וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה בהיריון ושלושת ילדיה פונו מדירה בבאר שבע: "אין למי לפנות"

משפחת אביכזר פונתה מביתה בשל קשיים כלכליים, לאחר שבקשות לדיור ציבורי נענו בסירוב – כי האם מקבלת מזונות. מתחילת השנה, נרשם גידול ברשימת ההמתנה לדיור: "דירות תפוסות שלא כחוק, ובזמן הזה משפחות מושלכות לרחוב. גלנט שכח שהוא שר השיכון"

עריכה: שניר דבוש

אורית ורחמים אביכזר, תושבי שכונה ד' בבאר שבע, פונו אתמול (ראשון) מביתם, יחד עם שלושת הילדים של אורית מנישואיה הקודמים, לאחר שלא עמדו בתשלום שכר הדירה לחודש האחרון. אורית, בת 41, נמצאת בהיריון מתקדם מאוד ומקבלת מזונות מהביטוח הלאומי, ורחמים, שמקבל קצבת נכות, הסביר כי "בגלל תשלומי המזונות אנחנו לא יכולים לקבל זכאות לדיור ציבורי".

בני המשפחה הקימו אוהל בשכונה לאחר שפונו. לדברי רחמים, בן 29, אמש סביב השעה 23:00 הגיעו שוטרים למקום וקבעו כי המשפחה תשוב, לפחות ללילה, לדירה. הוא הוסיף כי "חזרו אלינו מהעירייה, אמרו לנו שנגיש את המסמכים כדי לקבל סיוע בשכר דירה, אבל אנחנו אמורים להביא לבעל הבית את המפתח בערב ולצאת מהבית". אביכזר הבהיר: "אנחנו לא יודעים מה לעשות".

עוד בוואלה! NEWS:
משפחת פועל שנהרג תבעה את משרד הרווחה - שהאשים את הפועל במותו
בשל פינוי מרכז קליטה: כ-650 עולים מאתיופיה עלולים להישאר ללא בית
דוח שיעור העוני: ישראל אחרונה ב-OECD בהכנסה פנויה לנפש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין לנו צ'קים, אין לנו ערבויות". בני המשפחה מחוץ לביתם, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה כואב, לא עברנו את זה בחיים שלנו". בני המשפחה מחוץ לביתם, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עקב קשיים ובעיות כספיות, לא היה לנו מאיפה לשלם, אנחנו חיים בחובות עצומים", הסביר. "יש לנו שלושה ילדים, ואשתי בהיריון, צריכה ללכת בכל רגע". לדבריו, בעל הדירה "התקשר אליי ואמר לי, 'אם אתה לא מביא לי את הכסף, אני בא אלייך הביתה והורס אותו, עושה לך בעיות'". אביכזר ציין כי בעל הדירה "הגיע אלינו בערב ל"ג בעומר וניתק לנו את החשמל".

הוא הוסיף כי "בעל הבית דפק בחלון בחוזקה, לא הפסיק לצלצל בפעמון, במשך שעתיים הוא היה פה, לא רצה לצאת מהבית, איים עלינו שנביא לו את הכסף". לדברי אביכזר, "פשוט אין לי מילים לומר, זה כואב, לא עברנו את זה בחיים שלנו. אם לא נמצא פתרון, נהיה ברחוב. אין לנו יכולות, אנחנו חיים בחובות עצומים. אין לנו צ'קים, אין לנו ערבויות, מי ישכיר לנו דירה? אין לנו תמיכה מאף אחד. אנחנו רוצים שיעזרו לנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אם לא נמצא דירה, לא יהיה לנו לאן ללכת". משפחת אביכזר, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"איך הרשויות מפקירות אותנו ככה?". משפחת אביכזר, אמש ברחוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עשרות דירות דיור ציבורי תפוסות על ידי עמותות וסטודנטים שלא כחוק, ובזמן הזה משפחות מושלכות לרחוב", הסבירו פעילים חברתיים בבאר שבע, המסייעים למשפחה. לדברי הפעילים, "אפילו בבניין שממנו המשפחה פונתה יש דירת עמידר שלושה חדרים ריקה, ויש פה כמה דירות נטושות של עמידר באזור הבית".

אורית הוסיפה: "הוצאתי מהבית למקלט לנשים מוכות, הייתי שם שנתיים ומשם יצאתי לשכירות. בזמן הזה, שאני בדיור החופשי, הגשתי פעמיים בקשה לדיור ציבורי, ובפעמיים האלה סורבתי בגלל שאני מקבלת מזונות. זאת הסיבה". היא הבהירה: "אין לנו לאן ללכת. אם לא נמצא דירה, לא יהיה לנו לאן ללכת".

"יש לי ילדה בת 13 שהייתה פשוט נבוכה ועצובה", סיפרה. "יש לי ילדה בת 11 שפשוט בכתה והתביישה במצב, יש לי ילד שהיום הוא בן 18, הוא מטופל בתרופות פסיכיאטריות והוא לא חזר הביתה עד שהכול נגמר. אני בהיריון לפני לידה, כל יום אני יכולה ללדת". לדבריה, "אני לא מבינה איך רשויות הרווחה ומשרד השיכון מפקירות אותנו ככה".

שר הבינוי והשיכון האלוף (מיל') יואב גלנט בכנס הבינלאומי ללוחמת יבשה ולוגיסטיקה. מרים צחי, מערכת וואלה! NEWS
"חושב שהוא רמטכ"ל". השר גלנט/מערכת וואלה! NEWS, מרים צחי
"לילדים האלה אין את הדבר הבסיסי ביותר - קורת גג"

פורום דיור ציבורי נאבק בשם אלפי נשים במשפחות יחידניות שנמצאות במצב דומה, שאינן זכאות לדיור ציבורי אם הן כבר מקבלות קצבה כלשהי. במקרים רבים, נאלצות הנשים להכריע בין קצבה להבטחת הכנסה או תשלום מזונות לבין זכאות לדיור ציבורי. אביגיל ביטון, פעילה חברתית מבאר שבע, הסבירה כי "המקרים בדיור הציבורי פשוט לא נגמרים, אנחנו פשוט קורסות מרוב פניות. לאנשים אין לאן לפנות".

"זה ממש לא מתקבל על הדעת שמשפחה עם הכנסות מאוד נמוכות מגיעה לרחוב", הבהירה ביטון, "הם הגישו בקשות לדיור ציבורי וסורבו פעמיים, למרות שההכנסות שלהם נמוכות. לילדים האלה אין את הדבר הבסיסי ביותר - קורת גג".

לדבריה, "אני קוראת לשר יואב גלנט להחזיר את הדיור הציבורי לציבור. אדון גלנט חושב שהוא רמטכ"ל, אבל הוא שכח שהוא שר השיכון. בזמן שהוא מפרסם על מלחמה ועל אסד וביטחון - פה מתחת לאף שלו אין לנו את הביטחון הכי בסיסי, שזה קורת גג". ביטון הבהירה: "שלא יפרסם פוסטים צבאיים כאלה, כשהוא הראשון שרומס אותנו כאן. עם ממשלה כזאת, מי בכלל צריך אויבים?". ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) פנה לשר גלנט בעקבות המקרה וביקש שיתערב באופ מידי "במטרה למצוא פתרון שימנע מהמשפחה להתגלגל ברחוב בתנאים כה קשים".

פוסט שפרסם גלנט לפני כשבועיים: "הגיע הזמן לחסל את אסד"

על פי הנתונים העדכניים לרבעון הראשון של שנת 2017, כ-3,000 משפחות ממתינות לדיור ציבורי. מדובר בגידול משמעותי ברשימת ההמתנה, שנובע בעיקר מכך שמשרד השיכון רוכש רק דירה אחת על כל חמש דירות מהדיור הציבורי שנמכרות, ובכך יורד מלאי הדירות הזמין. כיום יש כ-50 אלף דירות השייכות לחברות הדיור הציבורי השונות, ומתוכן כ-5,000 דירות נמכרו בשנתיים האחרונות מכוח חוק המכר של הדיור הציבורי.

בשנה שעברה, הוביל יו"ר מועצת המנהלים של עמידר, יצחק לקס, יחד עם דירקטוריון החברה מהלך בשיתוף משרד האוצר להנפקת אגרות חוב בשווי שני מיליארד וחצי שקלים, שיופנו לרכישת דירות לדיור הציבורי. עם זאת, מהלך זה נבלם לפי שעה על ידי השר גלנט, שביקש לקדם מהלך כזה באמצעות משרדו.

עיריית באר שבע: "המשפחה צריכה לבקש סיוע ממשרד השיכון"

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה כי "מדובר במשפחה המוכרת ומטופלת על ידי אגף הרווחה בעירייה. המשפחה מקבלת סיוע בשכר דירה מממשרד השיכון, על כן עליה לפנות למשרד השיכון להגדלת הסיוע בשכר דירה ולהגיש בהתאם את המסמכים הדרושים".

עוד נטען בתגובת העירייה כי "משיחה שקיימו נציגי האגף עם אם המשפחה, היא טענה שלא הגיעה להסכמות עם בעל הדירה בה היא מתגוררת". כמו כן, נמסר כי "אגף הרווחה הציע לגברת שתמצא דירה חלופית ויאושר לה לחודשיים ההפרש בין שכר הדירה שהיא מקבלת ממשרד השיכון לבין מה שהיא נדרשת כעת לשלם".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה לטענות כי "שירותי הרווחה ברשות המקומית הציעו למשפחה סיוע כספי לתקופה קצובה, בפערים שבין הסיוע שיתקבל ממשרד השיכון לתשלום שכר דירה בפועל".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי המשפחה מקבלת סיוע בשכר דירה בהיקף של 1,170 שקלים מדי חודש וכי "בקשתם לקבלת דירה בשיכון הציבורי נידונה ונדחתה בוועדת אכלוס עליונה משום שאינם עומדים בכללים המזכים לדירה בשיכון הציבורי ואינם מתקיימים מקבצת קיום מהביטוח לאומי". עוד נמסר כי במשרד לא עודכנו על כך שאורית נמצאת בהריון מתקדם.

בנוסף לכך נמסר מהמשרד כי על בני הזוג לעדכן את נתוניהם על מנת שיתאפשר להגדיל את ההשתתפות בתשלום שכר הדירה וכן כדי שיוכלו להגיש בקשה חוזרת לקבלת דירה בדיור הציבורי. "כמו כן, גם לאחר קבלת תשובה מוועדת אכלוס עליונה, רשאית המשפחה לערער על החלטת הוועדה בפני וועדה ציבורית אשר מהווה הגורם הבכיר במשרדנו שדן בנושאים אלו", נמסר עוד. בנושא השכרת דירות בדיור הציבורי לעמותות בעיר נמסר כי במשרד התקבלה החלטה להשיב דירות מתאימות למאגר הדיור הציבורי.

(עדכון ראשון: 14:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully