וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בישראל: שביתת הרעב של אלפי אסירי פתח תביא להסלמה בשטחים

אבי יששכרוף, רמאללה

4.4.2017 / 1:07

שב"ס נערך לשביתת רעב של אסירי הארגון לאחר פסח, על רקע מאבק לשיפור תנאי האסירים שמוביל מרואן ברגותי, הכלוא בישראל מאז 2002. לא ברור אם הנהגת חמאס תצטרף למאבק, שיהווה מבחן כוח משמעותי עבור ברגותי לאחר שלא מונה לסגן מנהיג פתח

עריכה: ניר חן

שירות בתי הסוהר (שב"ס) נערך לקראת שביתת רעב רחבת היקף שתכלול את כל אסירי פתח בבתי הכלא בישראל, ואמורה להתחיל בעוד שבועיים, 17 באפריל, מיד לאחר חג הפסח. את השביתה מוביל מרואן ברגותי, מראשי פתח, שנמצא בכלא בישראל מאז 2002, והורשע ברצח של חמישה בני אדם. בישראל חוששים כי השביתה, שכוללת אלפי אסירים, עשויה להוביל לעימותים גם מחוץ לכלא - ולהביא להסלמה ביטחונית.

ברגותי ואנשיו בכלא הציגו בפני שב"ס רשימה של דרישות חסרות תקדים, המתמקדות בשני סעיפים מרכזיים: הרחבת אישורי הביקורים למשפחות האסירים בכלא, והצבה של תאי טלפון ציבוריים באגפים של האסירים הבטחוניים, כפי שיש לאסירים הפליליים. באמצעות הטלפונים הללו יתאפשר לאסירים לשוחח עם בני משפחותיהם.

מרוואן ברגותי, בכיר פתח הכלוא בישראל,  ינואר 2012. AP
מבחן כוח משמעותי. ברגותי/AP

מקורביו של ברגותי מסרו לוואלה! NEWS כי בנוגע לביקורים, הדרישה היא לאפשר ביקור שני בחודש, הכנסה של ילדים מתחת לגיל 16 באופן חופשי ואי-ביטולם של ביקורים בשל מגבלות בטחוניות. השביתה אמורה לכלול 2,890 אסירי פתח, שאליהם יצטרפו אסירים מארגונים אחרים, אך בשלב זה לא ברור אם אסירי חמאס יצטרפו לשביתה.

הנהגת חמאס בכלא הדרים, שבו שוהה ברגותי, כבר הודיעה שתצטרף לשביתה, אולם במקומות אחרים חמאס עדיין מתלבט אם לעשות זאת או לא, לנוכח מחלוקות בינו לבין הפת"ח וברגותי.

במקביל לשביתת הרעב, מתכננים אנשיו של ברגותי שורה של צעדי מחאה ברחבי הגדה: תהלוכות, עצרות, אוהלי מחאה ועוד, שעלולים לייצר מתיחות קשה בשטחים ואף עימותים עם הצד הישראלי. כמה מאגודות הסטודנטים הפלסטיניות כבר הודיעו כי בכוונתן להצטרף למחאה, כך שתגבר ההיתכנות של עימותים בין צעירים פלסטינים לכוחות הביטחון הישראלים, במקביל לשביתת הרעב.

שביתת הרעב, וכן המחאה שצפויה להתלוות לה אל מחוץ לכותלי בית הכלא, מהווה מבחן כוח משמעותי עבור מרואן ברגותי. מנהיג פתח אמנם נבחר במקום הראשון בבחירות לוועדה המרכזית של הארגון, אולם בניגוד למצופה בקרב אנשיו, לא מונה לסגנו של אבו מאזן ועמיתיו לא הצליחו להתברג לוועדה המרכזית.

משב"ס נמסר כי "ברגותי הוא אסיר. אם ישבות ייענש ככל אסיר שמפר משמעת. שב"ס לא מנהל משא ומתן עם אסירים. אנחנו מכירים את הכוונה לשבות, ואם אסירים יחליטו לשבות, ייאלצו לשאת בתוצאות. שביתה וצעדי מחאה הן פעולות לא חוקיות, וייענו בענישה בלתי מתפשרת".

(עדכון ראשון: 20:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully