וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר רפובליקני: הקונגרס אינו מחויב להסכם הסיוע הביטחוני עם ישראל

18.5.2017 / 8:30

הסנאטור לינדזי גרהאם הגיב לפרסום בוואלה! NEWS על תוספת המימון לסיוע האמריקני, המחייבת את ישראל להחזיר את הכסף: "לא מעריץ את ההסכם". גורמים בארץ הבהירו שהנשיא טראמפ חתם על התקציב, ולכן ישראל אינה מחויבת להסכם שנחתם בתקופת אובמה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: חתימת הסכם הסיוע, בספטמבר האחרון)

סנאטור לינדזי גרהאם, בכיר במפלגה הרפובליקנית בארצות הברית, אמר כי "הקונגרס אינו מחויב להסכם הסיוע הביטחוני בין ישראל לארצות הברית", שנחתם בתקופת ממשל אובמה. גרהאם אמר את הדברים בעקבות הפרסום בוואלה! NEWS, לפיו הקונגרס אישר תקציב סיוע חוץ לחצי השנה הקרובה, הכולל תוספת של 75 מיליון דולר על 3.1 המיליארד הקבועים.

בתגובה לפניית וואלה! NEWS נמסר מלשכתו של הסנאטור גראהם, העומד בראש ועדת המשנה לעניין תקציב החוץ בסנאט, כי "סנאטור גראהם אינו מעריץ את הסכם הסיוע הביטחוני. הוא יצא נגדו באופן ברור, והבהיר ממזמן שהקונגרס לא מחויב להסכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם בירושלים. אוליביה פיטוסי, הארץ
הסנאטור גרהאם עם ראש הממשלה נתניהו/הארץ, אוליביה פיטוסי

גראהם, שגיבש את הצעת תקציב סיוע החוץ בסנאט, נחשב לאחד התומכים הגדולים של ישראל בגבעת הקפיטול. הוא הוביל את ההתנגדות לדרישת ממשל אובמה מישראל להפסיק את הנוהג לבקש תוספות מימון, שהייתה תנאי אמריקני לחתימה על הסכם הסיוע בשנה שעברה.

במשך חודשים הוא מנע את השלמת ההסכם, בטענה שהקונגרס אינו כפוף לו, והבית הלבן אינו יכול לחייב אותו במגבלות מימון כלשהן. הוא מתח ביקורת בנושא על הנשיא דאז ברק אובמה, וגם על ראש הממשלה בנימין נתניהו שנעתר לתנאי שהציב הממשל. לאחר חתימת ההסכם, הוא הבהיר כי אינו מייחס תוקף לסעיף הזה.

הסכם הסיוע הביטחוני בין ארצות הברית לישראל, שנחתם בספטמבר האחרון אחרי משא ומתן ממושך, קבע סכום סיוע שנתי חסר תקדים – 3.8 מיליארד דולר בשנה. כחלק מההסכם, הסכימה ישראל שלא לבקש, או לקבל, תוספות עתידיות, והעבירה התחייבות כתובה נפרדת להחזיר כל כסף שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי בשנתיים הקרובות, עוד לפני כניסת ההסכם לתוקף בסוף שנת 2018.

טקס החתימה בוושינגטון על הסכם הסיוע הביטחוני, 14 בספטמבר 2016. רויטרס
טקס החתימה על הסכם הסיוע, בספטמבר האחרון/רויטרס

גורמים ישראלים המעורבים בפרטי ההסכם אמרו אתמול (רביעי) כי מאחר שהנשיא דונלד טראמפ כבר חתם על התקציב השנתי, ישראל אינה מחויבת להחזיר את הכספים. לדבריהם, בנספח ההתחייבות שצורף להסכם נכתב באופן מפורש כי החזר התשלום יהיה "רק במקרה שהממשל מתנגד לתוספת. מאחר שטראמפ חתם על התקציב, הוא כנראה אינו מתנגד, ולכן ישראל לא צריכה להחזיר את הכסף".

גראהם, מצדו, הוכיח למעשה שלמגבלה שהטיל אובמה אין תוקף מעשי עבור הקונגרס. "גראהם מנסה להוכיח נקודה: הוא מבקש להראות שיש איזונים ובלמים בדמוקרטיה האמריקנית, ולהראות שהממשל אינו יכול להגביל את שליטת הקונגרס בתקציב", אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי. גראהם הצביע נגד התקציב שגיבש בעצמו, בשל התנגדותו לשינויים מתוכננים בתחום האנרגיה שנכנסו כחלק מחוק ההסדרים, אך רק לאחר שווידא שיעבור ברוב גדול של סנאטורים משתי המפלגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully