וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כ האלמוני שרושם שיאי חקיקה, ומתגעגע לכנסת של פעם: "הפכנו לשוק"

7.5.2017 / 7:40

אורי מקלב מיהדות התורה אינו מוכר בקרב הציבור החילוני, אבל בתשע השנים האחרונות הגיש הפרלמנטר החרוץ מאות הצעות חוק. בריאיון הוא מסביר למה אין לו שאיפה להתקדם, מה דעתו על הליכוד וח"כ ביטן ולמה קשה לו עם האובססיה של נתניהו לתקשורת: "הקואליציה פופוליסטית"

עריכה: שניר דבוש

(ח"כ גפני על הפגנות חרדים נגד הגיוס: "בני 15 רומסים את ההשקפה החרדית", בחודש שעבר)

אין כמעט יום בימי הפגרה שחבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) לא מופיע בכנסת. הוא מגיע ללשכתו, נכנס לחדר ושם הוא מתחיל לרפרף בערימת דפים ענקית. "יש פה דברים שאני צריך לסגור מול גפני", הוא מסביר. "לטפל באשרות כניסה של בחורי ישיבה שבאים מחו"ל, חילול שבת, סמינרים ועוד עשרות בעיות בירוקרטיות".

מקלב הוא חבר הכנסת הרביעי ברשימת מפלגת "יהדות התורה" בכנסת. כמעט אנונימי בציבור החילוני, אך נחשב לאחד הפרלמנטרים הבולטים ששולט כמעט בכל סעיף בספר החוקים הישראלי. הוא מכהן כמעט תשע שנים בבית הנבחרים, ונחשב לזן נדיר בין הפוליטיקאים הישראלים. אין לו שום כוונה להשתדרג או להפוך לשר יום אחד. "אני מדכא אצלי את המחשבה הזו. היא מפריעה לעשייה. יתרה מכך, אפילו אם אסיים את תפקידי בכנסת כחבר כנסת, אין לי אף בעיה עם זה".

מקלב, בן 60, נשוי ואב לחמישה ילדים, נולד בישראל ועבר מסלול לימודים חרדי למהדרין. למד בישיבות נחשבות ברחוב החרדי, כמו קול תורה ופוניבז', ומייצג בכנסת את הזרם החרדי-ליטאי. מקלב, שהחל את דרכו הציבורית כחבר בהנהלת העיר ירושלים וכסגן ראש העיר, נבחר לראשונה לכנסת ה-17 מטעם הסיעה הליטאית "דגל התורה", שבראשה עומד המנהיג הרוחני הרב אהרון לייב שטיינמן. מאז נבחר לכנסת הוא מכהן כיו"ר וכחבר בוועדות שונות.

לקריאה נוספת:
ההצעה לפתרון משבר המרכולים: הסיעות החרדיות הגישו חוק עוקף בג"ץ
גפני על ההפגנות נגד צה"ל: "בני 15 רומסים את ההשקפה החרדית"
ח"כים חרדים זעמו על קיום דיון על התאגיד בשבת: פגיעה חמורה בקדושה

ח"כ אורי מקלב, 3 במאי 2017. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
לא לוטש את עיניו לתפקיד שר. אורי מקלב/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

הח"כ הצנוע הוא דוגמה לשליח ציבור מ"הדור הקודם" של הכנסת, שאינו נוהג להתבלט תקשורתית. אולם כששואלים אותו על דעתו בנושאים שעל סדר היום, כמו למשל על מקומה של הכנסת, הוא לא חוסך בביקורת. "הכנסת הפכה להיות שוק", הוא אומר, "איבדה לחלוטין מהנכבדות שלה. בעבר היו תהליכי חקיקה מאוזנים, ולא דרקוניים ודורסניים. ההתנהלות של הקואליציה, לדוגמה, היא בלי טקטיקה - הכול הוא שיח חיצוני, לא פרלמנטרי".

לדבריו, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הביא איתו "סגנון" חדש. "הכול אצלו על השולחן. שקיפות מלאה. נכון שיש לו פתיל קצר והוא מעניש על המקום. ח"כים לא רגילים לזה ואומרים שזה כמו מורה שמעניש ילדים בכיתה, אבל בסך הכול הוא מגיע להישגים גדולים. השיח עצמו הוא לא אותו שיח, אבל ביטן מאוד נאמן לקואליציה, ומנגד חייו לא פשוטים בתוך הבית".

זו כמובן לא הביקורת היחידה שלו על הקואליציה. אחד המהלכים שהפריעו לו יותר מכל בכנסת, עד כדי שהוא עוצר את הריאיון כדי להתעכב על הנושא, הוא הדחתו המתוכננת של הח"כ לשעבר באסל גטאס (הרשימה המשותפת), שהורשע בהברחת טלפונים ניידים לאסירים ביטחוניים בכלא. "מה הפריע להם שיישאר? ברגע שהוא הלך, איבדת את ההזדמנות להכות בו ולהעצים כל הזמן את האבסורד של הח"כים הערבים בכנסת. אני כמפלגת ימין לא מבין איך מפלגת השלטון נלחמה על זה. רק מה? פופוליסטיים. במקום שיתווכחו על מבריחי טלפונים, הוויכוח הפך להיות אם יש או אין רוב בכנסת להדחתו".

נציגי יהדות התורה מגיעים למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013. יותם רונן
מקלב, הרביעי ברשימת יהדות התורה, נחשב אנונימי בקרב הציבור החילוני. ליצמן וגפני/יותם רונן

קשה למצוא ח"כ חרדי שינתח את ה"חיים הלא פשוטים שעוברים ח"כים בתוך הליכוד". אבל לא כך אצל מקלב. "אין בעל הבית", הוא מבקר את מפלגת השלטון. "ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל סיעה, מנהל פרלמנט, אז או שהוא עומד בראש או שלא. כל אחד שם עושה מה שהוא רוצה. או שנתניהו טרוד בדברים אחרים, או שהסמכות נחלשה. בעבר, כשהיית מדבר עם זאב אלקין, גלעד ארדן או גדעון סער - היית יודע שאם דיברת איתם, אתה מדבר עם ראש הממשלה. אנשים שם ידעו שאם הם מתחילים איתו הם לא ייבחרו שוב. היום כבר אין מורא, ואם אין מורא אין יראה וללא ספק זה משפיע על עבודת הכנסת. נתניהו מתערב בענייני מפלגות אחרות יותר מאשר במפלגה שלו".

נתניהו, כך טוען מקלב, מתחזק את הרדיפה התקשורתית לכאורה נגדו. "אין מי שעושה טוב יותר לראש הממשלה כמו התקשורת העוינת. אם היא הייתה מלטפת, זה היה בא לידי ביטוי בבחירות. בעיניו, תקשורת זה בסיס השלטון. לנו קשה להשלים עם העיסוק של נתניהו ולחשוב שהתקשורת כל כך משפיעה. אני מסתכל על זה כמעט בביזיון, אבל כנראה היא יודעת היום יותר ממה שאנחנו מרגישים".

ח"כ מקלב יזם כמעט מאה הצעות חוק חדשות רק בקדנציה הנוכחית, וחתום על עוד יותר מ-200. "זה לא ריבוי חקיקה?", שאלנו. הוא מיד משיב: "יש פער גדול בין ההצעות שהוגשו לאלה שבאות לידי ביצוע. אז מה אכפת לך מה מוגש? השיטה היחידה להזיז דברים במדינה הזו היא בחקיקה. כשחברי כנסת מגישים הצעות חוק לטובת כותרת - כולנו יודעים".

"לא מגייסים חרדים שרוצים ללמוד"

מושב הקיץ של הכנסת יחל השבוע. מקלב אומר כי שני חוקים נפיצים - חוק הכותל של ש"ס, שנועד לחסום את הזרמים הלא-אורתודוקסיים, וחוק השבת שנועד לבטל את החלטת בג"ץ על פתיחת המרכולים בתל אביב - הם מבחן אם הקואליציה הנוכחית היא חפצת חיים. עם זאת, הוא מסרב להצהיר כי יפרשו מהממשלה אם החוקים ייפלו בדרך. "זה לא יגיע למשבר קואליציוני, ואני לא צריך להגיע לשאלה הזו. זה לא מהלך החשיבה שלי. אני יוצא מנקודת הנחה שקואליציה שרוצה להחזיק את עצמה צריכה להתיישר עם זה, ומבחינתי אין 'אם לא'. כשכחלון רצה להעביר את מס דירה שלישית, הוא חשב מה יקרה אם מישהו אחר יתנגד?".

אף שבאופן פומבי הח"כים החרדים לא מרבים להתייחס להפגנות של אנשי הזרם הליטאי "הפלג הירושלמי" נגד הגיוס, נענה מקלב להצהיר כי הוא מתנער מהם. "זה לא הציבור החרדי. זו לא הדרך שלי ואני לא אחראי לכל תופעה שיש. הם יצאו מהבית שלנו, אז לכן אני צריך להתייחס". בניסיון להבין אם ההפגנות שלאחרונה דעכו הן סיבה למלחמה כדי לקבל ייצוג בכנסת, הוא עונה: "זה הכול לא אמתי. הם צריכים להצדיק את הקיום ולמצוא סיבה שאינה קיימת. היום לא מגייסים אף בחור חרדי שרוצה ללמוד, אבל נוח להגיד ולפרסם דברים שלא היו ולא נבראו. הם קיצוניים".

מאז מותו של הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של ש"ס, נטשו מצביעים רבים את המפלגה הספרדית והחלו להישמע קולות רבים יותר על איחוד בין הרשימות. הדיבורים על כך היו בעיקר בתקשורת, כמעט ללא בסיס במציאות. "זו רק כותרת", הוא דוחה את האפשרות לאיחוד בין יהדות התורה לש"ס. "יש חשש שזה יוביל לאיבוד קולות או לא ישנה את המצב, אז למה שמישהו ייקח סיכון לחינם?".

ביקורת נוספת הוא מעביר על מנהיגה הפוליטי של ש"ס, אריה דרעי, שעל אף הפופולריות ההולכת וגוברת המפלגה לא ממריאה בסקרים. "יש הרבה אנשים שיתנו לך לייקים, אבל לא ילכו בשבילך לקלפי. דרעי הצליח לעבור סף של רבים שכבר לא רואים בו מושחת. הוא לגיטימי ואנשים מעריכים את הפופלריות שלו, אבל לא בשביל להצביע לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully