וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד נחשד כפעיל דאעש – המשפחה גורשה מטורקיה: "לא מפסיק לבכות"

5.4.2017 / 18:28

משפחת זבידאת מסכנין תכננה חופשה באנטליה, אך השלטונות עיכבו אותה במשך שעות משום שחשדו כי הבן עלי משתייך למשפחה אחרת בעיר שהצטרפה בעבר לדאעש. לבסוף, הם נאלצו לחזור לישראל מבלי שנפשו. "הילד שואל כל הזמן אם הטורקים באים לקחת אותו", סיפר אביו

צילום: ערן גילוורג, עריכת וידאו: ניר חן.

(בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS על החשד נגד בני הזוג זבידאת, אוקטובר)

משפחה מסכנין שגורשה מטורקיה משום שעלי, בנם בן השש, נחשד בטעות שגויס בעבר לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שחזרה היום (רביעי) בשיחה עם וואלה! NEWS את מסכת ההשפלה שעברה בנמל התעופה באנטליה. "עלי לא מפסיק לבכות מאז. כל פעם שהוא רואה ניידת, הוא שואל אם המשטרה הטורקית באה לקחת אותו", סיפר אביו סאמר זבידאת.

שני הוריו של הילד, סאמר וג'מילה זבידאת, ושלושת אחיו, עוכבו בלילה בין שני לשלישי במשך 11 שעות בשדה התעופה. לאחר מעצרו של עלי, החליטו הרשויות בטורקיה למנוע את כניסתו למדינה, לגרש אותו משטחה ולאסור כניסה עתידית שלו לטורקיה בחמש השנים הבאות.

"כל היום אני לידו, אימא שלו, סבא וסבתא שלו. כולנו מחבקים אותו ומנסים לנחם ולהרגיע אותו", סיפר זבידאת. "כל הזמן הוא אומר שהוא לא מוכן לטוס לשום מדינה שמבקשת דרכון בכניסה אליה. כל היום הוא שואל אותי, 'מה עשיתי? מה יש בתמונה שלי?'". כעת דורשת המשפחה מחברת הנסיעות החזר כספי על חבילת הנופש שרכשה.

עוד בוואלה! NEWS:
בני זוג מסכנין מואשמים שהצטרפו לדאעש במוסול עם שלושת ילדיהם
בסכנין המומים מהמשפחה שהצטרפה לדאעש: "שטפו להם את המוח"
חברי תא "דאעש פלסטין" נידונו לעונשי מאסר של עד שש שנים

עלי זבידאת שנעצר בטענה שגויס ל"מדינה האיסלאמית" ואביו, 5 באפריל 2017. באדיבות המצולמים
עלי ואביו סאמר/באדיבות המצולמים

עוגמת הנפש הבלתי-שגרתית הזו החלה שלשום בשעות הצהריים כשהזוג זבידאת נחתו עם שלושת ילדיהם בשדה התעופה של אנטליה. "נחתנו בשדה התעופה של אנטליה ב-13:20. לכולנו החתימו את הדרכונים. פתאום קראו לי וביקשו שוב את הדרכון של עלי", שחזר סאמר.

"לא הבנתי איך ילד בן שש מפחיד כל כך את השלטונות הטורקיים"

"אחרי שנתתי לפקידים את הדרכון, הם דיברו ביניהם בהתרגשות ובתוך זמן קצר שלחו אותו לחדר צדדי קטן. לא הבנתי איך ילד בן שש מפחיד כל כך את השלטונות הטורקיים. הלכתי איתו לחדר. לאימא שלו לא נתנו להיכנס בהתחלה. לא הבנו מה הם אומרים, אפילו באנגלית הם לא היו מוכנים לדבר איתנו. אחרי שעתיים אמרו לנו שלעלי אסור להיכנס לטורקיה במשך חמש שנים".

רק אחרי כשלוש שעות נוספות הובא לבני המשפחה מתורגמן לערבית. הוא הסביר להם שהסיבה לאיסור כניסתו של עלי לטורקיה נובע מפרשה ביטחונית חמורה שהסתיימה רק לפני חודשים בודדים וצירוף מקרים. "הייתה משפחה מסכנין בשם זבידאת, שהגיעה לפני כשנתיים לטורקיה וחצתה משם את הגבול לסוריה כדי להצטרף לדאעש. גם להם היה בן קטן בן שש שקראו לו עלי", הסביר זבידאת. "הבנו את מקור הטעות והסברנו להם שזה לא אותו עלי, שההורים של אותו עלי כלואים היום בישראל, ושמדובר בטעות בזיהוי".

נסרין זבידאת, הנאשמת שהצטרפה עם בעלה וילדיה לדעאש במוסול, גזר דינה בבית המשפט המחוזי חיפה. 21 במרץ 2017. ג'יליס
סיממה את בתה כדי שלא תשמיע קול. סברין זבידאת, אמו של עלי השני, בבית המשפט/ג'יליס

הפרשה שעליה מדבר זבידאת עוררה לפני כחצי שנה הד ציבורי בישראל עם הגשת כתב אישום נגד ואסים וסברין זבידאת מסכנין. השניים הואשמו בגיוס לדאעש ביחד עם שלושת ילדיהם הקטנים. כתב האישום נגד השניים גולל כיצד השניים חצו ביחד עם ילדיהם את הגבול בין טורקיה לסוריה ביוני 2015. בסוריה הם הצטרפו לארגון דאעש, עברו לעיראק והתיישבו במוסול. אחרי שהחליטו לחזור לישראל, הם הובילו את ילדיהם בהרים, לעתים ללא מזון ומים, תוך שימוש בסם הרדמה, מחשש שימשכו את תשומת לבם של השומרים בגבול הטורקי.

כשוואסים וסברין זבידאת ניסו לחצות את הגבול, הם נתפסו על ידי שלטונות טורקיה ואלו הסגירו אותם לישראל. לפני כשבועיים בלבד גזר בית המשפט המחוזי בחיפה ארבע שנות מאסר על סברין בגין עבירות של חברות בארגון טרוריסטי, חברות בהתאחדות בלתי מותרת ומגע עם סוכן זר. נגד בעלה, ויסאם, עדיין מתנהל משפט.

"אמרו לי: 'אתם יכולים להיכנס', שאלתי - 'אבל מה עם עלי?'"

סאמר זבידאת מסכנין ניסה להסביר לטורקים שגם לבן שלו קוראים עלי זבידאת, וששניהם בני אותו הגיל. "יש אלף עלי בסכנין, אז מה אתם רוצים? אבל כלום לא עזר", המשיך. "הם אמרו לי: 'לך, לאישה ולילדים הזמנו מונית – אתם יכולים להיכנס ולטייל בטורקיה'. שאלתי אותם, 'אבל מה עם עלי?' הם ענו לי שהוא יכול להישאר בשדה התעופה בטורקיה ל-24 שעות ואז הם יחזירו אותו לנמל התעופה בן גוריון".

במשך עשר שעות תמימות המתינו בני הזוג וילדיהם בחדר קטן, באמונה כי הטעות תתבהר. "כל הזמן אמרו לנו שהם בודקים אם אנחנו מדברים אמת. אמרתי להם שאני רוצה לדבר עם השגרירות הישראלית באנקרה, עם אחד מחברי הכנסת, אבל הם לא נתנו לי לדבר עם אף אחד. הם אמרו לי, 'אתם יכולים לחכות יום, יומיים, שלושה, עד שנכין לכם את כל הניירת ונחזיר אתכם לישראל'", סיפר זבידאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הילד עלי בחדר בטורקיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-20:00 בערב נכנסה לחדר נציגת השלטונות הטורקיים ובישרה להם שיוכלו לעלות על טיסה לתל אביב בעוד שלוש שעות. אך גם אז לא הסתיימה ההשפלה. "למטוס לא נתנו לנו להגיע באוטובוס כמו יתר התיירים. הם הכניסו אותנו לניידת משטרה וליוו אותנו עד לפתח המטוס מחשש שעלי 'הפושע' הקטן שלנו יברח". רק כשנחתו אתמול בנמל התעופה בן גוריון הושבו למשפחה הדרכונים. "כשנחתנו בישראל נשמתי לרווחה", אמר זבידאת.

אחרי החוויה הלא נעימה מנסה כעת זבידאת לנסות להציל לפחות את אלפי השקלים ששילם עבור הנופש השנתי. "התקשרתי ל'קווי חופשה' והם אמרו לי שהסיכוי שלי לקבל בחזרה את הכסף ששילמתי עבור חבילת הנופש, הוא קלוש. לא מספיק שאני ואשתי הפסדנו ימי חופש מהעבודה, הפסדנו גם את כל הכסף וגם את הטיול. לא היינו שנייה אחת בבית המלון", אמר זבידאת בתסכול. "למה לתת לטורקים ליהנות מהכסף שלנו אחרי מה שהם עשו לנו? אחרי שהם השפילו אותנו עשר שעות בחדר של 10 מ"ר, וליוו אותנו כמו אחרוני הפושעים בניידת משטרה למטוס?".

מחברת קווי חופשה נמסר בתגובה: "חברת קווי תעופה עמדה בהתחייבות שלה וסיפקה את חבילת הנופש שנרכשה - המשפחה טסה לטורקיה כפי שסוכם והחדר בבית המלון שוריין והמתין לכניסתה. גם חברת קווי תעופה שילמה כסף עבור השירותים הללו והיא לא תקבל כספה בחזרה. האירוע המצער שקרה אינו קשור אלינו בשום צורה ולכן הפתרון צריך להינתן ברמה אחרת לגמרי. מר זבידאת יכול לתבוע את הכסף בחזרה מחברת הביטוח אם הוא עשה ביטוח נסיעות, מהשגרירות הטורקית או מלשכת התיירות הטורקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully