וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לטראמפ: אושר מינויו של ניל גורסץ' לבית המשפט העליון

8.4.2017 / 0:56

בתום הליך מעורר מחלוקת, אישר הסנאט את מינויו של המועמד השמרן עם 54 תומכים לעומת 45 מתנגדים, ושבר את השוויון ששרר בערכאה המשפטית העליונה מאז מותו של השופט סקאליה. הנשיא: "המינוי השקוף והנגיש בהיסטוריה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הישג נרשם אמש (שישי) לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עם אישורו של הסנאט את מינויו של ניל גורסץ' לשופט בבית המשפט העליון. בכך, צפוי המאזן בבית המשפט העליון, שעמד מאז מותו של השופט אנטונין סקאליה על ארבעה שופטים שמרנים וארבעה שופטים ליברלים, לנטות שוב לעבר הצד השמרני.

54 סנאטורים תמכו במועמדות של השופט, רובם המכריע שייכים לצד הרפובליקני. 45 סנאטורים התנגדו. המינוי יצא לפועל לאחר מהלך שנוי במחלוקת מצד מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מקונל, שהחליט לשנות את החוקים כך שיספיקו 51 חברי סנאט לאשר את המינוי. בכך, ביטל את המשוכה שהייתה נהוגה קודם לכן, במסגרתה היה צורך ב-60 סנאטורים כדי לבטל את הליך הפיליבסטר שאיים לתקוע את המינוי.

הדמוקרטים ניסו לעכב את המינוי בהליך פיליבסטר, בין היתר כתגובת נגד למהלך דומה של הרפובליקנים, שסירבו במרץ בשנה שעברה לקיים דיון במינוי מאריק גרלנד, המועמד שביקש הנשיא הקודם ברק אובמה להביא לאישור הסנאט במקומו של השופט סקאליה. כך קרה שבמשך שנה נותר שוויון בבית המשפט העליון.

לקריאה נוספת:
טראמפ הודיע על מינוי שופט שמרן לעליון: "עמדתי בהתחייבותי"
קרב בסנאט: הדמוקרטים ינסו לחסום את מינוי מועמד טראמפ לעליון
המועמד לעליון בארה"ב: דברי טראמפ על מערכת המשפט מייאשים

נשיא ארה"ב טראמפ וניל גורסץ' שנבחר לשופט בית המשפט העליון בבית הלבן בוושינגטון, 1 בפברואר 2017. רויטרס
"הוא המועמד המושלם לתפקיד". טראמפ וגורסץ'/רויטרס

מדובר במהלך שמבטא את עומק התהום הפעורה בין הרפובליקנים והדמוקרטים בסנאט, ובשבירה של כללי המשחק הפוליטיים. הדבר אף זכה לביקורת מתוך המפלגה הרפובליקנית, כאשר הסנאטור ג'ון מקיין כינה את שינוי החוקים "טיפשי". עבור המערכת הפוליטית בארצות הברית, מינוי שופטים לעליון הוא מקור למלחמה של ממש, שכן לשופטי העליון ישנו משקל מכריע בשאלות כמו הפלות, נשיאת נשק, הגירה, ותחומים רבים נוספים שחוצים את החברה האמריקנית. העובדה שהשופטים מקבלים מינוי לכל החיים הופכת כל מינוי שכזה למאבק חריף בין הצדדים.

טרמאפ הגיב למינוי ואמר כי "זה כבוד גדול להודיע על המינוי ההיסטורי של השופט גורסץ' לבית המשפט העליון. הליך המינוי שלו היה הכי שקוף ונגיש בהיסטוריה. המזג השיפוטי שלו, האינטלקט היוצא מן הכלל שלו, ההגינות והרקורד שלו הופכים אותו למועמד מושלם לתפקיד שופט בבית המשפט העליון. כאחד שיש לו אמונה עמוקה בשלטון החוק, השופט גורסץ' ישרת את העם האמריקני באמונה ויגן על החוקה". השופט גורסץ' ייכנס לתפקידו ביום שני הקרוב בשני טקסים שייערכו לכבודו.

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully