וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הודף את הביקורת על משאל העם: "הכי דמוקרטי באירופה"

נשיא טורקיה סיכם את היום שלאחר משאל העם בעצרת בארמונו באנקרה, והבהיר: "כל הדיונים על שינוי החוקה הסתיימו". הוא לעג למתנגדיו: "אנחנו חוגגים ניצחון, אבל הם חוגגים תבוסה". טראמפ התקשר לברך את הנשיא

צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נעל אמש (שני) את היום שלאחר משאל העם במדינה בעצרת בארמונו באנקרה, במהלכה עקץ את מתנגדי השינויים בחוקה ותקף בחריפות את האיחוד האירופי. "הייתה לנו מערכת הבחירות הכי דמוקרטית בכל אירופה", קרא ארדואן, ברמיזה לביקורת על אי-סדרים לכאורה בניהול משאל העם, שהסתיים בניצחון זעום ל"כן".

"משאל העם שימח מאוד את העם", קרא ארדואן, "אנחנו לא נקשיב להלגה, לג'ורג' או להנס. אנחנו מקשיבים לפטמה, לאיישה ולאחמט. אנחנו מקשיבים לאללה הכל יכול". הנשיא פנה ישירות למשקיפים הבינלאומיים של הארגון האירופי לשיתוף פעולה ולביטחון (OSCE), וקרא להם "ללמוד את מקומם".

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי המשאל בטורקיה: מתנגדי הרפורמה יצאו לרחובות
ארדואן: "על כולם לקבל את תוצאות משאל העם - במיוחד בעלות בריתנו"
סגירת המעגל של ארדואן תציב מולו התנגדות חזקה מאי פעם

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מגיע לעצרת תמיכה באנקרה, 17 באפריל 2017. רויטרס
"אנחנו משאירים את חוסר הוודאות מאחורינו". ארדואן ורעייתו, אתמול באנקרה/רויטרס
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מגיע לעצרת תמיכה באנקרה, 17 באפריל 2017. רויטרס
תומכת של הנשיא ארדואן באנקרה, אתמול/רויטרס

הוא עוד טען כי הביקורת האירופית על הליך ההצבעה נובעת מ"מניעים פוליטיים", והכריז כי יתעלם מהטענות לזיופים או להטיית ההצבעה. "כל הדיונים על השינויים החוקתיים הסתיימו עם משאל העם", הבהיר ארדואן. "אנחנו משאירים את חוסר הוודאות מאחורינו".

הוא הוסיף והודה "לכל האזרחים שלנו, ללא קשר להצבעתם". עם זאת, לעג למתנגדיו: "אנחנו יודעים איך לחגוג ניצחון, ועכשיו אנחנו שומעים שהם חוגגים תבוסה". בהתייחסות להפגנות הספונטניות שפרצו אתמול במרכזי הערים הגדולות, הוסיף: "הם מכים במחבתות ובסירים, ושרים את אותם שירים ישנים". לדבריו, "אלה המפגינים מפארק גזי", בהתייחסות למחאת הענק נגד שלטונו בשנת 2011.

מתנגדי ארדואן בהפגנה בבשיקטש, איסטנבול, 17 באפריל 2017. רויטרס
"לא". מפגינים בשכונת בשיקטש שבאיסטנבול, אתמול/רויטרס

"תומכי ה'לא' שיקרו", עוד טען הנשיא, והבהיר: "אנחנו אף פעם לא אמרנו שום דבר שלילי". זאת, חרף הטענות בקרב מפלגות האופוזיציה בטורקיה על השימוש בטיעונים חריפים נגד מתנגדי השלטון, ותיוגם של אנשי האופוזיציה כ"טרוריסטים ובוגדים", מינוח שעליו חזר גם הערב.

ארדואן הוסיף וציין כי יחל בהליך הפורמלי ליישום השינויים בחוקה, ויפתח ראשית כל בשינויים במערכת המשפט – שעוד צפויה להתבקש ולהכריע בעתירות האופוזיציה נגד תוצאות משאל העם. הנשיא התחייב כי השינויים כולם ייושמו במלואם עד לבחירות הבאות, הצפויות להיערך בחודש נובמבר 2019. כמו כן, הוא שב וקרא לקידום עונש המוות בפרלמנט, והבהיר כי יאשר את החוק לכשזה יובא בפניו.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מגיע לעצרת תמיכה באנקרה, 17 באפריל 2017. רויטרס
"הנשיא האהוב רג'פ טייפ ארדואן". תומכי הנשיא מקבלים את פניו באנקרה, אתמול/רויטרס

בנוגע למדיניות החוץ, אמר ארדואן כי המגעים להצטרפות לאיחוד האירופי, שאותם איימו בבריסל לקטוע, "לא חשובים לנו". לדבריו, "שיעשו את זה, רק שיגידו לנו". הוא שב והאשים את מדינות אירופה ב"תמיכה בטרוריסטים שפוגעים בטורקיה", בין היתר בשל תמיכתן בכורדים בטורקיה ובמדינות האזור, והוסיף: "אם צריך, נערוך עוד משאל עם" על המגעים מול האיחוד.

יתרה מכך, הבהיר ארדואן כי מבצע "מגן הפרת" של הצבא הטורקי בסוריה, שסיומו הוכרז החודש, "הוא רק הראשון, ולא האחרון במאבקנו נגד הטרוריסטים". לדבריו, "נעשה כל מה שצריך על מנת למגר את הטרוריסטים מהאזור".

חגיגות תומכי ארדואן בעקבות הניצחון במשאל העם באיסטנבול, טורקיה. 17 באפריל 2017. AP
חגיגות באיסטנבול, אתמול/AP
חגיגות תומכי ארדואן בעקבות הניצחון במשאל העם באיסטנבול, טורקיה. 17 באפריל 2017. AP
חגיגות באיסטנבול, אתמול/AP

OSCE מסר אתמולבדוח ביניים כי שני המחנות "לא זכו בהזדמנויות שוות" וכי הקמפיין היה לא מאוזן בשל התערבותו הישירה של ארדואן ושל בכירי הממשלה. עוד ביקר הארגון את ההשוואה שעשו בכירים באנקרה בין מתנגדי הרפורמה לתומכי טרור ואת השימוש לרעה שנעשה במשאבי הממשלה. "תחת מצב החירום, חירויות הכרחיות נפגעו", מסר הארגון בהודעה.

מועצת אירופה, שבה חברה טורקיה ושלחה אף היא משקיפים, ציינה פגמים במסגרת החוקית של משאל העם ואת השינויים שבוצעו ברגע האחרון בהליך הספירה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מארק טונר, הוסיף כי היא מצפה לדוח הסופי של גוף הביקורת האירופי.

עם זאת, על פי גורמים המקורבים לנשיאות טורקיה מסרו כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כבר התקשר לברך את ארדואן על הניצחון במשאל העם. גם מנהיגים מאזרבייג'ן, קטאר, בחריין, סומליה ומדינות נוספות כבר בירכו את הנשיא.

(עדכון ראשון: 22:26)

מתנגדי ארדואן בהפגנה בבשיקטש, איסטנבול, 17 באפריל 2017. רויטרס
מתנגדי ארדואן מפגינים באיסטנבול, אמש/רויטרס
מתנגדי ארדואן בהפגנה בבשיקטש, איסטנבול, 17 באפריל 2017. רויטרס
תושבים מכים בסירים ובמחבתות מחלונות הבתים באיסטנבול/רויטרס
מתנגדי ארדואן בהפגנה בבשיקטש, איסטנבול, 17 באפריל 2017. רויטרס
"סולידריות נגד הפשיזם". מפגינים נגד ארדואן באיסטנבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully