וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשעה מתמודדים על ראשות העבודה: נסגרה הרשימה לפריימריז

28.4.2017 / 0:30

רשימת המועמדים לראשות מפלגת העבודה נסגרה, והיו"ר ינסה להיות הראשון שנבחר מחדש לתפקידו מאז תחילת שיטת הפריימריז. מולו יתייצבו שלושה ח"כים מכהנים, השר לשעבר אבי גבאי, האלוף במיל' לוין ושלושה פעילים אלמוניים יחסית במפלגה

צילום מסך

(בווידאו: ח"כ אראל מרגלית מודיע על מועמדותו לראשות מפלגת העבודה)

לא פחות מתשעה מתמודדים יתייצבו על קו הזינוק של המרוץ לראשות מפלגת העבודה בבחירות שייערכו ב-4 ביולי. אתמול (חמישי) נסגרה רשמית ההרשמה לבחירות לראשות המפלגה, כשלצד היו"ר המכהן יצחק הרצוג, העמידו את עצמם לבחירה שלושה חברי כנסת, שר לשעבר, אלוף במיל' ושלושה פעילים במפלגה. רק אישה אחת תתמודד על הזכות להוביל את המפלגה בבחירות הקרובות.

המועמדים להחליף את הרצוג הם חברי הכנסת עמיר פרץ, שכיהן כיו"ר המפלגה בעשור הקודם, אראל מרגלית ועמר בר לב. אבי גבאי, ששימש השר להגנת הסביבה מטעם מפלגת כולנו והתפטר מהממשלה בשנה שעברה; עמירם לוין, אלוף פיקוד הצפון לשעבר; פרופ' אבנר בן זקן, המרצה בקריה האקדמית אונו; הוד קרובי, פעיל חברתי; ודינה דיין, פעילה חברתית חוזרת בתשובה ממצפה רמון, שהייתה האחרונה להגיש את טפסי המועמדות.

בימים האחרונים התלבטה חברת הכנסת סתיו שפיר אם להכריז על הצטרפותה למרוץ, אך בסופו של דבר היא החליטה שלא להתמודד בסבב הנוכחי. גם האלוף (במיל') יום טוב סמיה, לשעבר מפקד פיקוד הדרום, התכוון לרוץ אך הודיע אתמול כי משך את מועמדותו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לקראת מועד סגירת ההרשמה תפס המרוץ תאוצה, ובפרט החלה להתחמם הזירה הפנימית בסיעת העבודה, כשהח"כים מתחילים לצאת מהגומחות ולהביע תמיכה במועמדים. פרץ מוביל בגזרת הח"כים, כשארבעה מתוכם התייצבו לצדו: איציק שמולי, חיליק בר, רויטל סוויד ואיתן ברושי. איילת נחמיאס ורבין הודיעה על תמיכתה בהרצוג, ואילו מיקי רוזנטל התייצב לימינו לצדו של בר לב באחרונה. במקביל, ממשיכים המועמדים להפעיל לחצים על ח"כים נוספים לעבות את שורותיהם, ובשבועות הקרובים צפויה הסיעה כולה להתחלק בקבוצות תמיכה בין המועמדים השונים.

הרף הדרוש לניצחון בסיבוב הראשון הוא 40% מקולות המצביעים, ועל פי ההערכות ריבוי המועמדים יצריך סיבוב שני, שיתקיים שישה ימים לאחר הסיבוב הראשון ויעלו אליו שני המועמדים שיקבלו את מרבית הקולות.

במרבית הסקרים הפנימיים שנעשו עד כה נחשב פרץ למועמד המוביל, כשהרצוג, גבאי, מרגלית ובר לב מתחלפים ביניהם במקום השני. לא מן הנמנע כי בשבועות הקרובים, עם התקדמות הקמפיין, יבחרו אחדים מהמועמדים לפרוש מהמרוץ ולהעביר את תמיכתם למועמד אחר.

הרצוג ינסה לקבוע תקדים מפלגתי, ולהיות היו"ר הראשון ששומר על כסאו מאז המעבר לשיטת הפריימריז. אתמול, במקביל להגשת המועמדות שלו, הוא שיגר מכתב לכל החברים במפלגה והפציר בהם לתת בו אמון מחודש, ולא "לערוף את ראשו של היו"ר המכהן".

אם ייבחר מחדש, הבטיח הרצוג, הוא מתכוון למצב את המפלגה במרכז המפה הפוליטית, ולהמשיך לפעול להקמת גוש להחלפת השלטון. "אני רואה באישים כמו משה כחלון, גבי אשכנזי, בני גנץ, אהוד ברק, אורלי לוי ואפילו את בוגי יעלון ויאיר לפיד כשותפים אפשריים להקמתו. אינני פוסל אף אחד ואני מדבר עם כולם", כתב הרצוג.

ועידת מפלגת העבודה, תל אביב. 30 במרץ 2017. דניאל בר און, מערכת וואלה! NEWS
ינסה לקבוע תקדים. הרצוג/מערכת וואלה! NEWS, דניאל בר און

פרץ, שעבורו זו ההתמודדות הרביעית על הנהגת המפלגה, ערך בחודשים האחרונים מפקד נרחב לגיוס תומכים, אך בשבועות האחרונים נאלץ המטה שלו למנוע פגיעה במאגר המתפקדים החדש: בדיקה פנימית במפלגה גילתה כ-12 אלף טפסי התפקדות עם פרטים חסרים כמו טלפון נייד או דואר אלקטרוני, רבים מהם של תומכי פרץ. בעקבות פנייה של מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני, החלו רבים מהמתפקדים החסרים להשלים את פרטיהם, ומועד סגירת ספר הבוחרים נדחה בשבוע.

אתמול, עם הגשת מועמדותו, הגיש פרץ גם הצהרת הון אישי לצורך הצגתה בפני חברי המפלגה, "מתוך אמונה בצורך בשקיפות, בהצבת רף מוסרי גבוה יותר מצדם של אישי ציבור בבואם להיבחר ובזכותו של הציבור לדעת", לדבריו. גם ח"כ בר לב, שהגיש היום את הטפסים, דיבר בשבחי השקיפות והציג את תקציב המטה שלו לעיון הציבור, "אותו אני מייצג ושלמענו אני פועל. מול הפרשיות שנחשפות והשחיתות השלטונית, אני מציג דרך של מנהיגות שקופה, צנועה וערכית".

הדגש המשותף על שקיפות עשוי להתפרש כמסר למתמודד נוסף, ח"כ אראל מרגלית, שהשקיע בחודשים האחרונים סכומים גדולים מהונו האישי בקמפיינים ובגיוס תמיכה, אך הודיע רשמית על התמודדותו רק בשבוע שעבר. הקמפיין האחרון של מרגלית, עמו השיק רשמית את מסע הבחירות שלו, תחת הסלוגן "השמאלנים חוזרים", זכה לשבחים ומחמאות מפי רבים במפלגה ובתקשורת.

בשבוע החולף גייס מרגלית אישי ציבור לפרסם סרטוני תמיכה בו, כמו רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, רחל רבין, אחותו של ראש הממשלה לשעבר, וגיורא ענבר, תא"ל במיל'. המסר "השמאלני" החד צפוי לככב בהמשך הקמפיין של מרגלית, שמנסה לבדל עצמו ולמתג עצמו כאלטרנטיבה להרצוג, שדוחף כאמור למרכז. "יוצאים למסע להחזרת השמאל לשלטון", אמר אתמול מרגלית בהגשת טפסי המועמדות.

חבר הכנסת עמיר פרץ נואם במליאה בכנסת. נועם מושקוביץ
המפקד שלו בסכנה. עמיר פרץ/נועם מושקוביץ

בנוסף לפנים המוכרות של הח"כים, מתמודדים גם לא מעט אנשים המהווים פנים חדשות: גבאי הצטרף לעבודה בתחילת השנה והודיע בחודש שעבר על התמודדותו על תפקיד היו"ר אחרי שעזב את כולנו, והצטרפותו מסמנת רוח חדשה במפלגה. הוא הודיע השבוע על תמיכתו בח"כ שלי יחימוביץ בבחירות לראשות ההסתדרות, אך השניים הכחישו קיומו של דיל ביניהם.

לוין, שהודיע על הצטרפותו למרוץ במסיבת עיתונאים שקיים בשידור חי בפייסבוק, הכריז כי "הפוליטיקה מחסלת לנו את המפלגה", ותקף בחריפות את המנגנונים המפלגתיים בעבודה. "המפלגה ברחה מהאמת שלה יותר מדי זמן, כי מאכערים, קומבינות, ג'ובים, ארגזים ואפילו שלמונים חדרו למקומות רבים מדי".

שלושה פעילי מפלגה אנונימיים יחסית גם כן הצטרפו למירוץ: דינה דיין היא פעילה חברתית ממצפה רמון שהגבירה בחודשים האחרונים את נוכחותה הפוליטית, הפרופסור והיזם אבנר בן זקן והוד קרובי, פעיל חברתי מרעננה.

מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני הכריז היום רשמית על רשימת המועמדים הסופית אחרי הגשתה לוועדת הבחירות בראשות השופט בדימוס יעקב שמעוני, ואמר כי הוא "רואה בחיוב גדול את העובדה שישנו מספר גדול של מועמדים משמעותיים, המאמינים כי מפלגת העבודה תנצח את הבחירות הבאות ותוביל את המדינה, בהתאם לערכים ולחזון המוצק של תנועת העבודה".

(עדכון ראשון: 23:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully