וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליית מניות והפגנות אלימות: צרפת סוערת אחרי הסיבוב הראשון בבחירות

חרף עלייתה של לה פן לסיבוב המכריע לנשיאות, המניות שזינקו עם שער האירו מכוונים את מקרון אל האליזה. מועמדת הימין שתתמודד מולו בסיבוב השני תקפה אותו: "אין לו כל תכנית נגד הטרור האסלאמי". משעות הבוקר נעצרו עשרות מפגינים בפריז

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שעות אחדות לאחר מתן התוצאות הסופיות בבחירות שנערכו אמש בצרפת, הכלכלה האירופית כבר מגיבה באופטימיות לקרב הצפוי בין מועמד המרכז עמנואל מקרון לנציגת הימין הקיצוני מארין לה פן. זכייתו של מקרון – תומך נלהב באיחוד האירופי ובכלכלה הגלובלית – הביאה עמה עליית מניות ושיא של חמישה חודשים בערך האירו, שעלה ב-2%. מדד יורו סטוקס 50 עלה ב-3% והמניות בבנקים ביותר מ-6%.

זאת, ככל הנראה, בעקבות תחושת ביטחון שהושרתה על השוק, כשהבין כי זעזוע כלכלי כפי שהיה בברקזיט לא יחזור על עצמו בשבועות הקרובים אם אכן מקרון ייבחר. עליית המניות מעידה לא מעט גם על כך שהסוחרים מאמינים כי לה פן – ששואפת להוציא את צרפת מגוש האירו – לא צפויה לזכות. לפי סקר שנערך לאחר תוצאות הסיבוב הראשון, מקרון צפוי לקבל 61% מהקולות ולה פן 39% בלבד.

עוד בנושא:
מקרון מחפש היסטוריה, לה פן חוששת מהעבר המשפחתי: דיווח מיוחד מצרפת
מקרון ולה פן ראש בראש: הבחירות ששברו את כללי הפוליטיקה בצרפת
הקרב על דמותה של צרפת: כל מה שצריך לדעת על הבחירות לנשיאות

דוכני העיתונים בפריז יום לאחר הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות בצרפת, אפריל 2017. רויטרס
הבוקר שאחרי. דוכני העיתונים בפריז/רויטרס
בחירות לנשיאות צרפת 23 באפריל 2017. רויטרס
הכלכלה מנבאת את הדרך לארמון האליזה. מקרון/רויטרס

ואולם, בעוד מקרון היה אחרון המגיבים אתמול על עלייתו לסיבוב השני והמכריע, לה פן פועלת בכל הכוח מרגע זכייתה ועוזריה מתבטאים גם הם במדיות השונות. "אני בשטח, פוגשת את העם הצרפתי ומפנה את תשומת הלב שלהם לדברים החשובים – כולל הטרור האסלאמי שמולו, לפחות, מקרון חלש", אמרה לכתבים, כשהיא משחקת על הקלף הביטחוני שהוביל אותה גם לאורך הקמפיין. "אין לו שום תכנית להגנה על העם הצרפתי מול הסכנות הללו", הוסיפה.

לה פן טענה עוד כי הסיבוב השני אינו אלא משאל עם על "גלובליזציה בלתי מבוקרת". ואכן, דומה כי הבחירות יוכרעו על ידי אחד משני הזרמים - התומכים במדיניות הגבולות הפתוחים של האיחוד האירופי, לעומת המתנגדים לגלובליזציה שקוראים לעצמאותה והפרדתה של צרפת.

בחירות לנשיאות צרפת 23 באפריל 2017. רויטרס
"למקרון אין תכנית מול בטרור האסלאמי". לה פן/רויטרס
כותרות העיתונים בצרפת 24 באפריל 2017. גיא אלסטר, מערכת וואלה!
כותרות העיתונים בצרפת, הבוקר/מערכת וואלה!, גיא אלסטר

ז'רום ריבייר, יועץ בכיר של לה פן, התייחס הבוקר בריאיון ל-BBC לזכייה בסיבוב הראשון ואמר כי "לאנשים נמאס. מקרון לא מדבר על צרפת, אלא רק על אירופה. אנחנו לא אוהבים את האיחוד האירופי, אנחנו רוצים להרוויח את הריבונות שלנו בחזרה", אמר ריבייר. "כל מה שאנחנו אומרים, זה שאנחנו רוצים לשוב לאירופה של עמים רבים". לדבריו, מפלגת החזית הלאומית בראשותה של לה פן "תגן על אזרחינו מפני נהירה המונית של הגירה ומכלכלה גלובלית. צרפת נפגעה קשות בגלל אנשים שניצלו את הגבולות הפתוחים".

מוקדם יותר הבוקר נעצרו 29 מפגינים – הן מהקבוצה האנטי פשיסטית והן האנטי קפיטליסטית – אשר מחו נגד זכייתם של שני המועמדים עוד משעות הלילה. במהלך העימותים עם כוחות הביטחון בפריז, נפצעו באורח קל שישה שוטרים ושלושה מפגינים.

הפגנות נגד מארין לה פן בפריז לאחר עלייתה לסיבוב המכריע בבחירות לנשיאות צרפת, אפריל 2017. AP
ההפגנות בפריז משעות הלילה/AP

התוצאות הסופיות, כפי שפורסמו קצת אחרי השעה 10:00 על ידי משרד הפנים במדינה, הצביעו על ניצחון דחוק למקרון עם 23.8% מהקולות, אחריו לה פן עם 21.5%, אחריהם המועמד השמרני פרנסואה פיון עם 19.9% ולבסוף מועמד השמאל הרדיקלי, ז'אן-לוק מלנשון, עם 19.6%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully