וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגלל חתימת טראמפ: ישראל לא צריכה להחזיר 75 מיליון דולר מתקציב הסיוע"

18.5.2017 / 0:41

גורמים המעורים בפרטי הסכם הסיוע, טוענים כי אף שנכתב כי ישראל תחזיר לממשל תוספות מהקונגרס – אישור התקציב השנתי של טראמפ פוטר אותה מכך. זאת, מאחר ש"בנספח נכתב כי ההחזרה תתבצע רק אם הממשל מתנגד לתוספת – והנשיא כנראה לא מתנגד"

טקס החתימה בוושינגטון על הסכם הסיוע הביטחוני, 14 בספטמבר 2016. רויטרס
חתימת הסכם הסיוע בספטמבר/רויטרס

גורמים ישראליים המעורבים בפרטי הסכם הסיוע בין ישראל וארצות הברית טוענים כי מאחר שהנשיא דונלד טראמפ כבר חתם על התקציב השנתי, הכולל תוספות מימון של 75 מיליון דולר לישראל, האחרונה לא מחויבת להחזיר את הכספים. לדברי הגורמים, בנספח ההתחייבות שצורף להסכם הסיוע שנחתם בשנה שעברה, נכתב כי ישראל תחזיר לממשל כל כסף שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי בשנתיים הקרובות, עוד לפני כניסת הסכם הסיוע החדש לתוקף בסוף 2018. ואולם, לדבריהם, "במכתב היה כתוב באופן מפורש שהדרישה היא רק אם הממשל מתנגד לתוספת. מאחר שהנשיא חתם על התקציב, הוא כנראה לא מתנגד, ולכן ישראל לא צריכה להחזיר את הכסף".

מוקדם יותר אתמול פורסם בוואלה! NEWS כי בתחילת החודש אושר בקונגרס האמריקני תקציב סיוע החוץ לחצי השנה הקרובה, שכולל 3.175 מיליון דולר לישראל. מדובר בתוספת של 75 מיליון דולר, מעבר ל-3.1 מיליארד שארצות הברית וישראל הסכימו עליו בהסכם הסיוע הקודם. הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם עם ממשל אובמה בספטמבר האחרון, אחרי חודשים של משא ומתן, קבע סכום סיוע שנתי היסטורי וחסר תקדים עבור ישראל – 3.8 מיליארד דולר בשנה.

דונלד טראמפ 17 במאי 2017. רויטרס
הגורמים טוענים כי חתימתו של טראמפ על חוק התקציב מעידה כי אין בעיה עם התוספת מהקונגרס/רויטרס

ואולם, כחלק מההסכם, דרש הממשל שישראל תפסיק לחלוטין לבקש, או לקבל, תוספות מימון בקונגרס, וישראל אף העבירה התחייבות כתובה נפרדת לממשל אובמה שתחזיר כל כסף שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי בשנתיים הקרובות, עוד לפני כניסת הסכם הסיוע החדש לתוקף בסוף 2018. לדברי הגורמים, המעורים בפרטי המשא ומתן, מכיוון שהנשיא טראמפ כבר חתם על חוק התקציב, שאושר ברוב דו-מפלגתי בשני בתי המחוקקים, אין כל בעיה עם התוספת שניתנה.

מי שאחראי לפלונטר הזה הוא הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, העומד בראש ועדת המשנה לתקציב החוץ בסנאט האמריקני וגיבש את הצעת תקציב סיוע החוץ בסנאט, שכוללת את התוספות האמורות של 75 מיליון דולר. גראהם, שנחשב לאחד מתומכי ישראל הגדולים בגבעת הקפיטול, הוביל בשנה שעברה את ההתנגדות לדרישת ממשל אובמה להפסיק את מנהג תוספות המימון בקונגרס, והקשה במשך חודשים על השלמת הסכם הסיוע הביטחוני, בטענה שהקונגרס אינו צד בהסכם והממשל אינו יכול לחייב אותו במגבלות מימון כלשהם.

בממשל אובמה חשדו כי ראש הממשלה ושגריר ישראל בארצות הברית עומדים מאחורי המהלכים של גראהם, וסירבו לחתום על ההסכם עד שגראהם יוריד מהשולחן יוזמות חקיקה למימון סיוע נוסף לישראל. נתניהו ניסה בזמנו לשכנע את גראהם לוותר על החקיקה, והסביר לו שהצורך שלו לסיכום הסיוע לעשור הקרוב גדול יותר מהצורך לקבל תוספות בשנתיים הקרובות, אך גראהם לא השתכנע.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הסנאטור האמריקני לינדזי גרהאם, מאי 2017. רויטרס
"מנסה להוכיח נקודה". גרהאם/רויטרס

כך, למעשה, נולד מכתב ההתחייבות הישראלי שצורף להסכם: היועץ לביטחון לאומי שעבר יעקב נגל, שניהל את המגעים מול הבית הלבן, הוא זה הציע לצרף להסכם את המכתב, עם התחייבות ישראלית ברורה ומפורשת שלא לקבל תוספות מהקונגרס בשנים 2017 ו-2018, ואם תוספות שכאלו יינתנו הן יוחזרו למחלקת המדינה, למעט בנסיבות מיוחדות כמו מלחמה ועימות מזוין, שיוסכמו על ידי שני הצדדים.

גראהם זעם בזמנו על ממשל אובמה – וגם על ראש הממשלה – על הכנסת הסעיף של איסור התוספות מהקונגרס, והבהיר מיד לאחר חתימת ההסכם כי הוא אינו מייחס לסעיף זה תוקף. מאז הוא פועל לקדם תוספות מימון בחקיקות אחרות, כמו זה שהכניס בתקציב סיוע החוץ לחצי השנה הקרובה, שגובש בוועדת המשנה שבראשותו בחודשים האחרונים. גראהם הצביע בסופו של דבר נגד התקציב שאותו גיבש בעצמו, בשל התנגדותו לשינויים מתוכננים בתחום האנרגיה שנכנסו כחלק מחוק ההסדרים, אך רק לאחר שווידא שהתקציב יעבור ברוב גדול של סנאטורים משתי המפלגות.

"גראהם מנסה להוכיח נקודה: להראות שיש איזונים ובלמים בדמוקרטיה האמריקנית ולהראות שהממשל אינו יכול להגביל את שליטת הקונגרס בתקציב", אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי. "מבחינתו – אם הממשל לא ידרוש את הכסף, ונתניהו לא יציע להחזיר – הוא יוכיח שלחלק הזה בהסכם הסיוע אין למעשה ממש משמעות".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully