וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא האיחוד האירופי: ארה"ב תחת ממשל טראמפ היא "איום"

31.1.2017 / 23:10

דונלד טוסק ציין באגרת למנהיגי מדינות אירופה כי "ההצהרות המדאיגות מהממשל החדש הופכות את העתיד לחסר ודאות". הוא קרא לשמור על האיחוד והציב את נשיא ארה"ב בשורה אחת עם רוסיה, סין והאסלאם הקיצוני

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ממשלת קנדה נגד מדיניות ההגירה של טראמפ, השבוע)

באיחוד האירופי רואים בנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איום על יציבות היבשת והעולם, בשורה אחת עם רוסיה, עם סין, עם האסלאם הקיצוני ועם האומנים. רשימת האיומים חוברה על ידי נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק, שהעביר אותה למנהיגי האיחוד לקראת כינוסם במלטה בסוף השבוע.

עוד בתקופת הקמפיין שלו, עורר טראמפ חשש בבריסל בעקבות תמיכתו בפרישת בריטניה מהאיחוד וחוסר אמונו בצורך בנאט"ו, שאותה כינה "מיושנת". לדאגות אלו נוספו החיבה ההדדית בין נשיא ארצות הברית לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין - שעשויה להוביל את וושינגטון להסרת הסנקציות ממוסקבה - והמהלך האחרון של טראמפ, להגביל כניסת מהגרים ופליטים לארצות הברית.

עוד בוואלה! NEWS:
הגבלת הכניסה לארה"ב: "כמה מהמדינות לא יוסרו בקרוב מהרשימה"
אובמה תוקף את טראמפ בהצהרתו הראשונה: "ערכי אמריקה בסכנה"
מאפיל על הנשיא: היועץ האנטישמי של טראמפ צובר עוד סמכויות

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה בבית הלבן , 30 בינואר 2017. GettyImages
טראמפ וראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שנמצאת בתהליכי יציאה מהאיחוד/GettyImages

טוסק קרא ל-27 המנהיגים לפעול נגד הכוחות הלאומניים בארצותיהם ולקדם במהירות את האינטגרציה ביבשת. לדבריו, האיחוד מתמודד כעת עם האתגרים המורכבים ביותר מאז הקמתו לפני כ-60 שנים – החל מ"סין האסרטיבית", דרך "המדיניות האגרסיבית של רוסיה" כלפי שכנותיה וכלה ב"אסלאם הקיצוני" שמכלה אזורים שלמים במזרח התיכון וביבשת אפריקה - וגם בשל "הצהרות מדאיגות מצד הממשל האמריקני החדש, הופכות את העתיד שלנו לחסר כל ודאות".

הוא טען כי הפתרון לכך הוא אחדות אירופית, "על מנת להימנע מאסון היסטורי נוסף". טוסק אמר עוד כי הקשרים בין ארצות הברית לאירופה הם "בסיסיים עובר השלום והסדר העולמי". לדבריו, "התפרקות והתפוררות האיחוד האירופי לא יובילו לשחזור של איזו ריבונות מיתית ומושלמת עבור המדינות החברות בו, אלא לתלות ממשית ועובדתית במעצמות העל – ארצות הברית, רוסיה וסין", הוסיף טוסק. הוא סיכם כי "רק יחד אנחנו יכולים להיות באמת עצמאיים".

ראש ממשלת פולין דונלד טוסק. ורשה, יוני 2014. AP
הציג חזון קודר. נשיא המועצה האירופית טוסק/AP

במטה האיחוד בבריסל נידונה השבוע האפשרות של תגובה אירופית חריפה לטראמפ, מול קולות המזהירים מפני התרחקות מבעלת ברית אסטרטגית כמו ארצות הברית באופן כזה. "אנחנו לא רוצים להיות מפוטרים", הסביר דיפלומט אירופי בכיר, ברמיזה לשורה הידועה מתכנית הריאליטי שהנחה בעבר טראמפ, "המתמחה".

דיפלומט נוסף טען כי כל עוד הממשל לא הוחלף באופן מלא, יש לשמור על זהירות. "אף ממשלה באירופה לא יכולה להגיב באופן ברור לסדרת הצווים והציוצים האלה", אמר. אולם הנשיא טראמפ כבר הספיק להרגיז לא מעטים באירופה, בשל התבטאויות מדאיגות לגבי מחויבותו לברית נאט"ו או לסחר בין ארצות הברית למדינות האיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully