וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שב"ס בכוננות שיא: כ-700 אסירים פלסטיניים הודיעו על פתיחה בשביתת רעב

כ-700 אסירים פלסטיניים הודיעו על פתיחה בשביתת רעב ללא הגבלת זמן בהובלתו של מרואן ברגותי. בחמאס איימו כי אם ישראל לא תיענה לדרישות, המצב בבתי הכלא "יסלים לכדי פיצוץ". במערכת הביטחון מבהירים: לא נדון עם השובתים על תנאיהם

עריכה: ניר חן.

כ-700 אסירים פלסטיניים בכמה בתי כלא בארץ הודיעו הערב (ראשון) על פתיחה בשביתת רעב ללא הגבלת זמן. משירות בתי הסוהר נמסר כי נגד האסירים שישבתו בפועל יינקטו מידית צעדים משמעתיים. זאת, ברקע הודעת ארגון חמאס כי יתמוך בשביתת הרעב שמוביל מרואן ברגותי, וכי אסיריו הכלואים בכלא "הדרים" יצטרפו אליה.

השביתה, שהייתה צפויה להתחיל מחר אך החלה בכמה בתי כלא כאמור כבר היום במסגרת אירועי "יום האסיר", ועמה החשש למתיחות בשטחים ובתוך בתי הכלא. המספר הסופי של שובתי הרעב מקרב האסירים אינו ברור, אך עצם קיום השביתה הוא הישג משמעותי כבר בשלב הזה לברגותי, בכיר הפתח, שנחשב ליוזם השביתה ולמארגנה בין היתר בשל מצבו הפוליטי.

לפי ההערכות של פעילים המעורבים בארגון השביתה, בשלב הראשון ישבתו רעב כ-1,500 אסירים, רובם הגדול אנשי פתח. בחמאס מאיימים כי אם ישראל לא תיענה לדרישות האסירים המצב בבתי הכלא יסלים "לכדי פיצוץ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרבע מהאסירים ישתתפו בשביתה בשלב ראשון. כלא קציעות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצד הישראלי אומרים כי המספר נמוך יותר ונאמד בכ-1,000 אסירים, או 1,100 לכל היותר. במערכת הביטחון השלימו בצהריים את ההיערכות לשביתה, לאחר דיוני הערכות מצב שנערכו הבוקר בראשות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומ"מ נציבת שירות בתי הסוהר, גונדר אשר וקנין. בדיונים הוחלט כי כל אסיר ביטחוני שיפתח בשביתה יועבר לאגף אחר בכלא, וזכויות היתר שלו – ביקורים וצפייה בטלוויזיה - יישללו באופן מידי. גם נציגי מערכת הבריאות לוקחים חלק בהיערכות, למקרה שהאסירים השובתים יזדקקו לטיפול רפואי.

ברגותי החל ליזום את המהלך לאחר ששיחות שהתנהלו בין נציגי האסירים ושירות בתי הסוהר על שיפור תנאי כליאתם נקלעו למבוי סתום. השיחות הללו החלו לפני יותר מחצי שנה אולם בצד הפלסטיני רבים מייחסים את הצעד לניסיון של בגרותי להעביר מסר דווקא לצמרת הפתח וליו"ר הרשות אבו מאזן, שדחקו את אנשיו מהוועדה המרכזית ולא העניקו לו את תפקיד סגן יו"ר הפתח. להערכה זו שותפים גם גורמי ביטחון ישראליים.

ברגותי נעצר ב-2002, הורשע בבית משפט ישראלי ברצח של חמישה אנשים ונגזרו עליו חמישה מאסרי עולם. בין הדרישות של ברגותי ואנשיו: החזרת ביקור שני בחודש של משפחות אסירים, צעד שבוטל בשל החלטת הצלב האדום; מניעת ביטול ביקורי משפחות בשל סיבות ביטחוניות; השבת הלימודים האקדמיים ובחינות הבגרות לבתי הכלא כפי שהיה לפני עסקת שליט; והגדלת מספר ערוצי הטלוויזיה בתאים, טלפונים ציבוריים באגפים הביטחוניים ועוד. בשב"ס אמרו כי אין משא ומתן עם האסירים, וכי אין כוונה לקיים איתם מגעים בנוגע לדרישותיהם.

מרוואן ברגותי, בכיר פתח הכלוא בישראל,  ינואר 2012. AP
מבחן מנהיגות. ברגותי/AP

בשלב הראשון של השביתה, רבים מכ-3,000 אסירי הפתח בישראל אינם מצטרפים למהלך, במה שמתפרש כאי הסכמה עם הצעד. אולם אנשיו של ברגותי טוענים כי זהו מהלך מתוכנן שנועד למנוע שבירה מוקדמת של שביתת הרעב, ובכך לצרף אליה עוד אלפי אסירים בשלב מאוחר יותר.

בכלא רמון רק כ-60 מבין כ-400 אסירי הפתח הודיעו שיצטרפו לשביתה, בקציעות כ-200 מתוך יותר מ-800. החזית העממית הודיעה שאנשיה יצטרפו למהלך, בעוד חמאס העניק לאסיריו חופש פעולה. כמה מבכירי התנועה בכלא הודיעו שיצטרפו לשביתה, ומכאן שבהמשך ההצטרפות רק תלך ותגדל.

אחת השאלות המרכזיות נוגעת בתגובה של "השטח" - הציבור הפלסטיני - לשביתת הרעב. תומכיו של ברגותי מתכננים שורה של צעדים, כמו תהלוכות והפגנות, להבעת להזדהות עם השביתה. בכירי הרשות והפתח מביעים תמיכה פומבית במהלך לנוכח מה שמתפרש בעיניהם כדרישות הוגנות. מנגד, לא ברור מה תהיה עמדת המנגנונים הפלסטיניים במקרה של הפגנות אנשי פתח, צעירים ומבוגרים. ניתן לנחש שהמנגנונים לא ימהרו לפזר הפגנות שכולן של אנשי פתח.

השר ארדן מסר לקראת השביתה: "המהלך מובל ממניעים פוליטיים פנים פלסטיניים, ולכן כולל דרישות בלתי סבירות בקשר לתנאי האסירים. הנחיתי את שב"ס לפעול בכל דרך אפשרית כדי להכיל את השביתה בתוך כתלי בתי הכלא ואת משטרת ישראל להיערך למתן כל סיוע נדרש לשב"ס בכל תרחיש שעלול להתפתח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully