וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הלאום אושר בקריאה טרומית בתום דיון סוער: "יום חג לגזענים"

10.5.2017 / 15:03

החוק השנוי במחלוקת אושר ברוב של 48 לעומת 41. שלושה חברי כנסת מהרשימה המשותפת הורחקו, ובהם ח"כ זחאלקה שקרע את נוסח החוק. "החוק מאפשר הפרדה גזעית", אמר

צילום: ערוץ הכנסת

חוק הלאום השנוי במחלוקת אושר היום (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת ברוב של 48 לעומת 41. במהלך ההצבעה התפתחה מהומה במליאה, כשחברי כנסת ערבים הרבו בקריאות ביניים. הח"כים חנין זועבי, עבד אל-חכים חאג' יחיא וג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) הורחקו, והאחרון אף קרע את נוסח הצעת החוק על הדוכן.

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את החוק, שלפיו הזהות היהודית תועדף על פני יסודות המשטר הדמוקרטי, ביום ראשון האחרון. הצעת החוק, פרי יוזמתו של ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), עלתה לדיון לפני כשנה וחצי, אולם צוות קואליציוני שנועד לגבש נוסח מוסכם לחוק לא הגיע למסקנות.

ח"כ זחאלקה תקף בחריפות את ההצעה וכינה אותה חוק אפרטהייד. "יום חג לפשיסטים ולגזענים, ויום אבל של הצדק והשוויון", אמר במליאה. לדבריו, החוק יוצר אפליה ממוסדת. "הוא נותן תוקף חוקי לשני סוגים של אזרחות – אחת ליהודים ואחרת לערבים. הוא מאפשר הפרדה גזעית ויוצר יישובים חד-לאומיים שמגורים בהם יהיו לפי גזע". הוא יצא מהמליאה בטרם ההצבעה לאחר שקרע כאמור את הדפים עליהם הודפס נוסח החוק, וקרא ליתר מתנגדי החוק לפעול יחד על מנת לחסום את המשך החקיקה.

לקריאה נוספת:
פרסום ראשון: השרים ידונו מחדש בשבוע הבא ב"חוק הלאום"
התאגיד, השבת וחוק הלאום: הכנסת חוזרת מפגרה למושב קיץ סוער

בתום דיון סוער: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הלאום של ח"כ אבי דיכטר. ערוץ הכנסת
"חוק אפרטהייד". ח"כ זחאלקה קורע את נוסח "חוק הלאום", היום/ערוץ הכנסת

עמיתו למפלגה ח"כ יוסף ג'בארין הוסיף כי מדובר בשפל חדש עבור הציבור הערבי. "זהו חוק יסוד: גזענות. אין מדינה אחרת בעולם שמגדירה את עצמה כדמוקרטית, ובו בזמן מקיימת בחוקיה הסדרים משפטיים מהם נהנים רק חלק מאזרחיה. השפה הערבית היא שפה רשמית מאז קום המדינה, וחוק הלאום מבקש לראשונה לבטל מעמד זה. הפגיעה בשפה הערבית היא פגיעה בדובריה ובמעמדם, וביטול מעמדה הרשמי מבקש לפגוע בזהותם ובתרבותם".

ח"כ דיכטר הדף את הטענות לאפליה ממוסדת. "הצעת החוק מקבעת ואינה פוגעת בזכויות המיעוטים בישראל. ישנם אנשים במדינת ישראל, כולל חברי כנסת בבית הזה, המתנגדים להכרה זו, ומצהירים בפה מלא כי גם לאחר שתיכון מדינה פלסטינית, הם ימשיכו להיאבק על כך שישראל לא תהיה מדינת הלאום של העם היהודי. ישראל היא מדינת כל אזרחיה כפרטים. היא אינה ולא תהיה מדינת הלאום של מיעוט כלשהי החי בה''.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב בתחילת השבוע להעביר הצעת חוק ממשלתית בנוסח המוסכם בתוך 60 יום. הקואליציה תגבש נוסח המקובל על כל הסיעות, וזאת לנוכח התנגדות "כולנו" לנוסח המקורי ולאור דרישות המפלגות החרדיות לערוך בו שינויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully