחה לדיני נזיקין, התובע הגיע יחד עם עוזרו אל אתר הבנייה, ושם התחשמל. מנשה עלה על סולם כדי להדביק טפט על הקיר של הלובי מגובה התקרה והגיע לנקודה של חוטי חשמל חשופים. התובע אסף את החוטים כדי להעבירם בחור הטפט ואז התחשמל. מנשה עף מהסולם ונפל על כתפו, כשעל כף ידו נותרו סימנים שחורים של שריפה כתוצאה מהתחשמלות. התובע הזעיק את מנהל העבודה שאמר לו כי הדבר לא ייתכן.

עוד בנושא:
משפחת פועל שנהרג תבעה את משרד הרווחה - שהאשים את הפועל במותו
שני פועלים נפצעו קשה בפיצוץ באתר קידוח ברמת הגולן; הרקע נבדק
"הפקרות בענף הבנייה": נסגר אתר בראש העין שבו נפצעו שני פועלים

רונן גינזבורג מנכ"ל דניה סיבוס בוועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
בתביעה נטען כי מנכ"ל דניה סיבוס נושא באחריות אישית לתאונות. גינזבורג/נועם מושקוביץ

החשמלאי של דניה סיבוס שערך בדיקה במרום אמר כי הוא אינו יודע כיצד יש חשמל בנקודות אך ציין בציניות כי "מזל גדול שהתובע התחשמל, ככה יודעים בדניה סיבוס שיש חשמל בהכנות לתאורה". מהבדיקות התברר שהוא חיבר את נקודות התאורה ללוח החשמל הזמני והשאיר זרם חשמל בחוטים מבלי שאיש ידע על כך. על פי כתב התביעה, למרות שעובדי החברה הזמינו חשמלאי לנתק את ההזנה הישירה והמסוכנת, פעלה החברה להכחיש את התרחשות האירוע ולא הוציאה הודעה למנהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה כמתבקש בהוראות פקודת התאונות ומחלות משלח יד.

עוד נטען בכתב התביעה כי "החמור יותר במעשיה של החברה בתיק זה הוא שהיא הצליחה לסכל את הכרתו של התובע כנפגע עבודה בביטוח הלאומי וגרמה לו לנזק קשה ביותר בגינו כעת אינו מוכר בביטוח הלאומי". עו"ד אסל הסביר כי דניה סיבוס אינה המעסיקה הישירה של התובע, והיא הייתה צפויה לקבל תביעת שיבוב מהמוסד לביטוח הלאומי בגין כל התשלומים שאמור היה לקבל התובע בשל פגיעתו. רופא מומחה שבדק את מנשה ציין בחוות דעתו כי בעקבות פגיעתו נותרה נכות המוערכת בכ-15% על פי תקנות הביטוח הלאומי.

עוד בוואלה!

הורי התלמידים במוסד שבו מורה חשד בעבירות מין: "קשה להם להירדם מהפחד"

לכתבה המלאה

בתוך כך, המוסד לביטוח לאומי לא הסכים להכיר בתובע כנפגע מבלי שדניה סיבוס תאשר במכתב מטעמה כי האירוע התרחש באתר החברה. החברה לא הסכימה להנפיק אישור כזה, ובעקבות כך נדחתה תביעתו של התובע בביטוח הלאומי.
דרישת הביטוח הלאומי לקבלת אישור מדניה סיבוס על אירוע התאונה היא תולדה של סירובה של החברה לשלם את שכר העבודה של התובע, ובשל כך לא יכול היה להציג ראיה לביטוח הלאומי על תשלומים שקיבל מהנתבעת במסגרת עבודתו.

עו"ד אסל הסביר כי בעקבות זאת, דניה סיבוס סיכלה את ההכרה בתובע מהמוסד לביטוח לאומי וגם סירבה לשלם לו את שכר עבודתו. בעקבות כך הגיש התובע תביעה קטנה נגד החברה ובה דרש לקבלת שכר העבודה. מיד לאחר הגשת התביעה מיהרה החברה לשלם את מלוא שכרו.

"אחת מהרעות החולות באתרי הבנייה היא התופעה של זריקת האחריות לבטיחות העובדים מגורם אחד לשני באתר ", כתב עו"ד אסל בתביעתו, "יש לחסל את תופעת חוסר האכפתיות של חברת הבנייה לבטיחותם ובריאותם של עובדי הקבלן המגיעים לעבוד באתרי החברה". עו"ד אסל תקף תקף את הקבלנים וטען כי יש להם אחריות גדולה לבטיחות, ממנה הם מתנערים: "בכל תיקי תאונות העבודה באתרי בנייה אף פעם אין אשמים. כולם היו 'אבירי הבטיחות', ועיקר הטענות של הקבלנים הן: 'לא ראיתי, לא שמעתי, לא ידוע מי הזמין את העובד לאתר, זה לא עובד שלי'".

עו"ד אסל אמר עם הגשת התביעה, "במסגרת המאבק הציבורי בנגע תאונות העבודה הגשנו תביעת נזיקין אישית גם נגד מנכ"ל חברת הבנייה שאחראי לוודא כי חברתו ממלאת אחר פקודת הבטיחות בעבודה. דיני הנזיקין מכירים באחריות אישית בנזיקין של נושא תפקיד בחברה. ידע כל מנכ"ל חברת בנייה שאם לא יפעל לשמור על בטיחותם של העובדים באתרי החברה יהיה חשוף גם הוא לתביעת אישית כנגדו בגין הנזק שנגרם לעובד".

הפורום למניעת תאונות עבודה: "ידע כל מעסיק שחיי הפועלים אינם הפקר"

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה התייחס לתביעה ואמר כי "מנהלי החברות בענף הבנייה ונושאי משרה בתאגיד חייבים להבין שיש להם אחריות אישית ועליהם לשלם מחיר כלכלי ואף פלילי לנעשה בחברות אותם הם מנהלים. אי אפשר לגלגל תמיד את האחריות רק לפתחן של חברות הביטוח ולחלוב כספים מקופת המוסד לביטוח לאומי".

בן שמעון הוא דמות מוכרת בענף הבנייה וממובילי המאבק הציבורי למיגור תאונות העבודה הוסיף: "הבוקר אנו פועלים לאשר צו מנהלי בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בהובלת השר חיים כץ לצורך הגברת האכיפה של דיני העבודה כולל סנקציות כלכליים נגד חברות וקנסות אישיים נגד מנהלי חברות שלא שומרים על בטיחות העובדים. קנסות אלה יגיעו לסכומים של עד 35 אלף שקלים לכל הפרה של חוקי בטיחות, מהלך זה יוביל ליצירת הרתעה ויניע את מנהלי החברות לשמור על הבטיחות באתרי הבנייה ולמנוע פגיעה בזכויות עובדים, למען ידע כל מעסיק שחיי הפועלים השקופים אינם הפקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully