וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע במנצ'סטר: המחבל "קשור בוודאות לדאעש"; חשודים נוספים נעצרו

המשטרה הבריטית פשטה על כמה בתים בדרום העיר, יום לאחר הפשיטה על בית המחבל, ששהה בסוריה ונבדק החשד כי פעל בשיתוף פעולה עם אחרים. מהפיצוץ בסוף ההופעה, דרך מאות השיחות למשטרה ועד להכרזה על 22 ההרוגים - דקה אחר דקה

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

מעט יותר מיממה לאחר פיגוע ההתאבדות שהכה במנצ'סטר והביא למותם של 22 בני אדם, המשטרה הבריטית הכריזה הבוקר (רביעי) כי תוגברו הכוחות ברחבי לונדון ובמרכזי ערים נוספות, בהתאם להכרזה של ראשת הממשלה תרזה מיי על העלאת רמת הכוננות לרמה החמורה ביותר. במשטרה מסרו כי כוחות צבא יאבטחו אתרים ממלכתיים, כמו ארמון בקינגהאם ודאונינג 10, כך ששוטרים חמושים יתפנו למשימות אבטחה במוקדים אזרחיים.

בעוד נמשכת חקירת הפיגוע, שאירע בסיום הופעה של זמרת הפופ האמריקנית אריאנה גרנדה, התפרסמו הבוקר פרטים נוספים על נסיבות האירוע ועל המחבל שאחראי לו. במקביל, הכריזה המשטרה על מעצר שלושה חשודים נוספים בעיר, בעקבות צווי מעצר שהוצאו. טרם התבררה זהות העצורים או החשדות שנקשרו בשמם.

עוד בוואלה! NEWS:
"חסר בית אך לא חסר לב": במנצ'סטר מוקירים תודה לגיבורי הפיגוע
"לא ניכנע לרוצחי ילדים": לאחר הפיגוע, מנצ'סטר שומרת על ראש מורם
מיי: "הפיגוע במנצ'סטר אחד הנוראיים בהיסטוריה שלנו"; חשוד נעצר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שקט ומוזר". עבדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש פורסם שמו של המחבל המתאבד, ראשית מפי גורמים אמריקניים ולאחר מכן בהודעה רשמית של המשטרה – סלמאן עבדי, אזרח בריטי בן 22 ממוצא לובי. על פי הדיווחים בכלי התקשורת בבריטניה, הוא היה מוכר לרשויות וככל הנראה פעל לבדו. עם זאת, סוכנויות הביון בוחנות אם הוא היה בקשר עם "התארגנות נרחבת יותר" במנצ'סטר או בלונדון.

עבדי נולד במנצ'סטר להורים שנמלטו מלוב בשל פעילותם נגד השליט לשעבר מועמר קדאפי. הוא גדל בקהילת המהגרים הלובית בעיר, והתפלל במסגד מקומי שתואר בעבר כמקושר להתארגנויות קיצוניות. הוא החל ללמוד לתואר במנהל עסקים באוניברסיטת סלפורד בשנת 2014, אולם פרש לפני שהשלים את לימודיו.

כמה בכירים ב"ארגון הלחימה האסלאמי הלובי" (LIFG), שנחשב מקושר לאל-קאעדה, חיו בסמוך לעבדי במנצ'סטר, אולם לא ידוע אם קיים ביניהם קשר. אחד מאותם בכירים, על פי הדיווח בערוץ 4 הבריטי, הוא עבד אל-באסט עזוז, מומחה לחומרי נפץ ששב ללוב בשנת 2014. אחד מחבריו של עבדי סיפר ל"טיימס" הבריטי כי "הוא נסע ללוב לפני שלושה שבועות וחזר לפני כמה ימים", אולם לא ברור מה הוא עשה שם.

במקביל, שר הפנים של צרפת ז'ראר קולום חשף היום כי המחבל שהה בסוריה בעבר. לדברי קולום, בריאיון לרשת BFMTV, המידע על שהותו בסוריה הגיע ממקור משותף בין הצרפתים והבריטים. הוא הוסיף כי "בכל מקרה, יש לו קשרים מוכחים לדאעש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משטרת מנצ'סטר פרסמה הודעה ובה השתלשלות האירועים, דקה אחר דקה. בשעה 00:33 (שעון ישראל) בלילה שבין יום שני לשלישי התקבל הדיווח הראשוני למשטרה על פיצוץ ב"מנצ'סטר ארנה" ועל נפגעים במקום.

שש דקות לאחר מכן, מתנדב משטרה ראשון הגיע לזירה, לאחר ש-28 שיחות טלפון נוספות הגיעו למוקד המשטרה. בשעה 00:46 נמסר אישור רשמי ראשון מהמשטרה לדיווחים על נפגעים, ודקה לאחר מכן האירוע מוכרז כפיגוע טרור והרחובות המובילים לאולם המופעים נחסמים. תוך שעה מרגע קבלת הדיווח הראשון, במשטרה מתקבלות 240 שיחות בנוגע לפיגוע.

בעוד ממשיך הטיפול בנפגעים בזירה, במעורבותם של מאות שוטרים ואנשי כוחות החירום, בשעה 01:44 נמסר ממשטרת מנצ'סטר כי לפחות 19 בני אדם נהרגו. במהלך הלילה, גרנדה מצייצת: "שבורה. ממעמקי לבי, אני כל כך מצטערת. אין לי מילים". בשעה 09:00 בבוקר מעודכן מניין ההרוגים ל-22.

ארוע הזכרון במנצ'סטר לאחר הפיגוע אתמול 24 במאי 2017. רויטרס
"עומדים ביחד". אירוע זיכרון במנצ'סטר, הלילה/רויטרס
ארוע הזכרון במנצ'סטר לאחר הפיגוע אתמול 24 במאי 2017. רויטרס
"המחבל התנהג מוזר". אירוע זיכרון במנצ'סטר/רויטרס

במהלך היום, ראשת הממשלה מיי מכנסת שני דיונים ביטחוניים, ולאחר השני שבהם שהסתיים בשעות הערב המאוחרות, היא מכריזה על העלאת רמת הכוננות במדינה מפני טרור מ"חמורה" ל"קריטית". בהצהרה רשמית, היא מסבירה כי משמעות הדבר שקיים "איום מידי" לפיגוע נוסף, ובהתאם יתוגברו כוחות המשטרה ברחבי הערים.

בבוקר שלאחר המתקפה, כוחות המשטרה פשטו על בית משפחתו של המחבל. היום סיפרה שרת הפנים של בריטניה אמבר רד בריאיון לרדיו BBC כי "נראה הגיוני שהוא לא עשה זאת לבדו". לדבריה, "סוכנויות הביון והמשטרה בוחנים קצוות חוט על מנת לוודא שיש בידינו את כל המידע הנחוץ כדי לשמור על ביטחוננו".

שרת הפנים של בריטניה אמבר רד בדיון ביטחוני בדאונינג 10, לונדון, 23 במאי 2017. רויטרס
"אוספים את כל המידע הנחוץ". שרת הפנים בכניסה לדאונינג 10, אמש/רויטרס

מכריו של עבדי תיארו אותו כאדם שקט ש"התנהג מוזר", לדבריה של לינה אחמד, בת 21. היא סיפרה כי "לפני חודשיים הוא צעק את התפילה ממש חזק באמצע הרחוב". ידיד של משפחת המחבל תיאר אותם כ"דתיים מאוד", ומכרים נוספים סיפרו לרשת ITV כי הוא נהג להסתובב בלבוש מסורתי כמעט תמיד.

לפי גורמים אמריקניים, עבדי הגיע למנצ'סטר ברכבת מלונדון באותו הערב. עם זאת, לא טרם התברר מה עשה בבירה ואם יש לכך קשר לפיגוע. ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על הפיגוע, אולם הרשויות הבריטיות הבהירו כי לפי שעה לא ידוע על קשר ממשי בין עבדי לארגון.

(עדכון ראשון: 11:29)

כוחות משטרה במנצ'סטר שבבריטניה לאחר הפיגוע בהופעה בארנה, מאי 2017. רויטרס
כוחות משטרה בזירת הפיגוע, אתמול/רויטרס
כוחות משטרה במנצ'סטר שבבריטניה לאחר הפיגוע בהופעה בארנה, מאי 2017. רויטרס
כוחות משטרה בזירת הפיגוע, אתמול/רויטרס
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. GettyImages
פינוי הנפגעים מזירת הפיגוע/GettyImages
זירת הפיגוע במנצ'סטר, בריטניה הלילה 23 במאי 2017. GettyImages
פינוי הנפגעים מזירת הפיגוע/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully