וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקדים שהוציאו מהארון בכוח, החיילות שנשארו רעבות: תלונות החיילים

דוח נציב קבילות החיילים לשנת 2016 מצביע על גידול במספר התלונות, מרביתן מצד חיילים בשירות חובה. כמו כן, נרשמה עלייה במספר התלונות על אלימות. "לקיצוצים בכוח האדם ישנה השפעת מכרעת על אופי וכמות הקבילות החיילים"

אילוסטרציה. ShutterStock
יותר מ-22 אלף פניות במוקד הטלפוני של הנציבות/ShutterStock

בשנת 2016 נרשמה עלייה של כ-6% בקבילות החיילים בהשוואה לשנה הקודמת, ו-58% מהן נמצאו מוצדקות, לעומת כ-61% ב-2015 – כך עולה מדוח נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון שפרסם היום (ראשון) הנציב, אלוף (במיל') יצחק בריק. בין המקרים הבולטים שאירעו בשנה החולפת ומצוינים בדוח, מפקד שהתבטא בצורה גזענית נגד חייל מקהילת יוצאי אתיופיה, מפקד שהעליב חייל על רקע נטייתו המינית, מפקד שמנע מחיילות ששירתו תחתיו לאכול בחדר האוכל ומפקד שהכריח את חייליו להתגלח, חרף פקודה שהתירה להם לגדל זקן.

6,758 קבילות הוגשו במהלך שנת 2016. 37% מהן נוגעות ליחסי מפקד-פקוד ו-55% מהן מצד חיילים בשירות חובה. כמו כן, 22,570 פניות התקבלו במוקד הטלפון של הנציבות. עלייה נרשמה גם במספר הקבילות החמורות המופנות נגד מפקדים בדרגת סרן ומעלה, שהתאפיינו בתלונות על אלימות פיזית ומילולית.

עוד בוואלה! NEWS:
חשד לאונס בבסיס: חייל מגדוד מעורב נעצר בעקבות תלונת חיילת
החוקרים חיפשו עברייני מין בצריפין - וגילו רשת סחר בסמים בבסיס
"תכנית הכוכבים" של צה"ל: הצבא יממן רכש ציוד למתגייסים

אילוסטרציה. דרור עינב
55% מהתלונות - מחיילים וחיילות בשירות חובה/דרור עינב

חלק גדול מהקבילות מיוחס לשינויים מנהלתיים רבים שהתרחשו בצה"ל בשנה שעברה, ולאופן הטמעתם - זמן התראה קצר, החלה רטרואקטיבית ואי-קיום תהליכי הסברה מספקים. דוגמאות בולטות כוללות אי-צבירת ימי חופשה לאנשי הקבע עבור שנת 2015, שינוי במדיניות חופשות חיילי החובה, ואופן ביצוע הליך הפיטורים משירות קבע והוצאה לגמלאות.

אחת המגמות הבולטות שזוהו היא של התבטאויות לא הולמות מצד מפקדים. חיילת ממוצא אתיופי התלוננה כי המפקדת שלה התבטאה כלפיה באופן פוגעני, באופן שכלל שאלות חודרניות לגבי צבע עורה. חייל אחר קבל את מפקדיו לאחר שחשפו את נטייתו המינית בסרטון שהפיקו לקראת סיום קורס. המפקדים שילבו בסרט נשיקה בין שני גברים בתא כלא, וברגע הנשיקה הוצגה על המסך תמונת החייל, מבלי שביקשו את רשותו לכך. המפקדים השיבו שהסרטון משודר בסוף כל קורס, שהוא היה הומוריסטי ושלא הייתה כוונה להוציא את החייל מהארון.

כדוגמה למקרה שבו מפקד נהג בשיכרון כוח כלפי חייליו, צוין כי מפקד פלוגה נזף בשלושה חיילים, קילל אותם וזרק לעברם את מחסנית הנשק שלו. בקבילה אחרת מציג הנציב מקרה חריג שבו איים קצין על חייל ואמר כי ישבור את עצמותיו, ימנע ממנו זכויות המוקנות לו בשל מצבו החברתי-כלכלי והתבטא כלפיו באופן מיני. קבילה אנונימית מחיילות בגדוד תצפיתניות עוסקת במניעת מזון, ואילו חייל אחר העיד כי נגד המשרת עמו ביחידה ריסס על פניו דיאודורנט מטווח קצר ביותר ותוקף אותו מילולית.

בשנה שעברה

"הקיצוץ במחסני החירום יגבה מחיר בנפש - מערך הנגדים בקריסה"

לכתבה המלאה
הפגנת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
קבילות על אמירות גזעניות. הפגנה נגד גזענות כלפי קהילת יוצאי אתיופיה בתל אביב/ראובן קסטרו

חייל בשירות חובה קבל את מפקד יחידתו שדרש מכל פקודיו להתגלח עד לקבלת התשובות לבקשות לגידול הזקן שהגישו – בניגוד לפקודות הצבא, המאפשרות לחיילים ליהנות מהספק עד השלמת ההליך בעניינם. חייל אחר נענה כי בקשתו נשללה בשל "הנחיה מלמעלה", ולפיה רק 10% מכל חיילי יחידתו מורשים לגדל זקן.

רופא אחד ליותר מאלף חיילים

הנציב בריק מתריע בדוח על בעיות באיוש כוח האדם, לנוכח הקיצוצים שחלו במערך תומכי הלחימה ביחידות מערך השדה. לדבריו, אותרו ממצאים חמורים בתחום איוש בעלי תפקידים מרכזיים במערכי האחזקה, החימוש והלוגיסטיקה. "לצורך מענה אחזקתי של עשרות כלי רכב קרבי משוריין, יש נגד אחד המשמש גם חשמלאי וגם מכונאי, ולעזרתו ארבעה חיילים, שנפלטו מכמה מסגרות אשר חלק נכבד מהם אינו משלים שירות חובה מלא כלל", צוין.

המשבר בא לידי ביטוי גם במערך הרפואה ובריאות הנפש: רופא אחד נדרש לתת מענה ליותר מאלף חיילים כאשר לצדו יש שני חובשים בלבד. בתחום בריאות הנפש, אמונים שני קצינים על יחידה המונה יותר מ-3,000 חיילים. בשל כך, חיילים רבים נאלצים לקבל מענה רפואי ביחידות אחרות, ומחסירים מאות רבות של ימי אימון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפקדים הוציאו חייל מהארון. זוג חיילים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהקובלנות שהגיעו לנציבות עולה כי לעתים מפקדים אינם מכבדים המלצות רפואיות, פטורים והקלות, ומפעילים שיקול דעת שאינו במקומו בנוגע למצב רפואי של חיילים. כך, למשל, חיילת אולצה להשתתף במטווחי ירי, בזמן שהייתה בידה הפניה לרופא, לאחר שהתלוננה על ירידה בשמיעה ותחושת שיתוק בפנים. בקובלנה אחרת סיפרו חיילים כי מפקדם הגיב בספקנות לתלונותיהם הרפואיות וכינה אותם "בכיינים", וכתוצאה מכך הם חששו לפנות בבקשה לקבלת טיפול.

נושא נוסף העולה מהדוח הוא של הגדודים המעורבים במערך הגנת הגבולות והאיסוף הקרבי. על פי הדוח, חלה ירידה במוטיבציה של החיילות לשרת כלוחמות, ונפער פער בין ציפיות הלוחמות לבין המצב הקיים, לאחר הצבתן בגדודים המבצעיים, וחלה שחיקה במוטיבציה לשרת שירות קרבי לצד הבנים. הנציב מציין לרעה מקרים שבהם מפקדים נכנסו למגורי נשים ללא התראה מוקדמת, ומקרים בהם לוחמות נאלצו להתקלח במקלחות בנים, בשל המספר הזעום של מקלחות ושירותים ביחס למספר הלוחמות. שורה של מקרים אלה ואחרים מצביעים על שיעור בולט לעין של נשירת חיילות בתחילת ההכשרה.

"סטנדרטים נמוכים ושטחיים"

באירוע חשיפת הדוח, אמר הנציב בריק כי "לנושא הקיצוצים הרוחביים בכוח האדם ישנה השפעת מכרעת על אופי וכמות קבילות החיילים, ואני מתרשם שבמצב הזה אין יכולת לבצע את המשימות באותן יחידות". לדבריו, "הדבר גורם לתסכול קשה ופגיעה במוטיבציה ונזק גדול למשרתים. בפועל נוצר מצב של 'עיגול פינות ורדידות' בביצוע המשימות – גדל דור שמתחנך על סטנדרטים נמוכים ושטחיים".

הנציב עם הדוח ומגיש את הדוח ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אבי דיכטר 28 במאי 2017. דנה שרגא, משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
הנציב בריק עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ח"כ אבי דיכטר, היום/מערכת וואלה! NEWS, דנה שרגא, משרד הביטחון

בריק הוסיף כי קיים בלבול בקרב משרתי הקבע הצעירים. "הבעיה המרכזית היא שהיום בצה"ל, מפקדים צעירים לא יודעים מה הולך לקרות איתם בעתיד", הסביר. הוא התייחס גם לקיצור שירות החובה לגברים, ואמר כי הוא "עשוי לגרום לנזק רב ופגיעה בכלל מערכי הצבא. הקיצור יפגע בצה"ל קשות, מדובר על פערים שלא ניתן לגשר עליהם – היה נכון לשקול את קיצור השירות בעוד מספר שנים".

בהתייחסות לגדודים המעורבים, הוסיף הנציב כי הקמתם "מלווה בקשיים רבים. הצבא נכנס לקצב מסחרר בהקמת גדודים מעורבים, וכשאתה נכנס להקמת גדודים בקצב מהיר – יש בעיות". הוא הבהיר כי "היום מגיעים ליחידות המעורבות חיילים 'שלא רצו אותם' ונשרו מיחידות אחרות, הם מגיעים מתוסכלים ולא מוכנים להשלים עם העובדה שלא התקבלו ליחידות מובחרות, אולם היום הצבא מפתח את הגישה שצריך לפתח את ההדרכה והפיקוד מתוך הבית".

תגובת דובר צה"ל: "חלק מהנושאים כבר טופלו"

"הנציב הדגיש בדוח את ההבנה הקיימת בקרב מפקדי צה"ל לחשיבות הבדיקה הביקורתית"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל מייחס חשיבות רבה במתן אפשרות למשרתי צה"ל לפנות לנציב לכל בדיקה מתוך ראייה של חשיבות הטיפול במשרתים בחובה, קבע, ומילואים". בתגובה, הודגש כי "הדוח מסכם תמונה רחבה, ובמסגרתו מוצגים גם נושאים שכבר טופלו במסגרת ההחלטות שקיבל צה"ל במהלך השנה החולפת".

"הנציב הדגיש בדוח את ההבנה הקיימת בקרב מפקדי צה"ל לחשיבות הבדיקה הביקורתית מתוך רצון משותף ואמיתי להוביל לשיפור מתמיד ופתרון בעיות", עוד נמסר. "כמו כן, ציין הנציב כי זיהה בקרב מפקדי צה"ל רצון להשתפר ולתת מענה לסוגיות שעלו בדוח וזאת כבר במהלך השנה, טרם פרסומו".

כמו כן, נמסר כי "בצה"ל פועלים כל העת מנגנוני בקרה וביקורת פנימיים נוספים שמטרתם שיפור ההתנהלות במגוון רחב של נושאים. צה"ל מכבד ומעריך כל בדיקה וביקורת המבוצעים ותורמים לשיפור הארגון". בצבא "מחויבים ללמוד את תכניה ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully