וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאגיד, השבת וחוק הלאום: הכנסת חוזרת מפגרה למושב קיץ סוער

8.5.2017 / 7:47

לאחר הפסקה של חודש וחצי, הכנסת תשוב היום לפעילות ותפתח את מושב הקיץ, כשעל שולחנה מונחות הצעות חוק נפיצות, בהן גורל תאגיד השידור הציבורי, פתיחת מרכולים בשבת והגדלת קצבת הנכים - כשברקע מרחף האיום התמידי להקדמת הבחירות

צילום: הארץ, עריכה: יאיר דניאל

הכנסת תחזור היום (שני) לפעילות סדירה ותפתח את מושב הקיץ אחרי חודש וחצי של פגרה, עם אווירה פוליטית נפיצה במיוחד. הליך החקיקה לפיצול תאגיד השידור הציבורי, סוגיית השבת ומאבק הנכים הם רק חלק מהנושאים שיעמדו במרכז סדר היום של חברי הכנסת בשבועות הקרובים. אלה גם עשויים לערער את יציבותה של הקואליציה, כאשר השאלה המרכזית שמרחפת באוויר - האם מושב הקיץ הוא האחרון לפני התפזרות הכנסת לקראת הקדמת הבחירות?

תפוח האדמה הלוהט ביותר שמתגלגל בימים אלה בקואליציה הוא חוק התאגיד, שצפוי לעבור ביום רביעי הקרוב בקריאה שניה ושלישית במליאה. בוועדה המשותפת לוועדות הכנסת והכלכלה, שבראשה עומד יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן (הליכוד), החלו אתמול לנהל דיונים על הצעת החוק לקראת אישור סופי, ולא מן הנמנע שעד אז יצוצו חילוקי דעות בין סיעות הקואליציה.

מפלגת ישראל ביתנו הציבה אתמול רשימת דרישות משלה לתמיכה בחוק, בהן ייצוג עולים בתאגיד החדש והכפלת תקציב רדיו רק"ע. ואולם, משלא קיבלה התחייבות לעגן דרישות אלה בחוק, נציגה, ח"כ רוברט אילטוב נטש את הדיונים. גם האפשרות שעולה לא אחת בתקופה האחרונה מצד חברי כנסת בליכוד, שלפיה יש לדחות פעם נוספת את שידורי התאגיד, עלולה להצית מחדש את העימות עם שר האוצר משה כחלון שמתנגד לכך באופן נחרץ.

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן הצהיר אתמול בוועדה כי אם ישנו משהו בלוח הזמנים, "לא יהיה חוק". המסר הזה מהדהד כששני הצדדים יודעים שיהיה קשה לעמוד בתאריכים הצפופים שנקבעו להשלמת המשימה.

עוד בוואלה! NEWS:
לצד גופת בעלה, המתינה שעות לחילוץ: "צלצלתי, סימסתי, כלום לא עבד"
לה פן בנאום התבוסה: "על החזית הלאומית להמציא את עצמה מחדש"
הערכה: המשטרה תגבה עדות מאדלסון בביקורו בישראל בעוד שבועיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 25 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
מחכה לטראמפ. נתניהו בכנסת, ינואר/נועם מושקוביץ

המשבר הפוליטי השני שיעסיק את הכנסת בשבועות הקרובים מגיע מכיוון המפלגות החרדיות. לפי פסיקת בג"צ, 164 מרכולים ייפתחו בשבת בתל אביב. עם זאת, ש"ס ויהדות התורה דורשות לקדם חקיקה שבמסגרתה תבוטל ההחלטה ואף תמנע מקרים דומים בערים אחרות, כך ששר הפנים אריה דרעי יהיה חייב לאשר כל חוק עזר עירוני שאושר החל מינואר 2014.

בליכוד כבר הודיעו בעדינות כי הם מתנגדים. זאת, מחשש שחוק כזה יצור אנטגוניזם ויוביל לנסיקה של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בסקרים, אך חלק מראשי המפלגות החרדיות ממשיכים להתעקש. בשבוע האחרון הם קיימו שתי פגישות עם נתניהו, אך גם ההסכמות החלקיות שעליהן דיווחו לתקשורת עומדות בפני קשיים חקיקתיים ומשפטיים. שני הצדדים מקווים כי בית המשפט ייעתר לבקשה לקיים דיון נוסף בעתירת הסוחרים, שההחלטה בה הובילה למשבר הפוליטי, בתקווה שהרכב שופטים מורחב ייתן החלטה טובה יותר עבורם.

סוגיה נוספת, נפיצה לא פחות, המונחת לפני חברי הכנסת וכמעט במקביל לשולחנו של בג"ץ היא מעמדם של הרפורמים והקונסרבטיבים בכותל המערבי. בעוד החלטת הממשלה מינואר 2016 נבלמה, ש"ס תדרוש במושב הקרוב לקדם את החוק המכונה "חוק הכותל", שמטרתו להרחיק את הזרמים הלא אורתודוקסים מרחבת התפילה המרכזית ותהפוך את הרבנות הראשית לישראל לאחראית הבלעדית על המקום.

כדי לא ליצור משבר עם יהדות ארצות הברית, נתניהו נמנע עד כה לקבל כל החלטה בנושא, אך לא מיהר לממש את השינויים בהחלטת הממשלה במטרה לא ליצור משבר עם הסיעות החרדיות. שתי הצעות החוק, השבת והכותל, כבר מונחות על שולחן הכנסת, ובשלב זה השרים דרעי, ליצמן וח"כ משה גפני מצהירים כי לא יוותרו עליהן – אולם מבלי לאיים בפרישה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
טקס חתימת הסכם גג בעיר עכו 3 במאי 2017. אדריאן הרבשטיין
יעלה את קצבת הנכים בהדרגה ל-4,000 שקל בחודש. כחלון/אדריאן הרבשטיין

אחד המאבקים החברתיים הבולטים במושב הקרוב הוא מאבק הנכים. מאבק שחברי כנסת רבים ינסו לגרוף עליו הון תקשורתי וצפוי לככב בשבועות הקרובים בכנסת. המאבק הזה מתנהל בעיקר בין הליכוד לכולנו. חברי הכנסת ביטן ומיקי זוהר, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, מעכבים בשבועות האחרונים את פניית האוצר להעברת עודפי תקציב של כעשרה מיליארד שקל מ-2016 ל-2017 עד שיעלו את קצבאות הנכים בכ-800 שקל בחודש ל-3,100. כחלון עצמו יעלה את קצבת הנכים בהדרגה ל-4,000 שקל בחודש. מי שיושב בצד ורושם לעצמו הצלחה הוא ח"כ אילן גילאון (מרצ), שנאבק תקופה ארוכה על העלאת קצבאות הנכים.

בנוסף על כך, יוזמתו של כחלון להגדלת נקודות זיכוי במס להורים עובדים במסגרת תוכנית "נטו משפחה" צפויה להגיע בקרוב לכנסת אחרי שאושרה בוועדת שרים. ואולם, זו עלולה להיות מושפעת ממשברים פוליטיים אחרים, למשל, ממאבק הנכים, שכתוצאה ממנו עלולים חברי כנסת בליכוד לעכב גם את היוזמה הזו.

וואלה TALK יעקב אילון ואריה דרעי פלייר מתוקן. מערכת וואלה!
ש"ס תדרוש לקדם את "חוק הכותל". דרעי/מערכת וואלה!

מלבד הנושאים הפוליטיים המעוררים מחלוקת בתוך הקואליציה, לאופוזיציה תהיה גם לא מעט עבודה בסיכול הצעות חוק שנויות במחלוקת שיעלו על סדר היום. חוק הלאום שאושר אתמול בוועדת שרים, חוק המואזין והצעות נוספות שצפויות לשוב במושב הקרוב ולעורר את החיכוכים מחדש.

למרות הכל, את רוב תשומת הלב במערכת הפוליטית יתפוס בשבועות הקרובים ביקורו הצפוי והראשון של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול בישיבת הממשלה כי מדינת ישראל תתכבד בעוד שבועיים לארח את טראמפ ורעייתו במסעו הראשון כנשיא, אך ספק אם נתניהו עצמו צופה את רשימת הדרישות שאיתה יבוא הנשיא החדש במטרה להניע תהליך מדיני. שותפיו של נתניהו בממשלה הנוכחית ערים לכך, והם, אולי במחשבה שנתניהו יספק שוב רשימת תירוצים מרשימה, כבר החלו להתחמם על הקווים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully