וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הודיע על מינוי שופט שמרן לעליון: "עמדתי בהתחייבותי"

1.2.2017 / 5:40

נשיא ארה"ב בחר בניל גורסץ' לאייש את התפקיד שהתפנה עם מותו של השופט אנטונין סקאליה לפני כשנה. "אני איש של מילה, עשיתי מה שהעם האמריקני דרש ממני", אמר טראמפ. המינוי נדרש לאישור הסנאט

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע הלילה (רביעי) כי בחר בניל גורסץ' כשופט בית המשפט העליון. מאז מותו של השופט השמרן אנטונין סקאליה לפני כשנה, לא אויש התפקיד - וכעת המצב בבית המשפט העליון הוא של ארבעה שופטים שמרנים מול ארבעה שופטים ליברליים. מינויו של גורסץ', שעדיין נדרש לאישור הסנאט, צפוי להחזיר את הרוב בבית המשפט לידי השמרנים.

"עם מותו של השופט סקאליה בשנה שעברה, התחייבתי למצוא את השופט הטוב ביותר", אמר הלילה טראמפ בפתח ההכרזה על גורסץ'. "אני איש של מילה. אני עושה מה שאני אומר - זה מה שהעם האמריקני דרש מוושינגטון זה זמן רב. היום אני מקיים הבטחה נוספת, ואמנה את ניל גורסץ' למשרת שופט בעליון", הכריז טרמאפ. "יש לו כישורים משפטיים יוצאים מן הכלל. יש לו מוח מבריק ומשמעת אדירה, הוא הרוויח תמיכה דו-מפלגתית", הוסיף הנשיא. "יש לו רקורד יוצא מגדר הרגיל, הכי טוב שאפשר".

לקריאה נוספת:
נשיא האיחוד האירופי: ארה"ב תחת ממשל טראמפ היא "איום"
הגבלת הכניסה לארה"ב: "כמה מהמדינות לא יוסרו בקרוב מהרשימה"
שגרירות ארה"ב במסר מרגיע לישראלים: "הוויזות לא בוטלו"

ניל גורסץ' שנבחר לשופט בית המשפט העליון בבית הלבן בוושינגטון, 1 בפברואר 2017. רויטרס
השופט העליון הצעיר ביותר שמונה לתפקיד זה 25 שנה. גורסץ'/רויטרס

גורסץ', בן 49, מכהן כיום כשופט בית משפט פדרלי לערעורים בדנבר, קולורדו. אם מינויו יתקבל בסנאט, הוא יהיה שופט העליון הצעיר ביותר שמונה לתפקיד זה 25 שנה. מדובר בנקודת מפתח שכן מדובר במינוי לכל החיים, מה שאומר שהוא ישפיע בעשורים הבאים בנושאים שמסעירים את החברה האמריקנית כמו הפלות, זכויות קהילת הלהט"ב, התיקון השני לחוקה המאפשר לכל אדם לשאת נשק ושורה של סוגיות אזרחיות נוספות.

הוא מונה לתפקידו הנוכחי בשנת 2006 על ידי ג'ורג' בוש הבן. קודם לכן, התמחה אצל שופט בבית המשפט לערעורים בוושינגטון הבירה, וכן אצל שופטי העליון ביירון ווייט ואנתוני קנדי. הוא למד לתואר במשפטים באוניברסיטת הרווארד ועשה את הדוקטורט שלו באוניברסיטת אוקספורד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא ארה"ב טראמפ וניל גורסץ' שנבחר לשופט בית המשפט העליון בבית הלבן בוושינגטון, 1 בפברואר 2017. רויטרס
המינוי זכה לשבחים רבים. טראמפ וגורסץ'/רויטרס

גורסץ' נחשב לשופט שמרן, הנוטה לפרש את החוקה האמריקנית ככתבה וכלשונה, ומתנגד לאקטיביזם השיפוטי. בניו יורק טיימס ניתחו את השקפת עולמם של כל שופטי בית המשפט העליון, והציגו את הממצאים על גבי גרף - מהליברלי ביותר ועד השמרן ביותר. גורסץ' הוצב במקום השני מן הצד השמרני, בסמוך לעמדות שבהן החזיק השופט סקאליה, והכותבים העריכו כי הוא יתמוך בהגבלות על זכויות של קהילת הלהט"ב, הטלת מגבלות על הפלות ופסילת תכניות להעדפה מתקנת בארצות הברית.

במפלגה הרפובליקנית שיבחו מקיר לקיר את המינוי. גם יריבים מרים של הנשיא, כמו מושל אוהיו ג'ון קייסיק והסנאטור מרקו רוביו הביעו תמיכה במינוי. יושב ראש בית הנבחרים, פול ראיין, אמר כי "מדובר במינוי יוצא מן הכלל", הסנאטור טד קרוז מטקסס אמר כי הוא "מריע מכל הלב לטראמפ על המינוי", ומנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל אמר כי "לגורסץ' רקע יוצא מן הכלל. כמו סקאליה, הוא מבין את הגבולות החוקיים של סמכות השופט. הוא יודע שהשופט צריך לציית לחוק. אני מקווה שהסנאטורים יפגינו התחשבות בתוצאות הבחירות בעת ההצבעה על המועמדות שלו".

פול ראיין, יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית. ספטמבר 2016. רויטרס
"מינוי יוצא מן הכלל". פול ראיין/רויטרס

כעת תעבור ההכרעה לסנאט. תחילה יעמוד גורסץ' בפני שימוע, ולאחר מכן תיערך הצבעה על המועמדות שלו. בנקודה הזו צפויים הדמוקרטים לעכב את ההצבעה באמצעות הליך פיליבסטר, שמשמעותו כי יידרשו 60 קולות בסנאט על מנת לאשר את המינוי. כיוון שלרפובליקנים 52 מושבים בסנאט, יהיה עליהם לגייס לפחות שמונה סנאטורים דמוקרטים, משימה שנראית קשה לאור עמדותיו של גורסץ'.

לאור כך, עלתה האפשרות שמנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל ישתמש בסמכותו ויפעיל את מה שמכונה "האופציה הגרעינית", שתאפשר הצבעה ללא פיליבסטר, ברוב רגיל. מדובר בהליך חריג ביותר, הנחשב לשבירה של כללי המשחק בקונגרס, ולכן לא ברור אם מקונל ימהר להפעיל את הסמכות הזו.

גורסץ' עצמו אמר הלילה בהתייחס להליך הצפוי: "אני מצפה לדבר עם חברים משני צדי המתרס, לענות על השאלות שלהם ולשמוע מה החששות שלהם. אני מכבד את הליך האישור, ואני מכבד את זה שהקונגרס כותב חוקים, ולא בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully