וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: רוב דחוק לתומכי ארדואן במשאל העם בטורקיה

מספירת כ-99% מהקולות עולה כי 51.5% הצביעו בעד הרחבת סמכויות הנשיא, פער קטן מזה שציפה. ארדואן הכריז על ניצחון, שיאפשר לו לשלוט כמעט ללא הפרעה עד 2029. באופוזיציה טוענים לזיופים והודיעו כי יערערו על התוצאות

צילום: רויטרס

הרפורמה בחוקת טורקיה שתוביל להרחבה משמעותית בסמכויות הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אושרה ברוב דחוק במשאל העם - כך עולה מספירת 99% מהקולות, כפי שפרסמו הערב (ראשון) כלי תקשורת בטורקיה. לפי התוצאות, 51.5% הצביעו בעד ואילו 48.5% נגד. ועדת הבחירות המרכזית טרם מסרה תוצאות סופיות, אך ארדואן הכריז על ניצחון ותומכיו יצאו לחגיגות באיסטנבול. שתי מפלגות אופוזיציה, מנגד, כבר דורשות ספירה חוזרת של 60% מהקלפיות, מחשש לזיופים. אחוז ההצבעה היה גבוה מאוד - 86% מתוך 55 מיליון בעלי זכות הבחירה.

ככל הנראה, הנשיא הפסיד בשלוש הערים הגדולות במדינה - אנקרה הבירה, איסטנבול ואיזמיר. עם תחילת ספירת הקולות מהמחוזות במזרח המדינה, שם נסגרו הקלפיות שעה לפני המחוזות המערביים, נרשם יתרון גדול לארדואן, שהלך והצטמצם. סגן ראש ממשלת טורקיה הודה כי מחנה "הכן" גרף מספר קולות נמוך מהמצופה.

משאל העם התקיים בצל ניסיון ההפיכה הכושל ביולי האחרון, שבעקבותיו הכריזה הממשלה על מצב חירום שנמשך עד עתה, לצד גלי מעצרים המוניים וסגירת כלי תקשורת שהיו מזוהים עם האופוזיציה ועם המטיף הגולה פתהוללה גולן, שמואשם בתכנון ההפיכה. לתומכי מחנה "הלא" ניתנה במה מצומצמת ביותר, וכלי התקשורת הפרו-ממשלתיים שידרו ללא הפסקה בחודשים האחרונים את ארדואן ונאמניו.

שר החוץ של גרמניה, שיחסיה עם טורקיה הדרדרו במהלך החודשים האחרונים, בירך על סוף "הקמפיין המר". לדברי זיגמר גבריאל, "יהיו התוצאות אשר יהיו, על כולם לשמור על רוגע. טוב שהקמפיין שהתקיים גם בגרמניה, תם". ההצבעה של אזרחי טורקיה החיים מחוץ למדינה הסתיימה כבר בשבוע שעבר.

לקריאה נוספת:
מאמץ אחרון של ארדואן לפני משאל העם הגורלי: "הגנה על הכבוד"
ימים לפני משאל העם בטורקיה: רוב קטן לתומכי ארדואן

משאל העם בטורקיה, אפריל 2017. רויטרס
ארדואן מחוץ לקלפיות באיסטנבול, היום/רויטרס

כחלק מהרפורמה המוצעת, יפורק משרד ראש הממשלה וסמכויותיו יינתנו לנשיא. אלה כוללות תכנון התקציב, הכרזה על מצב חירום והוצאת צווים למשרדי ממשלה ללא אישור הפרלמנט. התיקונים יאפשרו לארדואן גם למנות ולפטר שרי ממשלה, להשתלט על הנהגת המפלגה ולמעשה למשול עד שנת 2029. בנוסף לכך, הפרלמנט יורחב מ-550 חברים ל-600 והוא יוכל להדיח את הנשיא באמצעות רוב מיוחד. הנשיא יוכל לפזר את הפרלמנט והוא יוכל למנות לעצמו סגן או כמה סגנים. לפי גישת ארדואן, השינוי יסייע לטורקיה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והפוליטיים שניצבים מולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חגיגות בטורקיה אחרי ניצחון ארדואן במשאל העם, אפריל 2017. רויטרס
תומכי ארדואן חוגגים את תוצאות משאל העם באיסטנבול, הערב/רויטרס
חגיגות בטורקיה אחרי ניצחון ארדואן במשאל העם, אפריל 2017. רויטרס
חגיגות בטורקיה אחרי ניצחון ארדואן במשאל העם, אפריל 2017/רויטרס

גורמים בלשכת הנשיאות אמרו לרויטרס כי ארדואן התקשר לראש הממשלה ומנהיג המפלגה הלאומנית (MHP) דבלט בצ'לי כדי לברך אותם על התוצאות, שלדבריו "ברורות". הגורמים הוסיפו כי הנשיא אמר לראש הממשלה כי הוא "אסיר תודה לאומה שהפגינה את רצונה בקלפיות". בצ'לי, שתמך במשאל העם מהאופוזיציה, אמר כי יש לכבד את התוצאות וכי מדובר "בהישג שלא ניתן להתכחש אליו".

שתי מפלגות האופוזיציה המתנגדות לרפורמה של ארדואן טוענות לזיופים מאחר שוועדת הבחירות המרכזית הודיעה שתספור גם קולות במעטפות לא חתומות, אלא אם יוכח שהן היו מזויפות. "מעשים לא חוקיים רבים נעשים בשמה של הממשלה ברגע זה, אבל ה'לא' ינצח בסוף", אמר סגן יו"ר מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) בעצרת תמיכה במטה המפלגה.

המפלגה הובילה יחד עם המפלגה הפרו-כורדית (HDP), שרבים ממנהיגיה נעצרו בחודשים האחרונים באשמת עבירות טרור, את ההתנגדות לשינויים בחוקה. דובר המפלגה הפרו-כורדית אמר כי התוצאות לא סופיות עד שתוכרע עתירתם לוועדת הבחירות המרכזית. לדבריו, "מוטל צל על ההצבעה, שהתקיימה כשמנהיגי המפלגה נמצאים בכלא והמדינה נמצאת במצב חירום".

ספירת קולות משאל העם בטורקיה, אפריל 2017. רויטרס
ספירת קולות בקלפי באיסטנבול/רויטרס
משאל עם בטורקיה, אפריל 2017. רויטרס
רוב קטן לתומכי ארדואן בסקרים. הקלפיות באיסטנבול, היום/רויטרס

ארדואן הצביע במהלך היום בבית ספר ליד ביתו באיסטנבול, כשקהל תומכים הריעו לו וקרא לו בשמו. הנשיא לחץ את ידיהם של תומכיו ואנשיו חילקו לילדים שהיו בקהל צעצועים. "בעזרת אללה, אני מאמין שהעם שלנו יחליט לפתוח את הדרך למען פיתוח מהיר יותר של המדינה", אמר לאחר שהצביע. "אני מאמין בהגיון הדמוקרטי של העם שלי".

מתנגדיו של ארדואן טוענים כי מדובר בצעד אחד קדימה לעבר משטר רודנות, אחרי שכ-40 אלף בני אדם נעצרו ו-120 אלף הודחו או הושעו ממשרותיהם כחלק מהטיהור שנקט הנשיא לאחר ניסיון ההפיכה.

מדינות במערב מתחו ביקורת על הטיהור, והיחסים עם האיחוד האירופי – שמנהל עם טורקיה משא ומתן על הצטרפותה לארגון במשך עשור – הידרדרו לשפל, כשבמהלך הקמפיין האשים ארדואן את המנהיגים האירופים, בהם ראשי הולנד וגרמניה, בהתנהלות נאצית. זאת, משום שביטלו עצרות לתמיכה במשאל העם במדינותיהם מסיבות ביטחוניות.

(עדכון ראשון: 17:30)

קולות משאל העם בטורקיה בדרך לספירה בליווי כוחות ביטחון, אפריל 2017. רויטרס
חיילים מאבטחים קלפיות באיסטנבול, היום/רויטרס
כיכר טקסים, איסטנבול, אפריל 2017. רויטרס
כיכר טקסים, איסטנבול, אפריל 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully