וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הניצולים נעלמים ונטל הזיכרון עובר אלינו": כנס אירופי להנצחת השואה

23.4.2017 / 8:16

ערב יום השואה ייפגשו 12 שרי חינוך מהאיחוד לדון בסוגיית הנחלת זיכרון השואה ולקחיה, ביום שבו הניצולים כבר לא יהיו בין החיים. בנט: "בכל דור ודור אדם צריך לראות את עצמו כאילו עבר את השואה". מחר יתקיים בפולין מצעד החיים ה-29 בהשתתפות אלפי בני נוער

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יתקיים היום (ראשון) בפולין כנס מיוחד בהשתתפות 12 שרי חינוך חברי האיחוד האירופי. במוקד האירוע, שיזמו מארגני מצעד החיים ושרת החינוך האוסטרית סוניה האמרשמיד, ידונו השרים בסוגיית ההנצחה והנחלת זיכרון השואה ולקחיה ביום שבו הניצולים כבר לא יהיו בין החיים. מחר יתקיים מצעד החיים ה-29, בהשתתפות אלפי בני נוער וחברי משלחות מרחבי העולם.

לדברי האמרשמיד, אוסטריה כמו גם יתר חברות האיחוד, צריכות להכיר באחריותן לזוועות העבר וללמוד מהן לקח. "לכל מדינה וחברה יש פרקים אפלים בהיסטוריה, בין אם של אלימות גדולה, קולוניאליזם ועוד. אוסטריה ומערכת החינוך האוסטרית צריכות להתמודד עם היסטוריה ארוכה של אנטישמיות, כולל לפני עליית הנאצים, ובמיוחד עם השתתפותם של אוסטרים רבים בזוועות מלחמת העולם השנייה – ובראשן השואה. אנחנו באוסטריה מרגישים שזכינו ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות, דוגמת ישראל, ואנחנו מזמינים מדינות אחרות ללמוד מאתנו".

לקריאה נוספת:
"סיפוריכם מטלטלים": נתניהו נפגש עם ניצולי השואה שידליקו משואות
"אושוויץ היא גם עיר": תפסיקו לשאול את הפולנים איפה היה סבא שלהם
ריבלין ורעייתו אירחו ניצולת שואה: "הפגישה איתך - הניצחון של כולנו"

מצעד החיים ביום השואה באושוויץ, אפריל 2017. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
ייערך בפעם ה-29. מצעד החיים, 2016/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר
מצעד החיים ביום השואה באושוויץ, אפריל 2017. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
אלפי בני נוער וחברי משלחות מרחבי העולם. מצעד החיים ב-2016/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי מותם של הניצולים האחרונים מחייב חשיבה מחודשת בכל הקשור להוראת והנצחת השואה. "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא עבר את השואה", אמר. "לא נוכל יותר להצביע על ניצולים ולומר 'השואה שלהם', נצטרך לקחת בעלות על הסיפור הנוראי שעבר על עמנו ולצרוב אותו על לב הדורות הבאים".

"לחבר את הצעירים לטרגדיה של העם היהודי"

יותר מעשרת אלפים בני נוער וחברי משלחות מרחבי העולם ישתתפו מחר במצעד החיים מאושוויץ לבירקנאו. בין הנציגים הבכירים מישראל: נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור; נציג הממשלה, שר החינוך בנט; הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שיעמוד בראש משלחת "עדים במדים" של צה"ל בהשתתפות כ-200 קצינים, מפקדים, חיילים ומשפחות שכולות; והרב ישראל מאיר לאו, רב העיר תל אביב וניצול שואה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מצעד החיים ביום השואה באושוויץ, אפריל 2017. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
"לקחת בעלות על הסיפור הנורא". משלחת בני נוער למחנה ההשמדה מיידנק, 2016/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים, הוסיף דברים ברוח דומה. "המסר של זיכרון השואה חייב להדהד לדורי-דורות. עם היעלמותם של הניצולים, נטל הזיכרון עובר לדורות הבאים. זו המטרה העיקרית שלנו: לחבר אלפי צעירים מדי שנה לטרגדיה הגדולה ביותר של העם היהודי והאנושות כולה, כדי שהלקחים לא ישכחו והמעשים לא יחזרו".

בהמשך השבוע תצטרף משלחת כבוד של 75 ניצולי שואה ממדינות שונות, המבוגר מביניהם בן 103. אחד המשתתפים הבולטים השנה יהיה אלישע ויזל, בנו של ניצול השואה וחתן פרס נובל לשלום, אלי ויזל המנוח, שזו לו הפעם הראשונה במצעד. הוא ידליק לפיד לזכר אביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully