וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: "טראמפ הבטיח לארדואן לסייע במאבק נגד הכורדים"

גורם בסביבת ארדואן מסר כי נשיא ארה"ב התחייב ל"שיתוף פעולה צמוד" בלחימה בסוריה ובעיראק, ובירך על הניצחון במשאל העם. האופוזיציה ערערה לבית המשפט על התוצאות: "מספר חסר תקדים של קולות חסרים"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבטיח לסייע למקבילו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן במאבקו בכורדים – כך מסרו היום (שלישי) גורמים בלשכת הנשיא הטורקי, יום לאחר שיחת הטלפון בין שני המנהיגים. במהלך השיחה, שאת דבר קיומה אישר גם הבית הלבן בהודעה רשמית, טראמפ בירך את ארדואן על הניצחון במשאל העם לשינוי החוקה, שיאפשר לארדואן סמכויות נרחבות.

"אני מעריך את החברות בינינו", אמר טראמפ לארדואן, על פי הגורמים, "יש לנו דברים חשובים רבים לעשות יחד". הם הוסיפו כי טראמפ התחייב לשתף פעולה עם טורקיה באופן צמוד בנוגע ללחימה בסוריה ובעיראק. במהלך השיחה, טראמפ גם הודה לארדואן על תמיכתו בתקיפה האמריקנית נגד בסיס חיל האוויר הסורי באזור חומס מוקדם יותר החודש.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדואן הודף את הביקורת על משאל העם: "הכי דמוקרטי באירופה"
משקיפים אירופים: משאל העם בטורקיה לא עמד בסטנדרטים הדמוקרטיים
סגירת המעגל של ארדואן תציב מולו התנגדות חזקה מאי פעם

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מגיע לעצרת תמיכה באנקרה, 17 באפריל 2017. רויטרס
"נמשיך במאבק נגד הטרוריסטים". ארדואן ורעייתו באנקרה, אתמול/רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממריא מבסיס חיל האוויר האמריקני ליד וושינגטון הבירה, אפריל 2017. רויטרס
"יש לנו דברים חשובים רבים לעשות יחד". טראמפ/רויטרס

אתמול נשא ארדואן נאום מחוץ לארמונו הנשיאותי באנקרה, והבהיר כי מבצע "מגן הפרת" של הצבא הטורקי בסוריה, שסיומו הוכרז החודש, "הוא רק הראשון, ולא האחרון במאבקנו נגד הטרוריסטים". לדבריו, "נעשה כל מה שצריך על מנת למגר את הטרוריסטים מהאזור".

המיליציות הכורדיות בעיראק ובסוריה נאבקות בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אולם כניסת כוחות הצבא הטורקי למדינות אלה נועדה להרחיק את הכורדים מגבולות המדינה. זאת, בשל החשש באנקרה מפני איחוד כוחות בין הגורמים הכורדים בדרום-מזרח המדינה ובמדינות השכנות.

תומכים באופוזיציה הכורדית בטורקיה לקראת משאל העם במדינה מפגינים בדיארבקיר, 15 באפריל 2017. רויטרס
"לא". תומכי HDP מפגינים בדיארבקיר, בירת כורדיסטן הטורקית, לקראת משאל העם/רויטרס

ארדואן התייחס גם לטענות על אי-סדרים בהליך ההצבעה במשאל העם, שהסתיים בניצחון זעום למחנה ה"כן", וטען כי "כל הדיונים על השינויים החוקתיים הסתיימו עם משאל העם". ראש הממשלה בינאלי יילדרים שב והכריז היום, בפתח ישיבת סיעתו, כי "רצון העם השתקף בקלפי, והדיון הסתיים. כולם צריכים לכבד את התוצאה, ובעיקר האופוזיציה".

אלב קורון, משקיף אוסטרי במשאל העם מטעם מועצת האיחוד האירופי, מסר היום כי קיים חשד לאי-סדרים בנוגע ל-2.5 מיליון קולות. בריאיון לתחנת הרדיו הממלכתית באוסטריה ORF, הוסיף קורון: "החוק אומר שצריך לספור קולות במעטפות רשמיות בלבד, אך ועדת הבחירות החליטה, בניגוד לחוק, לספור קולות במעטפות ללא חותמת רשמית של המדינה".

ההחלטה השנויה במחלוקת של ועדת הבחירות המרכזית עוררה ביקורת בקרב גורמי האופוזיציה בטורקיה ובקרב האזרחים. לשכת עורכי הדין של טורקיה מסרה כי ההחלטה הייתה "באופן ברור מנוגדת לחוק". לפי הלשכה, "עם ההחלטה הבלתי חוקית הזו, נציגים רשמיים בקלפיות הוטעו וחשבו שספירת מעטפות לא רשמיות היא חוקית. הודעת ועדת הבחירות הובילה לאי-סדרים ומנעה רישום של הנתונים כדי למנוע את חשיפת הבעיות בהליך".

במקביל, מפלגת האופוזיציה CHP הגישה היום ערעור רשמי על תוצאות משאל העם. הערעור לבית המשפט העליון הוגש בידי סגן יו"ר המפלגה, בולנט טזג'אן, שטען כי "מספר הקולות החסרים במשאל העם הזה חסר תקדים בטורקיה". גם מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית HDP, שמנהיגיה נכלאו לאחרונה, התחייבה לערער על התוצאות.

(עדכון ראשון: 13:52)

מתנגדי ארדואן בהפגנה בבשיקטש, איסטנבול, 17 באפריל 2017. רויטרס
סולידריות נגד הפשיזם". מפגינים נגד ארדואן באיסטנבול, אתמול/רויטרס
מתנגדי ארדואן בהפגנה בבשיקטש, איסטנבול, 17 באפריל 2017. רויטרס
"החלטה מנוגדת לחוק". מתנגדי ארדואן מפגינים באיסטנבול, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully