וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעילת הענק בשב"כ: "סיפור קיצוני שמטלטל את הארגון כולו"

16.5.2017 / 0:12

בכיר שב"כ לשעבר ירון בלום הבהיר כי כתב האישום שהוגש נגד שניים מעובדי השירות, ופורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הוא "חריג מאוד בעולם שלנו". ראש אגף לשעבר: "דווקא בגלל שהשב"כ הוא גוף נסתר, הוא מפוקח ומבוקר מאוד"

צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

ירון בלום, בכיר לשעבר בשירות הביטחון הכללי (שב"כ), הגיב אתמול (שני) בשיחה עם וואלה! NEWS להגשת כתב האישום נגד שניים מעובדי הארגון בגין מעילת ענק בכספי הארגון. "מעשים כאלה חריגים מאוד בעולם של השב"כ", הבהיר בלום. "זה סיפור קיצוני ולא מוכר, שכמעט אף פעם לא קורה. עצם זה שיש כאן שני אנשים שמשתפים ביניהם פעולה כדי לגנוב כסף זה חריג שבחריג".

בלום הדגיש כי דווקא העובדה שהמקרה, שנחשף בעקבות פניית וואלה! NEWS לבית המשפט, הוא נדיר, מאירה באור חיובי את השב"כ, שאף חשף בעצמו את המעשים שבהם הואשמו השניים והיה זה שהעביר את החשדות הראשוניים למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). לדבריו, "בסך הכול השירות נותן אמון בעובדים שלו וסומך עליהם, גם בענייני כספים. דווקא בגלל זה ובגלל שמדובר במקרה חריג מאוד, ההתנהלות של השירות כאן היא חיובית מאוד".

עוד בוואלה! NEWS:
באמצע המהדורה הראשונה: בג"ץ קבע כי זמנית התאגיד לא יפוצל
בצעד חריג: נתניהו פרסם פרוטוקול שיחתו עם טראמפ על השגרירות
מכתב הדרישות של ברגותי: "אפילו יגאל עמיר בקשר עם המשפחה"

משרד המשפטים בתל אביב. אורי לנץ
"הארגון לא ניסה לטאטא את זה". משרדי מח"ש/אורי לנץ

"הארגון לא ניסה לטאטא את זה, ובסופו של דבר שניים מהעובדים שלו עומדים לדין", הבהיר בלום. הוא העריך כי "מספר הקרוב לאפס" של עבירות דומות נרשמו בשב"כ בשנים האחרונות, והוסיף: "חשוב להדגיש, אין סיפורים כאלה בשירות, לכן העובדה שבסוף פורסם שהוגשו שני כתבי אישום אומרת הרבה על איך שהשירות טיפל בזה".

מנחם לנדאו, ראש אגף בשב"כ לשעבר, סיפר כי המקרה עורר תחושות קשות בארגון. "איך זה קורה לנו?", תהה, "מסתבר שזה קורה". גם הוא הדגיש כי "לא היו מקרים כאלה בעבר, אני לא זוכר מקרה של מעילה. לא בתקופה שלי". לנדאו הוסיף: "אין כמעט כתבי אישום שמח"ש מגישה נגד עובדי השירות".

עם זאת, לנדאו ציין, הפיקוח על השב"כ הדוק, מה שאפשר בין היתר את חשיפת הפרשה הנוכחית. "השירות הוא ארגון מאוד מבוקר ומפוקח", הסביר. "אני חושב שאין גוף במדינה שמפוקח כך, ביקורת פנים וביקורת חוץ". לטענתו, "דווקא בגלל שהשב"כ הוא גוף נסתר, ככה צריך להיות – גם בגלל החשאיות שלו, וגם בגלל שאנשים עובדים ברוב המקרים לבד".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נדב ארגמן, ראש השב"כ. הכנסת, 12 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"חשוב כמובן שהשירות יתחקר את עצמו". ראש השב"כ נדב ארגמן/נועם מושקוביץ

ליאור אקרמן, סגן ראש אגף בשב"כ לשעבר, הבהיר גם הוא כי "אני לא מכיר אירוע כזה בתולדות השירות, של מעילה בכספים". לדבריו, "היו בעבר שני אירועים שבהם רכזי שטח היו מעורבים באי-סדרים כספיים, אבל לא מדובר על כסף שלקחו לעצמם, אלא על כך ששילמו לסוכן בניגוד להנחיות. הם כמובן פוטרו מהשירות".

"כאן זה מקרה אחר", אמר. "מדובר בסכום כסף שהם לקחו לעצמם. זה מאוד מאוד חריג, ואין ספק שזה מטלטל את הארגון". אקרמן הוסיף כי למרות שמדובר באירוע חריג, "חשוב כמובן שהשירות יתחקר את עצמו". הוא הסביר כי "עובדי שב"כ עוברים בדיקת פוליגרף כל כמה שנים במתכונת קבועה, זה כלי מאוד יעיל. צריך לבדוק אם העובדים האלו נבדקו או לא, ואם כן מתי".

הוא סיכם כי "הסיפור הזה מאוד מאוד הפתיע אותנו. אתה לא מצפה שזה יקרה במקום כזה, שיש בו עובדים ערכיים ומסורים. צריך לבדוק איפה הייתה הטעות". לדבריו, "ב-25 שנים בשירות, אני לא זוכר שום מקרה של כתב אישום של מח"ש. אולי על אצבעות יד אחת, מקרים שבהם עובדים נחקרו על ידי מח"ש והוגשו נגדם כתבי אישום, בעיקר בתחום החקירות, אבל המעורבות של מח"ש בנושאים כאלו כמעט אפסית".

אילוסטרציה גבר אזוק. ShutterStock
"העובד מעד מעידה עליה הוא מצטער מאוד"/ShutterStock

בית המשפט המחוזי בלוד התיר אתמול, לבקשת וואלה! NEWS, לפרסם את פרטי כתב האישום, שמייחס לעובדים בין היתר עבירות של גניבה בידי עובד ציבור וזיוף. המשטרה הגישה בקשה לעצור את השניים עד תום ההליכים, אך בית המשפט האריך את מעצרם עד לקבלת החלטה אחרת בעניינם.

השניים, עובדי מנהלה וכספים, נעצרו בתחילת החודש שעבר. החשדות נגד השניים עלו במסגרת הליך ביקורת פנימי, שבוצע על ידי שב"כ. במהלכו עלה החשד לאי-סדרים כספיים, חריגה מנהלים ומעשי גניבה. המידע הועבר למח"ש, ולאחר קבלת אישור מפרקליט המדינה שי ניצן נפתחה חקירה פלילית. מח"ש התנגדה לפרסום הפרשה, אולם בעקבות פניית וואלה! NEWS היא הותרה לפרסום.

שב"כ שיתף פעולה בחקירה. מהארגון נמסר כי הוא "רואה בחומרה רבה כל פגיעה בחוקי המדינה ובערכי הארגון, וסומך ידיו על מח"ש ועל מערכת אכיפת החוק שימצו את הדין עם המעורבים בעניין". עורכי הדין יאיר רגב וטלי גוטליב, המייצגים את אחד הנאשמים, מסרו כי "מדובר באיש ערכי שתרם רבות לחברה ומעד מעידה עליה הוא מצטער מאוד". עו"ד משה יוחאי, ציון רלי אבישר ורונן שינדלר, המייצגים את הנאשמת השנייה, טענו כי "הנתונים שפרסם השב"כ אינם נכונים".

(עדכון ראשון: 22:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully