וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש סוכנות החלל הישראלית: סיכוי גבוה שנשלח אסטרונאוטית בתוך 5 שנים

רומן רייב

6.5.2017 / 12:24

פרופ' איציק בן ישראל סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי מתנהל תהליך לחידוש פעילות ישראל בחלל בשיתוף עם נאס"א וכי ייתכן שכבר בשנים הקרובות יישלח אסטרונאוט ישראלי לחלל. על אפשרות לחיים מחוץ לכדור הארץ: "יודעים כמעט בוודאות שיש. זה לא 'פייק ניוז'"

מגעים לשליחת אסטרונאוט ישראלי נוסף לחלל. רויטרס
ייתכן שכבר בתוך חמש שנים ישוגר אסטרונאוט ישראלי לחלל/רויטרס

בחודש שעבר השתתף יו"ר סוכנות החלל הישראלית, פרופ' איציק בן ישראל, בכנס באוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, ארצות הברית, שעסק בסיכוי לגילוי חיים ביקום. הוא שב מהכנס עם בשורות לגבי היכולת לאתר חיים בחלל, גם מכדור הארץ, ובאשר ליכולת להגיע לכוכב מחוץ למערכת השמש שלנו.

בריאיון לוואלה! NEWS התייחס בן ישראל לתכנית החלל הישראלית, ואמר כי בעוד ישראל אינה יכולה לשגר אסטרונאוטים לחלל באופן עצמאי, כבר החל תהליך לחידוש הפעילות בשיתוף עם סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א). לדבריו, ייתכן שכבר בתוך חמש שנים ישוגר אסטרונאוט ישראלי לחלל, "והסיכוי שזו תהיה אסטרונאוטית הוא לא קטן בכלל".

עוד בוואלה! NEWS:
נאס"א: התנאים על אחד מירחיו של שבתאי מאפשרים חיים
התגלית של נאס"א העלתה מחדש את השאלה: אולי "הם" כבר כאן?
במרחק 40 שנות אור: התגלתה מערכת שמש עם כוכבי לכת הדומים לכדור הארץ

אילן רמון במרכז החלל בקייפ קנברל, פלורידה, 2002. AP
"לישראל קשה לבנות יכולת עצמאית לשגר אסטרונאוטים". אילן רמון/AP

מתי נוכל לשלוח שוב אסטרונאוט ישראלי לחלל?

"לישראל קשה לבנות יכולת עצמאית לשגר אסטרונאוטים. מדובר בתקציבי ענק, הם היו כל כך גדולים שאפילו לאמריקנים זה היה גדול מדי. הם סגרו את הפרויקט אחרי הכישלון של השאטל כשאילן רמון נהרג. אנחנו בכוחות עצמנו לא נוכל. מצד שני, מאז שאמריקנים סגרו את תכנית השיגור שלהם, הם משגרים אנשים לחלל דרך מערכת חלל הרוסית. עכשיו הם החליטו שזה מספיק והתחילו לפתח מערכת חלל בטוחה, אמינה וזולה כדי להתחיל לשגר עצמאית. השיגור הראשון שלהם יהיה תוך שנה, אבל ייקח קצת זמן עד שיתחילו לשגר אנשים, בהתחלה יטיסו ציוד. אחר כך יתחילו להטיס אנשים וזה יקרה לקראת 2020.

"דיברנו עם ראש נאס"א הקודם על חידוש הפרויקט והטסת אסטרונאוט ישראלי שצריך להתאמן כשנתיים לטיסה. הכול הלך חלק. ברגע שנבחר נשיא חדש בארצות הברית ראש נאס"א התפטר. אנחנו מחכים למינוי ראש נאס"א חדש. אגב, יש סיכוי שנשגר אסטרונאוטית ישראלית, ישלחו כמה אנשים לאימונים לפני הטיסה והסיכוי לאסטרונאוטית הוא לא קטן בכלל. אני צופה שתוך חמש שנים מהיום אנחנו נראה אולי אסטרונאוטית ישראלית בחלל".

האם יש חיים אחרים ביקום?

"כן, כמעט בוודאות של 100%. אבל לא בטוח שאלה חיים אינטליגנטיים. למה אני אומר כמעט בוודאות? היום אנחנו יודעים שכמעט לכל כוכב בשמיים יש פלנטות. אם עושים חשבון של בכמה מהן יש אפשרות לתנאים דומים כמו שלנו, אז אנחנו מקבלים מספרים עצומים. רק בגלקסיה שלנו יש מאה מיליארד כוכבים עם פלנטות ויש מאה מיליארד גלקסיות כמו שלנו. הסיכוי שאין בכלל חיים חוץ מאתנו לפי החישוב הזה הוא אפסי. זה קונצנזוס מדעי כללי, למרות שעדיין לא מצאנו".

אנחנו מחפשים חיים לפי איך שאנחנו מכירים אותם, על כדור הארץ. האם יש סיכוי שיש חיים עם מבנה כימי וביולוגי שונה, ואם כן, איך נמצא אותם?

"יש סיכוי גבוה למצוא חיים לפי מבנה כימי וביולוגי כמו שלנו. אפילו בכדור הארץ יש חיים שונים. האם יש חיים במבנה כימי אחר? כנראה שכן. החיים לפני מיליארד שנים היו שונים מעכשיו ויש כיוון מסוים. אולי זה במקרה, אנחנו לא יודעים. בירח של 'אירופה', שהוא עצמו ירח של שבתאי, מצאו מים ומעל המים שנפלטים החוצה, מצאו סימנים כימיים שמתאימים לראקציות לסוג החיים שחיים אצלנו מתחת למים. זה לא מחייב אבל יש שם תנאים לחיים. אולי יש צורות חיים אחרות לגמרי, ממש לא דומות לנו. צורת החיים שלנו היא מולקולות שמשכפלות את עצמן ויש אולי צורת חיים מברזל, אבל אין לנו דרך מדעית עכשיו לחפש צורות כאלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"תוך 50 שנה תהיה לנו תמונה של פלנטות מחוץ למערכת השמש שלנו"

לדברי בן ישראל, ישנן אופציות לאיתור חיים בחלל על ידי חלליות לא מאוישות שיצלמו ויסרקו את השטח, אך גם מכדור הארץ. "נוכל לקלוט אותות אינטליגנטיים מהחלל החיצון, אם יש כאלה בעזרת מבני רדיו טלסקופיים, אם נצליח לנקות רעשים. יכול להיות שבאותות יש אינפורמציה שנשלחה כבר לפני המון זמן על ידי ציביליזציות שונות. האם יש סיכוי שנאתר חוצנים שיגלו איפה אנחנו ויגיעו להשמיד את כדור הארץ? הסיכוי קיים. אבל אם לא היינו לוקחים סיכונים, היינו עדיין על העצים בג'ונגל".

הרבה אנשים טוענים שמדעני חלל מגזימים בפרסום גילויים כדי למשוך תקציבים מתורמים וממדינות. אולי עדיף להפנות את המשאבים לדברים אחרים?

"אסטרונומים הם מדענים ולא פוליטיקאים. במדע לא תראה נתונים מוגזמים או דברים לא נכונים. בעזרת הכסף והמחקר אנחנו יודעים כמעט בוודאות שיש חיים נוספים ביקום, זה לא 'פייק ניוז'. כל יום אנחנו מוצאים משהו שמשנה את ההשקפה שלנו. היום אני אומר בוודאות שיש חיים ולפני עשור חשבנו שבוודאות אין חיים, אבל ההשקעות במחקר גרמו לנו לגלות פלנטות ודברים נוספים".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר שהוא רוצה לראות אדם על מאדים במהלך כהונתו. מתי זה יהיה אפשרי?

"הכול תלוי בתקציב. יש הרבה דברים שנצטרך להתמודד איתם, כמו קרינה. אנחנו צריכים לפתח מערכות הגנה מפני קרינת חלל וכל זה תלוי בתקציב. יש לנו את הידע, צריך תקציב כדי לפתח אותו. הנשיא קנדי אמר בזמנו שהוא רוצה להגיע לירח ואז זה נשמע בלתי אפשרי. אנשים נחתו שם תוך שבע שנים בגלל שהיה תקציב. יש תקווה שזה יקרה אם טראמפ ייתן תקציבים".

חור שחור. ShutterStock
"חור שחור מושך אליו כל אינפורמציה ואנחנו לא יודעים מה קורה איתה"/ShutterStock

האם נוכל בשנים הקרובות להגיע לכוכב מחוץ למערכת השמש שלנו? למשל למערכת הכוכבים הקרובה אלינו "אלפא קנטאורי"?

"במערכת אלפא קנטאורי נמצאו פלנטות ודובר בכנס על לשלוח אליה חללית שתוכל לצלם אותן. הפרויקט ממומן על ידי אנשים פרטיים. הם רוצים לבנות חללית שתגיע לחמישית ממהירות האור, היא תוכל להגיע למערכת במסע של 25 שנה, תצלם אותה ואת התמונות תשלח לכדור הארץ. התמונות יגיעו אלינו במהירות האור תוך ארבע או חמש שנים. ייקח כמה שנים לבנות את החללית ואז הטיסה ושליחת תמונות, כל זה ייקח איזה 50 שנה. אבל תוך 50 שנה תהיה לנו תמונה של הפלנטות במערכת".

לפי סקרים וסטטיסטיקות, החורים השחורים הם גרמי השמיים שהכי מעניינים את הציבור. למה זה ככה?

"זה הכי מעניין גם את המדענים. חור שחור זה כוכב מאוד מאוד כבד, דחוס ומושך אליו הכול, כולל אור שאינו יכול לצאת ממנו, בגלל זה הכוכב הוא שחור. הוא מושך אליו כל אינפורמציה ואנחנו לא יודעים מה קורה איתה. מסה ענקית של חור שחור מעוותת את החלל הריק וקשה לנו לקלוט את זה, אבל זה כך".

אם היית יכול לראות דבר אחד בחלל ולחזור לכדור הארץ, רק אחד. מה היית בוחר?

"חור שחור. אבל אף אחד לא יכול לחזור משם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully