וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום ומתינות דתית? קודם שסעודיה תחדל מלערוף ראשי "כופרים"

22.5.2017 / 9:37

המלך סלמאן נאם בוועידה המשותפת עם טראמפ על הצורך להיאבק בטרור ולקדם סובלנות, אך התעלם מכך שממלכתו היא מולדת האידיאולוגיה שממנה יונק דאעש את כוחו ושבה כל עלבון למוחמד גורר עונש מוות. במקום להתמקד באיראן, הוא יכול להתחיל עם ביטול איסור הנהיגה על נשים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נאום טראמפ בריאד, אתמול)

בטרם פתח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את "נאום ריאד", שספק אם ייזכר לטובה יותר מנאומו של ברק אובמה בקהיר במרוצת הימים, נשא דברים המארח של הוועידה היומרנית, סלמאן מלך ערב הסעודית.

סלמאן דיבר ארוכות ובאטיות על הצורך "להיות מאוחדים במלחמה ברוע ובקיצוניות, בכל מקום שבו הם יהיו" והאשים את איראן בכך שהיא חוד החנית של הטרור העולמי. המלך בן ה-81, שמתקשה בדיבורו ובהליכתו רק שכח להזכיר שאביו ומייסד הממלכה אבן סעוד, ביסס את השלטון על הוואהביזם, המפרש פשוטו כלשונו את האסלאם.

האידאולוגיה הזאת משמשת גם את ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אל-קאעדה וארגוני ג'יהאד אחרים, שרואים בכל מי שאינו סוני כופר - שדינו מוות. ביקורת על הדת בערב הסעודית אסורה, ורק בחודש שעבר הוטל עונש מוות על אדם שביקר את האסלאם - ויאבד את ראשו. זאת, בדומה למי שיורשע בכפירה, בניאוף, ביחסים חד-מיניים ובעבירות סמים.

עוד בוואלה! NEWS:
ברגע האחרון - טראמפ הבריז מנאום בכינוס על טוויטר בריאד
גיבוי מוחלט מארה"ב – ואף מילה על זכויות אדם: הסעודים התאהבו בטראמפ
נאום ריאד של טראמפ: "יש סיכוי לשלום בין ישראל והפלסטינים"

הוצאה להורג בערב הסעודית. טוויטר, צילום מסך
ביקורת על הדת - אסורה. הוצאה להורג בערב הסעודית/צילום מסך, טוויטר

טראמפ, ובתו איוונקה, שיבחו את היחס המשופר לטענתם לנשים בממלכה - אחרי שהנשיא הנוכחי תקף את יריבתו בבחירות הילרי קלינטון על כך שהסכימה לקבל כספים מהסעודים חרף דיכוי הנשים בממלכה - וריאד עוד הגדילה לעשות כשהחליטה לתרום לקרן של איוונקה לקידום מעמד הנשים בעולם.

לפני שהם מפזרים את עושרם הרוב לכל עבר, אולי עדיף שהסעודים יאפשרו לנשות הממלכה לקבל רישיון נהיגה, מאחר שהן היחידות בעולם שעליהן נאסר לנהוג בעצמן ולבדן. לנשים כמובן אין שום ייצוג רשמי בממשלה, המורכבת מבני המלוכה ומקורביהם, קל וחומר לא במועצת השורא, המשמשת תחליף לפרלמנט ומבטיחה את המשך מעמדם העליון של הגברים בערב הסעודית. על כל צעד ושעל הן זקוקות לאישור של אפוטרופוס, בן אם זה אחיהן, אביהן או בעלן. למעשה, יש להן מעמד חוקי של קטין לאורך כל חייהן.

נשים סעודיות עושות קניות בריאד, ערב הסעודית. AP
תורמים לקידום מעמד הנשים - אך לא נותנים להם לנהוג. נשים בערב הסעודית/AP

איבתה של ערב הסעודית הסונית לאיראן השיעית קורצת לממשל האמריקני ולישראל, אך במסגרת מאבקה בחות'ים בתימן, הנתמכים בידי טהראן, דבר אינו עוצר בעדה - גם לא אזרחים שעליהם היא לכאורה מבקשת להגן מפני המשטר האיראני.

שכנתה הענייה מדרום חווה הרס עצום, עם תקיפות אוויריות בלתי פוסקות נגד מטרות אזרחיות. מיליונים זקוקים לסיוע בסיסי כמו מזון ומים, והמצב כה רע עד שהכולרה, המחלה שנעלמה ממרבית העולם המודרני, מתפשטת לכל עבר וגובה קורבנות רבים. לפי ארגון הבריאות העולמי, עוד מאות אלפים עלולים להידבק בחודשים הקרובים.

כך שהכרזה להתנגדות לטרור ולקיצוניות דתית היא חיובית על פניה, אך כשהמדינה שעושה זאת היא מי מפיצה את הפירוש החמור והקיצוני ביותר של האסלאם לכל עבר - אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה ביותר בעולם עוברת הקצנה לאחרונה בין היתר בגלל המסגדים שבמימון סעודי, בדומה לבוסניה ולמדינות מוסלמיות מתונות אחרות - יש כאן סתירה פנימית. הממלכה שמבקשת למגר את הרוע עוזרת להפיצו ולדשן את הקרקע עבור דור חדש של נדכאים, שמפלטם היחיד לעתים הוא הטרור.

קבלת הפנים לנשיא טראמפ בוועידת הפסגה, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
העניק חיבוק רכב למעצמה המוסלמית. טראמפ/רויטרס

טראמפ, בדומה לנשיאים אמריקנים קודמים בעבר, העניק חיבוק רחב לבעלת הברית הוותיקה של ארצות הברית באזור, שנקלעו לברית משונה בשל שותפות אינטרסים. בשונה מקודמו ברק אובמה, שאמנם קידם עסקאות נשק עם ריאד אך ניסה להטיף לה על שיפור זכויות אדם ועל פשרה עם טהראן, הנשיא הנוכחי לא הזכיר זאת בנאומו כשביקש מהעולם המוסלמי "להקיא את הרוע מקרבן". ללא התייחסות לשורש הבעיה ולסיבות שמאפשרות את עצם קיומה, "נאום ריאד" יישכח אף מהר יותר מ"נאום קהיר" של אובמה ב-2009.

אילולא היה זה עולם אינטרסנטי וקר, ערב הסעודית הייתה נתונה תחת סנקציות כואבות בשל היותה תחת שליטת אחד המשטרים החשוכים ביותר בעולם, שבשונה מאיראן אפילו לא מנסה לקיים מראית עין של דיון פוליטי חופשי ובחירות מגוונות. עם זאת, בית סעוד ימשיך לקדם את הרעיונות החשוכים ששוררים בממלכה מאז תחילת המאה הקודמת, ובמקביל יקבל מאות מיליארדים וסיוע צבאי מתקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully