וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת עובדי שירות המדינה בחו"ל: "נאלצת להשלים הכנסה כשמרטפית"

רומן רייב

18.4.2017 / 16:15

העובדים הישראלים המקומיים בשגרירויות בחו"ל, שעובדים בתנאי עובדי קבלן וחלקם ממלאים תפקידים דיפלומטיים, דורשים לשפר את תנאי העסקתם, ואף שבתו החודש. נציג האוצר: "אנחנו לא יודעים מהי עלות התוספת שהמדינה מציעה". העובדים זועמים: "זה שכר רעב, אי אפשר לקנות קפה"

עובדי נספחויות ונציגויות צבאיות מהעולם שובתים כהתנגדות לתנאי העבודה שלהם 5 באפריל 2017. באדיבות המצולמים
"מי שאין לו הורים שיכולים לתמוך בו, לא שורד". מחאת עובדי עמ"י/באדיבות המצולמים

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום (שלישי) במחאת העובדים הישראליים המקומיים בשירות החוץ (עמ"י), שדורשים לשנות את תנאי העסקתם. העובדים שבתו לפני כשבועיים, בשיאו של מאבק המתנהל בשלוש השנים האחרונות מול משרדי החוץ והאוצר.

בדיון התברר כי אין התקדמות במשא ומתן בין נציגי העובדים לאוצר, והצדדים החליפו האשמות בנוגע לזהות האחראים לקיפאון במגעים. נציגת האוצר, אלישע קיפניס, טענה כי "בישורת האחרונה הייתה הליכה אחורה מצד העובדים". מנגד, נציגת ועד עמ"י, עינת הלוי-לוין, האשימה כי "הכול נעשה בגרירת רגליים - ארבע פגישות בין הצדדים נדחו או בוטלו".

עוד בוואלה! NEWS:
תרזה מיי הודיעה במפתיע: הבחירות בבריטניה הוקדמו ל-8 ביוני
נתניהו: "לקרוא לברגותי מנהיג פוליטי זה כמו לקרוא לאסד רופא"
טורקיה: "טראמפ הבטיח לארדואן לסייע במאבק נגד הכורדים"

עובדי נספחויות ונציגויות צבאיות מהעולם שובתים כהתנגדות לתנאי העבודה שלהם 5 באפריל 2017. באדיבות המצולמים
לא זוכים לסיוע בקליטה במדינה החדשה. הודעה על שביתת העובדים המקומיים בוינה/באדיבות המצולמים

כ-1,200 עובדי עמ"י, שמועסקים בתנאים של עובדי קבלן, פזורים על פני 102 נציגויות ברחבי העולם. בתחילה שימשו התקנים עבור בני זוג של דיפלומטים בחו"ל, אך עם השנים הם התפתחו לתפקידים מקצועיים. כיום ניתן למצוא עובדים מקומיים שממלאים משימות דיפלומטיות בארגונים בינלאומיים כמו האו"ם, ואף בתפקידים מרכזיים בקונסוליות ובשגרירויות.

העובדים הנקלטים לתפקידים מקצועיים מהארץ אינם מקבלים תמיכה מהמדינה בקליטה: אין תשלום על כרטיס הטיסה או על מטען, לא ניתנת עזרה במציאת מקום מגורים או מימון אשרת השהיה במדינה. העובדים מממנים באופן עצמאי את המעבר למדינה החדשה ואף משלמים על מנת להיות מועסקים. בחודש הראשון הם אינם מקבלים שכר, אלא רק מקדמה. רובם מחויבים להגיע לעבודה בלבוש ייצוגי, ואינם מקבלים כלל הוצאות ביגוד.

מנהל תחום משאבי אנוש פנים במשרד החוץ, אלון שמר, סיפר כי אינו מצליח לגייס עמ"י לתפקידי בחו"ל גם בשכר המעודכן שהמדינה מסכימה להציע. "אנחנו מנסים לגייס איש מחשוב עבור השגרירות במוסקבה. ראיינתי 14 מועמדים מתאימים, אבל הם מיד מסרבים כשהם שומעים מהו השכר החודשי: 5,500 שקלים, לא כולל שכר דירה", אמר. יעקב ליבנה, איש ועד עובדי משרד החוץ, הוסיף: "פשוט אי אפשר לחיות ככה".

קיפניס, מרכז חו"ל באגף השכר במשרד האוצר, אמר בדיון כי אינו יודע מהי עלות התוספת שהמדינה מציעה עבור שיפור תנאי העסקת העובדים. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) טענה כי "לא הייתה הליכה קדימה במגעים, ולכן גם לא הייתה הליכה אחורה – המודל אינו מתוקצב". ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), שיזם את הדיון, התריע כי "ייתכן ואין מנוס, אלא לשלול בחוק את האפשרות להעסקה כזאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שגרירות ישראל בוושינגטון. GettyImages
שגרירות ישראל בוושינגטון/GettyImages

יועצת באחת השגרירויות באירופה סיפרה לוואלה! NEWS על ההוצאות שהיא נדרשת להן. "גויסתי מהארץ לתפקיד מקצועי בשגרירות, נערכתי עם הוריי להוצאות הנלוות כפי שהוצג בפני על ידי המעסיק. לצערי, הוצאות הקליטה היו גדולות ממה שדמיינתי. התשלום על כרטיס הטיסה, דמי הנסיעה, אוכל והלינה עד למציאת מגורי קבע היה גבוה. לאור העובדה שאינני מקומית ואין לי ערבים שיחתמו על חוזה דירה צרפתי, נאלצנו אני ועובדת נוספת בשגרירות לפנות למתווכת ישראלית כדי שלא אמצא עצמי חיה ברחוב", סיפרה.

ק' היא יועצת בתחום המדיני בשגרירות בפריז, עובדת במשרה מלאה, לעתים רבות גם שעות נוספות, ונאלצת להשלים הכנסה בסופי שבוע כשמרטפית. לטענת העובדים, בעבר שכרם של אנשי עמ"י היה שכר ראוי, אך הוא לא התעדכן במשך זמן רב, וכיום זינק מחיר שכר הדירה והקיום הבסיסי.

א' מניו יורק, עובדת בנציגות הישראלית כבר כמה שנים, סיפרה גם היא על הקשיים שהיא חווה: "אני נשואה ואמא לילד קטן. לפני זמן מה בעלי טס לארץ לתקופה של חודשיים מסיבות כואבות ואישיות ונשארתי עם משכורת אחת. כמובן שלא הצלחתי להתקיים מהמשכורת הזאת. לא הצלחתי לשלם שכר דירה חודשיים, ביום בהיר קיבלתי פתק על הדלת של הבית שאני צריכה לפנות את הדירה עקב אי תשלום. כאשר ניגשתי למנהלים שלי וסיפרתי את כל הסיפור ושאני זקוקה לעזרתם, נאמר לי כי אין שום אפשרות לאשר לי את ההלוואה", סיפרה א'. "ככה מצאתי את עצמי אורזת את החפצים של הילד שלי בלי לדעת לאן פני מועדות. לא ביקשתי טובות, בסך הכול ביקשתי מתוך מצוקה דבר רציונלי ומתקבל על הדעת, אתה מצפה שהמדינה תתמוך בך ברגעים כאלו כאשר היא זו ששלחה אותך ואתה תחת חסותה", אמרה.

עובדי נספחויות ונציגויות צבאיות מהעולם שובתים כהתנגדות לתנאי העבודה שלהם 5 באפריל 2017. באדיבות המצולמים
"לא מצליחים לשלם שכר דירה". מחאת עובדי עמ"י/באדיבות המצולמים

עדות נוספת מגיעה מעובד עמ"י נוסף בניו יורק. "כשגייסו אותי לתפקיד מכרו לי חלום. הסבירו יפה מאוד כמה העבודה חשובה ויוקרתית – לייצג את מדינת ישראל בניו יורק", סיפר. "בראיון העבודה הראשוני שאלו אותי אם יש לי גב כלכלי. לא כל כך התייחסתי לשאלה ועניתי שיש לי חסכונות. לא הבנתי למה היא התכוונה. רק אחרי שדיברתי עם אחד העובדים הבנתי שאת החודש לא גומרים, ומי שאין לו הורים שיכולים לתמוך בו לא שורד. המחייה בניו יורק יקרה והמשכורת היא משכורת רעב. אני לא יכול להרשות לעצמי לקנות כוס קפה בבוקר, שלא לדבר על קניות בסופרים גדולים. כל הוצאה כספית חייבת להיות מתוכננת ומחושבת כהלכה", אמר.

טל הורוביץ, יושב ראש ועד העובדים, מסר: "נחכה לישיבת ההסתדרות עם האוצר שנקבעה ל-26 באפריל, ואחריה נחליט כיצד להמשיך במאבק. נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת לסיים את הסכסוך וההזנחה הפושעת של המדינה את אוכלוסית העובדים הגדולה ביותר בשירותה בחו"ל".

הורוביץ, שהקים את ההתאגדות לפני כארבע שנים, הוסיף: "זה אבסורד שמדינת ישראל מראיינת צעירים מוכשרים ובעלי מוטיבציה ולבסוף, אותם עובדים שנקלטים – נדרשים לשלם בעצמם עבור כרטיס הטיסה והוצאות המעבר רק כדי לעבוד עבור המדינה. 60% מהעובדים נדרשים להשלים הכנסה כדי לשרוד את החודש. אנחנו רואים עובדים שנשארים לעבוד בלילות רק כדי לאפשר לעצמם לקנות אוכל. זו הזנחה חמורה ביותר של המדינה, שלא עדכנה את תנאי ההעסקה והשכר משנת 1959. בניו יורק עובד מקומי ישראלי מרוויח 2,600 דולר נטו. שכר הדירה בניו יורק הוא 1,900- מחוץ למנהטן, בפרברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully