וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב בסנאט: הדמוקרטים ינסו לחסום את מינוי מועמד טראמפ לעליון

3.4.2017 / 21:08

41 סנאטורים הודיעו כי לא יתמכו במינוי ניל גורסץ' לתפקיד, מה שיוביל לפיליבסטר ארוך ומתיש שיעכב את המהלך. מנגד, הרפובליקנים נערכים להשתמש "באופציה גרעינית" - ולעקוף את החוקים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הדמוקרטים השיגו מספיק קולות כדי למנוע מינוי אוטומטי של ניל גורסץ' לתפקיד שופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית. זאת אחרי שהסנאטור כריס קונס הצטרף הערב (שני) ל-40 סנאטורים דמוקרטים שכבר הביעו התנגדות למינוי. כדי לאשר את המועמדות של גורסץ' באפן אוטומטי, היה צורך בקולות של 60 מתוך מאה הסנאטורים המכהנים. משמעות ההודעה היא כי בכדי לאשר את המועמדות של גורסץ' יחל תהליך מתיש של פיליבסטר שמאיים לתקוע את המינוי ולגרום בכל מקרה לעיכוב משמעותי בלוחות הזמנים של הנשיא דונלד טראמפ.

עם זאת, הרפובליקנים לא מתכוונים לוותר, ונערכים לשימוש במה שמכונה בקונגרס "האופציה הגרעינית" - שבמסגרתה הם יוכלו לגשת להצבעה שתבטל את הצורך בפיליבסטר באמצעות רוב רגיל של 51 סנאטורים. מדובר בחריגה מהנוהג הקיים בעבודת הסנאט ובמאורע פוליטי נדיר, המסמל את עומק השבר בין שתי המפלגות הגדולות, ואת חוסר הרצון להגיע להידברות ולהסכמות בסוגיות המפתח שנמצאות על סדר היום.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ הודיע על מינוי שופט שמרן לעליון: "עמדתי בהתחייבותי"
השופט שטראמפ מינה לעליון - יצא נגדו: "הוא פוגע במורל"

נשיא ארה"ב טראמפ וניל גורסץ' שנבחר לשופט בית המשפט העליון בבית הלבן בוושינגטון, 1 בפברואר 2017. רויטרס
קושי במינוי. טראמפ וגורסץ', פברואר/רויטרס

החל ממחר יחל בסנאט הליך של דיונים והצבעות, שיגיע לסיומו לפי הערכות ביום חמישי, אז תתקיים ההצבעה הקובעת על מינויו של גורסץ'. על כתפיו של מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיטש מקונל, רובצת המשימה המאתגרת להביא לטראמפ הישג משמעותי ובעל משקל של ממש בדמות מינוי שופט לעליון. זאת לאחר הכישלון של הנשיא בשבוע שעבר להעביר את רפורמת הבריאות בבית הנבחרים.

הדמוקרטים מסרבים להתגמש בנוגע למינוי של גורסץ', שופט שמרן שאמור להתמנות כנהוג לשופט למשך כל ימי חייו. זאת בין היתר כ"נקמה" על כך שהרפובליקנים סירבו לשקול את מועמדותו של השופט היהודי מאריק גארלנד, שאותו ביקש הנשיא ברק אובמה להביא לאישור הסנאט במרץ שעבר, לאחר מותו של השופט אנטונין סקאליה.

בארצות הברית, מינוי שופטים נחשב ל"מלחמת עולם" של ממש בין שתי המפלגות בשל משך המינוי, והיכולת של שופטי העליון לפסוק בנושאים המצויים במחלוקת חריפה בין תומכי שתי המפלגות כמו הפלות, שימוש בנשק, הגירה ותחומים רבים נוספים. מאז מותו של השופט סקאליה בשנה שעברה, המצב בבית המשפט העליון נותר על ארבעה שופטים שמרנים מול ארבעה שופטים ליברלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully