וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה צפויה להקצות 43 מיליון שקלים להנצחת השר זאבי בשומרון

30.4.2017 / 23:00

על פי הצעת החלטה שהופצה לאישור השרים, 26 מיליון שקלים יוקצו בשנתיים הקרובים להקמת אתר הנצחה לרחבעם זאבי באזור ברקן, וסכום נוסף לתפעולו. בחודשים האחרונים נאבקו ותיקי הפלמ"ח בהחלטה להנציחו בשער הגיא

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: עמרי וייס

(בווידאו: עימות באולפן וואלה! NEWS לגבי יום הזיכרון לרחבעם זאבי)

הממשלה צפויה להקצות 26 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות לצורך הקמת אתר ההנצחה לזכרו של השר לשעבר רחבעם זאבי, שנרצח על ידי מתנקשים פלסטינים בשנת 2001 – כך עולה מהצעת החלטה שהופצה הערב (ראשון) לאישור השרים במשאל טלפוני. על פי ההצעה, לצורך תפעול אתר ההנצחה, שיוקם באזור ברקן שבשומרון, יוקצו עוד 17.5 מיליון שקלים במשך חמש השנים הראשונות לאחר הקמתו.

בשבוע שעבר הוסכם כי מתחם שער הגיא ייקרא על שמם של לוחמי הפלמ"ח וחטיבת הראל, פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים, ואילו זאבי, אלוף בדימוס, שהיה אמור להיות בתחילה מונצח באתר בפאתי ירושלים, יונצח במתחם החדש בשומרון. בכך למעשה מבטלת הצעת ההחלטה הנוכחית סעיפים בהחלטת ממשלה קודמת משנת 2011, בה הוחלט כי זאבי יונצח בשער הגיא.

בחודשים האחרונים ניהלו יוצאי הפלמ"ח וחברי עמותת הראל מאבק ציבורי נרחב לביטול ההחלטה, בדרישה להסב את מתחם שער הגיא לאתר הנצחה לזכרם של מלווי השיירות ופורצי הדרך לירושלים. לטענת המוחים, זאבי כלל לא השתתף בקרב על ירושלים, וההחלטה על הקדשת שער הגיא לזכרו הייתה לדבריהם הפרה של התחייבויות קודמות שקיבלו במרוצת השנים. הדיון הציבורי בנושא התגבר לאחר התחקיר שפורסם בתכנית "עובדה" בשנה שעברה, ובו עלו טענות כי זאבי הטריד מינית חיילות ששירתו תחתיו באופן שיטתי.

עוד בוואלה! NEWS:
האלוף שלא היה: הכישרון מבאר שבע שכיכב על הדשא ונפל בלבנון
"ניפגש בקרוב": המכתבים האחרונים של לוחמי הצנחנים בששת הימים
"בשטח הוא הכי חסר לי": סיפורו של החלל האחרון של צה"ל

רחבעם זאבי. ראובן קסטרו
"לא היה לנו שום דבר נגדו, פרט לעובדה שהוא לא לחם בחטיבת הראל". זאבי/ראובן קסטרו

על פי הצעת ההחלטה שהופצה לעיון השרים, תוקם ועדת היגוי בראשות נציג ממשרד ראש הממשלה ובהשתתפות בני משפחת זאבי ונציגי משרדי התיירות, החינוך, ירושלים, והתרבות והספורט, שתגבש את עקרונות ההנצחה. "זאת, בשים לב, בין היתר, לחיבור בין בקעת הירדן ואזור השומרון ומורשתו של השר לשעבר זאבי", נכתב בהצעה.

בתחילת החודש שיגרו ותיקי הפלמ"ח, באמצעות עורך הדין גלעד שר, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו דרשו למצוא פתרון לנושא עד ליום העצמאות. הם איימו בצעדים משפטיים אם לא ייעשה כן. בעקבות המכתב, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה יואב הורביץ הגיע לפשרה עם משפחת זאבי על הקמת אתר הנצחה חדש בתחומי מועצה האזורית שומרון.

פלמ"ח זאבי בנו של רחבעם זאבי (גנדי). ראובן קסטרו
"יש פה צוות שהחליט לתפוס את זה בשתי ידיים". פלמח זאבי/ראובן קסטרו

נתניהו נועד בשבוע שעבר, לאחר שהושגה ההסכמה על מתחם שער הגיא, עם חברי עמותת "דור הפלמ"ח" ועם בני משפחת זאבי, ואמר כי ביקש להגיע להסכמות לפני יום העצמאות. "חשבתי שיש חשיבות גדולה מאוד להנציח את פועלו של גנדי, של אלוף רחבעם זאבי, שתרם תרומה גדולה לביטחון ישראל, וחשבתי שיש חשיבות גדולה מאוד לעשות הנצחה לפורצי הדרך לירושלים, שתרמו בגופם את הפתיחה של בירתנו בקרבות נועזים רבי הוד", טען.

בנו של זאבי, פלמח, הודה להורביץ ולנתניהו, ואמר כי "יש פה צוות שהחליט לתפוס את זה בשתי ידיים ולתת כמו שצריך ללוחמי הראל את ההנצחה שהם כה ראויים לה, ולמצוא תחליף הגון ומכובד למי שחקקנו על קברו, ולא סתם, 'אלוף נעוריה של המולדת'". אלוף (במיל') שייקה גביש, מוותיקי הפלמ"ח, הוסיף בפגישה כי "גנדי היה לוחם פלמ"ח וביחד השתתפנו בקרב, אפילו הייתי מפקד שלו. לא היה לנו שום דבר נגד גנדי באופן אישי, פרט לעובדה שהוא לא לחם בחטיבת הראל, זה הכול. אני שמח מאוד על כך שנמצא הפתרון הזה שנתן תשובה, ופתר את שתי הבעיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully