וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגיל של הסנאטור שעלול לגרום לנתניהו להחזיר לטראמפ 75 מיליון דולר

17.5.2017 / 13:06

לינדזי גרהאם הרפובליקני, יו"ר ועדת תקציב החוץ בסנאט, אישר באחרונה תוספת של 75 מיליון דולר לסיוע השנתי ל-2017. ואולם, במסגרת הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב שנחתם אשתקד עם ממשל אובמה, ישראל התחייבה להחזיר לממשל כל סכום שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

חמישה ימים לפני הגעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לישראל אפשר למנות כבר רצף של תקריות, חריקות ומתיחויות שעשויות להעיב על הביקור ההיסטורי; שאלת העברת השגרירות לירושלים, מעמדו של הכותל המערבי, שאיפותיו של טראמפ להניע מחדש תהליך שלום בין ישראל והפלסטינים וההתפתחות האחרונה – הדיווחים שלפיהם הנשיא חשף מידע ישראלי מסווג בפני הרוסים.

לוואלה! NEWS נודע כי ברקע הביקור אירעה באחרונה עוד התפתחות פוליטית הנוגעת במשולש היחסים הרגיש בין הממשלה, הבית הלבן והקונגרס, ועשויה להעמיד במבחן את הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הבא, או לכל הפחות את אחד הסעיפים המרכזיים שבו. הסכם הסיוע הביטחוני שנחתם עם ממשלו של ברק אובמה בספטמבר האחרון אחרי חודשים של משא ומתן, קבע סכום סיוע שנתי היסטורי וחסר תקדים עבור ישראל – 3.8 מיליארד דולר בשנה. עם זאת, כחלק מההסכם, הממשל דרש שישראל תפסיק לחלוטין לבקש או לקבל תוספות מימון נוספות בקונגרס.

ישראל אף העבירה התחייבות כתובה נפרדת לממשל אובמה שתחזיר כל כסף שהקונגרס יבחר להעביר באופן עצמאי בשנתיים הקרובות, עוד לפני כניסת הסכם הסיוע החדש לתוקף בסוף 2018. עם זאת, בתחילת החודש אושר בקונגרס תקציב סיוע החוץ לחצי השנה הקרובה, שכולל 3.175 מיליון דולר לישראל. מדובר בתוספת של 75 מיליון דולר, מעבר ל-3.1 המיליארדים שארצות הברית וישראל הסכימו עליהם במסגרת הסכם הסיוע הקודם.

לקריאה נוספת בנושא
סנאטור פרו-ישראלי: "נתניהו משך את השטיח מתחת לרגלי תומכיו בקונגרס"
אתגר ראשון להסכם הסיוע? בקונגרס מתעקשים להשיג מימון נוסף לישראל
הסנאטור שמונע חתימת הסכם הסיוע: "אמרתי לנתניהו שהממשל יכול להזדיין"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן בוושינגטון, פברואר 2017. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
חריקות לפני הביקור בישראל. טראמפ ונתניהו בבית הלבן/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

הנשיא טראמפ כבר חתם על חוק התקציב, שאושר ברוב דו-מפלגתי בשני בתי המחוקקים, אך התוספת שניתנה בתקציב עשויה להעמיד גם את הבית הלבן וגם את לשכת נתניהו בפני מבוכה, כפי שאישרו שני פקידים ישראלים בשיחה עם וואלה! NEWS. לדבריהם, טראמפ יכול לדרוש להחזיר את התוספת, בהתאם להתחייבות ישראל, אך צעד זה יתקבל כנראה בביקורת רבה בקרב ציבור בוחריו, ולכן, לפי ההערכה בירושלים, הוא אינו צפוי לבקש מישראל להחזיר את הכסף.

ואולם, לפי ההתחייבות שניתנה לממשל אובמה, ישראל אמורה להחזיר למחלקת המדינה כל תוספת שתינתן לה מעבר ל-3.1 מיליארד של הסכם הסיוע הקודם. "זה בהחלט יוכל להביך את הממשל, שמתכנן בהמשך קיצוצים נרחבים בתקציב סיוע החוץ, אבל מצד שני, אם הם יתנגדו לזה – זה יביך אותם עוד יותר בבייס", אמר גורם מדיני. גורם אחר המעורה בנושא הוסיף כי "טראמפ אולי לא ידרוש להחזיר את הכסף, ושני הצדדים תמיד יוכלו לטעון שזו התחייבות שניתנה לממשל אובמה ואינה תקפה על היחסים עם ממשל טראמפ. אבל גם לנתניהו יהיה קשה להשאיר את הכסף אצלו, כי זה מערער תחת התחייבות כתובה שנתן, וישראל בדרך כלל מאוד מקדשת התחייבויות".

מי שאחראי לפלונטר הזה הוא הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, העומד בראש ועדת המשנה לתקציב החוץ בסנאט ומי שגיבש את הצעת תקציב סיוע החוץ בסנאט – שכוללת את התוספת של 75 מיליון הדולר. גראהם, שנחשב לאחד מתומכי ישראל הגדולים בגבעת הקפיטול, הוביל בשנה שעברה את ההתנגדות לדרישת ממשל אובמה להפסיק את מנהג תוספות המימון בקונגרס, והקשה במשך חודשים על השלמת הסכם הסיוע הביטחוני, בטענה שהקונגרס אינו צד בהסכם והממשל אינו יכול לחייב אותו במגבלות מימון כלשהם.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם מכריז על מועמדותו לנשיאות ארה"ב, קרוליינה הדרומית, יוני 2015. AP
אחראי לפלונטר. סנאטור גרהאם/AP

בממשל אובמה חשדו כי ראש הממשלה ושגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר עומדים מאחורי המהלכים של גראהם, וסירבו לחתום על ההסכם עד שגראהם יוריד מהשולחן יוזמות חקיקה למימון סיוע נוסף לישראל. נתניהו ניסה בזמנו לשכנע את גראהם לוותר על החקיקה, והסביר לו שהצורך שלו לסיכום הסיוע לעשור הקרוב גדול יותר מהצורך לקבל תוספות בשנתיים הקרובות, אך גראהם לא השתכנע.

כך למעשה נולד מכתב ההתחייבות הישראלי שצורף להסכם: היועץ לביטחון לאומי לשעבר יעקב נגל, שניהל את המגעים מול הבית הלבן, הוא זה הציע לצרף להסכם את המכתב, עם התחייבות ישראלית ברורה ומפורשת שלא לקבל תוספות מהקונגרס בשנים 2017 ו-2018. אם תוספות שכאלו יינתנו הן יוחזרו למחלקת המדינה, למעט בנסיבות מיוחדות כמו מלחמה ועימות מזוין, שיוסכמו על ידי שני הצדדים.

הנקודה של גרהאם

גראהם זעם בזמנו על ממשל אובמה – וגם על ראש הממשלה – על הכנסת הסעיף של איסור התוספות מהקונגרס, והבהיר מיד לאחר חתימת ההסכם כי הוא אינו מייחס לסעיף זה תוקף. מאז הוא פועל לקדם תוספות מימון בחקיקות אחרות, כמו זה שהכניס בתקציב סיוע החוץ לחצי השנה הקרובה, שגובש בוועדת המשנה שבראשותו בחודשים האחרונים.

"גראהם מנסה להוכיח נקודה - להראות שיש איזונים ובלמים בדמוקרטיה האמריקאית ולהראות שהממשל אינו יכול להגביל את שליטת הקונגרס בתקציב", אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי. "מבחינתו – אם הממשל לא ידרוש את הכסף, ונתניהו לא יציע להחזיר – הוא יוכיח שלחלק הזה בהסכם הסיוע אין למעשה ממש משמעות".

גראהם, אגב, הצביע בסופו של דבר נגד התקציב שאותו גיבש בעצמו, בשל התנגדותו לשינויים מתוכננים בתחום האנרגיה שנכנסו כחלק מחוק ההסדרים - אך רק לאחר שווידא שהתקציב יעבור ברוב גדול של סנאטורים משתי המפלגות.

בתגובה לפניית וואלה! NEWS אם ישראל מתכוונת להחזיר את התוספת, הפנו בלשכת ראש הממשלה לשגרירות ישראל בוושינגטון, שלא מסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully