וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסכנין המומים מהמשפחה שהצטרפה לדאעש: "שטפו להם את המוח"

20.10.2016 / 17:45

תושבים בעיר סיפרו לוואלה! NEWS כי לא היו סימנים לכך שוויסאם וסברין זבידאת, שמואשמים בהצטרפות לארגון, יחברו לשורותיו. "למה הם לקחו את הילדים?", שאל מי שהיה חבר קרוב. אחרים מתנחמים שהילדים הקטנים בטוחים. "הסבא היה מוכן למכור את הבית עבורם"

צילום: ערן גילוורג, עריכת וידאו: ניר חן.

הבוקר (חמישי) הוסר צו איסור פרסום על מעצרם של זוג הורים מסכנין, שהצטרפו עם שלושת ילדיהם לדאעש. עתה תושבים בעיר בעיקר משוחחים על בני המשפחה שעדיין מתגוררים במקום ודואגים לילדים, שהוריהם - וויסאם וסברין זבידאת - מואשמים בהצטרפות לארגון טרור. אחד מחבריו סיפר כי "שטפו לו את המוח" ומכר של המשפחה גולל את האסונות שפקדו אותה בשנים האחרונות.

"וויסאם היה אדם לתפארת. צנוע, שקט, אדיב, לא הפריע לאף אחד וגם לא היה חסר לו שום דבר. העסק שלו שגשג והמצב הכלכלי שלו היה בסך הכול טוב", סיפר לוואלה! NEWS תושב שהיה ביחסים קרובים עמו. "לא ברור לי איך הוא הגיע לשם, מי לקח אותו ובעיקר מי שיחק לו במוח. אף אחד כאן לא נותן לו גיבוי על מה שהוא עשה. כולם כאן שאלו למה הוא עשה את זה ובעיקר למה לעזאזל הוא לקח אתו את הילדים, אלו ילדים קטנים".

הפרשה החלה לפני כשנה וחצי, אז וויסאם וסברין יצאו לבקר את בני משפחה ברומניה יחד עם שלושת ילדיהם - שהיו בני שש, ארבע ושנה וחצי בלבד. על פי כתב האישום, שהוגש נגדם היום בבית המשפט במחוזי בחיפה, לאחר שהגיעו לרומניה, סברין יצרה קשר עם פעיל דאעש. היא ובעלה עדכנו את משפחתם שנותרה בארץ כי בכוונתם להגיע לסוריה. לאחר מכן, המשפחה עלתה על אוטובוס לטורקיה ומשם הועברה לסוריה. שם הם הצטרפו לארגון "המדינה האסלאמית", עברו לעיראק והתיישבו במעוז דאעש במוסול. וויסאם עבר אימונים צבאיים והצטרף ללחימה, ואשתו עבדה בבית חולים במוסול. שלושת ילדיהם התחנכו בבית ספר מקומי.

לקריאה נוספת:
"אימא, תשמחי במותי": ההודעות שהותיר להוריו המחבל שדקר שוטרים בי-ם
חוליית טרור מעזה תכננה פיגוע באולם שמחות בבאר שבע וחטיפת חייל
הוארך מעצר החשוד בביצוע פיגוע דריסה בי-ם: "הסכין נועדה לדקור יהודי"

ויסאם זבידאת תושב סחנין חשוכ בהצטרפות לדאעש בעיראק. ערן גילווארג
"רוב הלקוחות שלו היו יהודים". וויסאם בבית המשפט, היום/ערן גילווארג

"הוריו של וויסאם היו במשבר מאוד רציני. במשך עשר שנים רדפה אותם טרגדיה אחר טרגדיה", סיפר לוואלה! NEWS מכר קרוב של המשפחה. "בנם הבכור מת מהתקף לב, ואחרי כחמש שנים מת בן נוסף והותיר אחריו שלושה ילדים. שניהם היו בשנות ה-30 לחייהם". לדבריו, "באותו שבוע שבו וויאסם נעלם ביחד עם משפחתו מסכנין כדי להתגייס לדאעש, אלמנתו של אחיו עזבה את העיר כי היא התחתנה עם גבר אחר".

ההתפתחויות הללו הקשו על הוריו של וויסאם, שנותרו בסכנין. "פתאום כלתו של בנם המנוח הרחיקה מהם את הנכדים, שהקלו על כאבם. בשבוע אחד בלבד הם איבדו תשע נפשות. אפשר לתאר מה שזה קשה, אימא שלו הכי סבלה מהסיפור הזה". הוא הוסיף כי לא היו סימנים לכך שוויסאם התכוון לעזוב. "יש לו רפדיה, ו-90% מהלקוחות שלו היו בכלל יהודים, בעיקר מהמפעלים באזור", אמר. "באותו שבוע שבו הוא טס עם משפחתו, הוא גם מילא את המחסן שלו בסחורה חדשה ושילם על כולה. כל הסימנים הראו את ההיפך, שאין לו כוונה לעזוב. אני לא יודע מה קרה שם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
כוחות ללוחמה בטרור של עיראק בדרך למוסול, 20 באוקטובר 2016. AP
המשפחה חזרה בשל ההפצצות הכבדות על מוסול. כוחות עיראקיים באזור העיר, היום/AP

אחרי שנפצע בלחימה ובשל ההפגזות הקשות של מוסול על ידי מטוסי הקואליציה, לצד לחצים של המשפחה, החלו הנאשמים וילדיהם במסע ארוך אל עבר גבול סוריה-טורקיה. על פי כתב האישום, המסע עם הילדים, שנמשך שמונה חודשים, כלל הליכה רגלית בשטח הררי, בתנאי מזג אוויר קשים, לעתים ללא מים ומזון, תוך שההורים מסממים את אחת מבנותיהם כדי שלא תסגיר את מיקומם.

"כששמענו על מה שקרה לפני יותר משנה, אנחנו הופתענו מאוד", סיפר תושב אחר. התושבים בסכנין הכירו את הפרשה עוד בטרם הותרה לפרסום. "סכנין זאת עיר שקטה, אפילו הדתיים אצלנו לא גזענים ולא עושים את כל השטויות האלה. דיברו על זה כאן תקופה קצרה וזהו כי לא רצו לפגוע בבני המשפחה שנשארו פה בעיר. גם ככה היה להם קשה מאוד לעכל את מה שקרה".

למרות הטרגדיה הנוספת שנפלה על משפחת זבידאת, מכרי המשפחה רואים היום את חצי הכוס המלאה. "הוריו של וויסאם איבדו כך או אחרת שלושה בנים", אמרו. "אבל אחרי שהוא חזר עם משפחתו לארץ הם קיבלו את הנכדים. הסבא היה מוכן לשלם הכל, ואפילו למכור את הבית, רק בשביל שיחזירו לו את הנכדים. עכשיו הנכדים חזרו והם גרים אצלם. הסבא והסבתא עכשיו הכי מאושרים. הבן והאישה אמנם בבית הסוהר, אבל לפחות הנכדים חזרו אליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully