וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלכה לעולמה שולה קישיק-כהן, המרגלת שהעלתה את יהודי לבנון

22.5.2017 / 10:45

"מסייה שולה" נחשבה לשם דבר בעולם המודיעין הישראלי, ומתה בירושלים בגיל 97. היא נולדה בארגנטינה, נישאה לסוחר לבנוני ועברה להתגורר עמו בביירות – משם שיתפה פעולה עם הביון הישראלי. "הרגשתי שאני בשליחות אלוקית", סיפרה

צילום: מתוך המרכז למורשת המודיעין, עריכה: שניר דבוש

שולמית (שולה) קישיק-כהן, אשת המודיעין שסייעה בהעלאת יהודי לבנון בשנותיה הראשונות של המדינה, הלכה אמש (ראשון) לעולמה, והיא בת 97. קישיק כהן, תושבת ירושלים, נחשבה לשם דבר בעולם המודיעין הישראלי, ובשמה נקשרו סיפורי ריגול רבים. ביום העצמאות ה-59 למדינה היא נבחרה להשיא משואה בטקס המרכזי בהר הרצל, ובשנת 2010 הוענק לה תואר יקירת העיר ירושלים.

היא נולדה בארגנטינה לבית ציוני, ובגיל 16 נישאה לסוחר יהודי-לבנוני ועברה להתגורר עמו בביירות. ערב מלחמת העצמאות, הגיע לידיה מידע על הכנות צבאיות של לבנון למלחמה עם ישראל והיא החלה להעביר מידע רב ערך לשירותי הביון של המדינה שזה עתה הוקמה, כל זאת תוך ניהול חיי משפחה עם שבעה ילדים.

עוד בוואלה! NEWS:
"א-סיסי וטראמפ יכנסו פסגת שלום ישראלית-פלסטינית בזמן הקרוב"
מקורב לטראמפ בקבר יוסף: "מה יהודים צריכים לעבור כדי להתפלל?"
לקראת יום זעם בגדה: מאות אסירי חמאס יצטרפו לשביתת הרעב

סרטון של המרכז למורשת המודיעין על סיפורה של קישיק-כהן:

בין השנים 1947 ו-1961, קישיק-כהן עסקה בהברחת יהודי לבנון וסוריה לישראל במחתרת, והיא הופעלה על ידי יחידה 504 של אגף המודיעין בצה"ל והמוסד. בשנת 1961, היא נתפסה על ידי שירותי הביטחון הלבנוניים ועברה עינויים, אולם שוחררה במסגרת עסקת חילופי שבויים לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967. היא עלתה לישראל ועברה להתגורר עם משפחתה בירושלים.

במערכת הביטחון, זכתה קישיק-כהן לכינוי "מסייה שולה", ובחודש יוני 1992 הוענק לה אות "יקיר הסתר" על פועלה רב השנים, במעמד בכירי קהילת המודיעין. "במסגרת הפעילות שלי, הרגשתי שאני בשליחות אלוקית ודבקתי בשתי מטרות קדושות: הצלת העם היהודי ממתקפות מדינות ערב ונטילת חלק בתקומת מדינה ישראל", סיפרה באחד מראיונותיה בעבר. על העינויים שעברה בשבי ושחרורה סיפרה כי "נאחזתי כל הזמן באמונה ורוחנית לא נשברתי. קיוויתי בכלא שמדינת ישראל תעשה הכול כדי לשחרר אותי ואם היא לא מצליחה, האמנתי שיש לכך סיבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully