וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם, בלבול ובעיקר תמיהה: הדחייה הפתאומית של חופשת ל"ג בעומר

23.4.2017 / 0:46

החלטת משרד החינוך להזיז את חופשת החג מראשון לשני, שספגה ביקורת רבה, נועדה להיטיב עם מי ששומר שבת. אלא שבמגזר החרדי כלל לא מתכוונים לדחות את תכניותיהם. בינתיים, גרם השינוי, שזוכה לתמיכת הסתדרות המורים, לדחיית בגרות במחשבים

צילום: באדיבות אלי אביב בימוי והפקה. עריכה: שניר דבוש

(ההילולה בהר מירון, בשנה שעברה)

החלטת משרד החינוך, שלפיה, חופשת ל"ג בעומר תידחה ביום – מראשון לשני, הובילה לבלבול ולזעם רב בקרב התלמידים, ההורים, חברי כנסת והמורים. לפי הודעת המשרד, ההחלטה התקבלה בעקבות פניית הרבנות הראשית לישראל בעניין שביקשה להימנע מציון החג במוצאי השבת משום שהחוגגים עלולים לגרום לחילולה. ואולם, במגזר החרדי כלל לא מתכוונים לדחות ביום את הדלקת המדורות.

לפני שלוש שנים כשל"ג בעומר נפל על היום הראשון בשבוע, דחה שר החינוך דאז שי פירון את החופשה ביום והתלמידים נדרשו להדליק את המדורות ביום ראשון בערב, במקום במוצאי השבת. גם אז, במגזר החרדי הדליקו את רוב המדורות בתאריך המקורי. גם מועדן של החגיגות הגדולות בהר מירון לא השתנה.

ההודעה הפתאומית על דחיית יום החופש בעוד שלושה שבועות עורר זעם אצל ההורים והמורים שתכננו מבעוד מועד את עיסוקיהם באותו היום. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד הודיעה כי לא תתנגד להחלטה, אך היא הציבה לה תנאים. "הסכמת הסתדרות המורים למעבר תהיה בכפוף להסכמה של ארגון המורים, מועצת התלמידים וארגון ההורים, ובאם לא יקוזז שכר לעובדי הוראה שהזמינו חופשות ליום ראשון", הודיעה בן דוד כבר ביום שישי למשרד החינוך.

לקריאה נוספת:
נמצאה חברה רוכשת להיי קיו: "פתרון מידי לתלמידים ולעובדים"
מרצה התלונן נגד סטודנטית בטענה שהפיצה שמועה כי הטריד מינית
משרד החינוך אוסר על פינות חי בבתי הספר: "בעלי החיים סובלים"

ל"ג בעומר בחוף הסטודנטים, חיפה. מאי 2016. ערן גילווארג
מדורת ל"ג בעומר, בשנה שעברה/ערן גילווארג

בעיה נוספת שהתעוררה בעקבות דחיית יום החופש הייתה עם הבגרות במחשבים, שהייתה אמורה להיערך ביום שני. הפיכת היום לחופשה הדאיגה אתמול את התלמידים הנבחנים במקצוע ואת מוריהם, שבתחילה התקשו לקבל תשובות ממשרד החינוך, אולם לקראת כניסת השבת הודיע המשרד כי הבחינה תידחה ובמקומה ייקבע מועד חלופי, שיפורסם בימים הקרובים.

גם במערכת הפוליטית, הן בקואליציה והן ובאופוזיציה, הביעו זעם על ההחלטה. "מדובר בשערורייה, לא פחות", אמרה חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני). "אף אחד אינו מתייחס לאילוצים ולתמרונים האדירים שעושים הורים לילדים צעירים כדי להתארגן. זוהי עוד הוכחה לכך שאין תכנון אמתי ללוח החופשות במשרד החינוך וההורים בוודאות אינם לנגד עיני מקבלי ההחלטות".

היא הוסיפה כי "כאשר שר האוצר מניח – בצדק – על שולחן הממשלה את תכנית 'משפחה נטו', הייתי עוסקת בלוח החופשות בין העניינים הראשונים בגלל השפעתם הדרמטית על הכיס המשפחתי ועל היכולת של הורים לצאת ולשמור על מקומות עבודתם". נחמיאס ורבין קראה לבנט לבטל את ההחלטה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא תידחה. הילולת הר מירון, בשנה שעברה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) יצאה גם היא נגד השינוי. "כמו כל הורה שיש לו ילדים במערכת החינוך, אני מקבלת בתחילת השנה את לוח החופשות של הילדים שלי כדי שאדע להיערך לכך מבעוד מועד. מספר ימי החופשה שיש במערכת החינוך בחגים ובכלל הוא גבוה בהרבה ממספר ימי החופשה שיש להורים. בעיה זו ידועה ואינה מטופלת כלל על ידי משרד החינוך והעומד בראש – שר החינוך נפתלי בנט", אמרה.

"בהחלטה לדחות את חופשת ל"ג בעומר, ישנה כניעה ללחצים מגורמים שונים. בהתראה קצרה מאוד החליט בנט להזיז את יום החופש המתוכנן לילדים ובכך הוא מתעלם באופן מופגן מהקשיים שעלולים לצוץ להורים במציאת פתרון בזק לילדיהם בחופשת החג. מעבר לחוסר ההתחשבות בהורים, הזזת ימי חופשה בהתראה כה קצרה גורמת גם לנזק כלכלי משמעותי למשק". מלינובסקי שהגישה בחודש שעבר הצעת חוק להסדרת חופשות בתי הספר אמרה כי "העובדה שלא קיימת הסדרה ראויה בחקיקה לכלל החופשות במערכת החינוך היא נושא הדורש טיפול בהקדם".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מודע לעיתוי, אך ההחלטה בדבר חופשת ל"ג בעומר התקבלה בשל הצורך לתת מענה לכ-750 אלף תלמידים במערכת החינוך. טרם ההחלטה, התלמידים הללו לא יכלו לחגוג את ל"ג בעומר באופן ראוי, בשל ציון החג ביום שבת. השבת יוצאת בתקופה זו בסביבות השעה שמונה בערב, ולפיכך אין לתלמידים מספיק זמן לארגן מדורות, שכן בדרך כלל מתחילים את המדורות בשעה שש בערב". עוד נמסר כי "החלטה דומה התקבלה בשנת 2013 על רקע אותה מציאות. מדובר בהחלטה נכונה, צודקת והוגנת, שכן מערכת חינוך ציבורית מחויבת לכלל התלמידים שלה".

(עדכון ראשון: 20:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully