וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 חודשי מאסר לתושבת סכנין שהצטרפה לדאעש בעיראק עם משפחתה

21.3.2017 / 9:57

בית המשפט המחוזי החיפה גזר את דינה של סברין זבידאת בת ה-30, שהואשמה בהצטרפות לארגון הטרור עם בעלה ושלושת ילדיה. בני הזוג נשבעו אמונים לארגון והמשפחה חיה תקופה ממושכת במוסול. הם נעצרו עם חזרתם ארצה בספטמבר

צילום: ערן גילוורג, עריכת וידאו: ניר חן.

(בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS על החשד נגד בני הזוג זבידאת, אוקטובר)

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (שלישי) 50 חודשי מאסר בפועל על סברין זבידאת, בת 30 מסכנין, בגין הצטרפות לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בעיראק עם שלושת ילדיה. היא הורשעה לאחר שהודתה במעשים. נגד בעלה, ויסאם, עדיין מתנהל משפט, זאת לאחר שכתבי אישום נגד השניים הוגשו בחודש אוקטובר האחרון.

לפי כתב האישום, ויסאם נלחם בשורות הארגון בעיר מוסול ונפצע, בעוד סברין עבדה בבית חולים בעיר. ילדיהם, בני שלוש, שש ושמונה, התנחנכו בבית ספר מקומי. הם נעצרו ב-22 בספטמבר, עם חזרתם לארץ, בנמל התעופה בן גוריון והודו במיוחס להם.

נסרין זבידאת, הנאשמת שהצטרפה עם בעלה וילדיה לדעאש במוסול, גזר דינה בבית המשפט המחוזי חיפה. 21 במרץ 2017. ג'יליס
נשבעה אמונים לארגון הטרור ועבדה בבית חולים מקומי במוסול. זבידאת בבית המשפט, היום/ג'יליס

השופט אברהם אליקים קבע בגזר הדין כי "מעשיה של הנאשמת היו מתוכננים היטב. היא יצרה קשר עם פעיל בארגון דאעש ותכננה את היציאה לרומניה עם בעלה וילדיהם כחלק מחופשה משפחתית. הם השאירו את מכשירי הטלפון הסלולריים שלהם על מנת למנוע אפשרות להתחקות אחריהם"
עם זאת ציין כי "חלקה היחסי של הנאשמת לאחר חציית הגבול לסוריה היה קטן משל בעלה. היא לא ביצעה פעולות אימונים או לחימה ולמעשה התגוררה עם ילדיה במוסול ועבדה כמפעילת מצלמות אבטחה, עד ההחלטה לחזור לארץ".

בית המשפט קבע כי "הנזק שהיה צפוי להיגרם מביצוע העבירות הוא גדול מאוד, הצטרפות לארגון מחבלים קיצוני יכול להביא לסכנה מוחשית לביטחון מדינת ישראל. לכך אוסיף את מסירת דרכונה הישראלי לאותו ארגון מחבלים, שיכול ויעשה שימוש בעתיד באותו דרכון כדי לבצע פיגועים".

השופט הדגיש כי כפי שצוין בכתב האישום, לילדיה של זבידאת נגרם נזק שעלול לבוא לידי ביטוי בעתיד, ובהם היעדר חינוך והובלתם בדרכים פתלתלות בחזרה לארץ, תוך סימום, רעב וצמא קשים. הילדים נמצאים בעת זו אצל הוריה של זבידאת, והשופט הכיר בכך שהעונש יפגע בהם, אך ציין כי "הורות אינה מקנה חסינות והדאגה לכאורה לילדיה כיום לא עמדה לנגד עיניה של הנאשמת עת גררה אותם בשל אידאולוגיה טרוריסטית ממגרש המשחקים, חצר בית הספר וחבריהם לגן ולכיתת הלימודים לאזור קרבות, תוך חציית גבולות וסיכון חייהם".

אזרחים נמלטים מבתיהם שבאזור מוסול בעקבות המבצע לכיבוש העיר מידי דאעש. 25-28 באוקטובר 2016. AP
פליטים נמלטים ממוסול/AP

הוא הוסיף: "העובדה כי הנאשמת זנחה את כור מחצבתה, את משפחתה הנורמטיבית, פעלה בניגוד לחינוך שקיבלה מאמה ואביה וסיכנה את חיי ילדיה, והכול בשם האידיאולוגיה, מצביעה על פוטנציאל גדול למסוכנות עתידית. אזכיר כי הנאשמת לא הצטרפה לכת דתית העוסקת בלימוד ותפילות, אלא לארגון מחבלים קיצוני שבשם הדת לכאורה מביא להרג וחורבן, ובכלל זה מוכן לפגוע קשות בביטחון מדינת ישראל ותושביה".

הזוג נסע לפני כמעט שנתיים לבקר בני משפחה ברומניה עם ילדיהם, שהיו אז בני שש, ארבע ושנה וחצי. כשהגיעו לביקור, הם עדכנו את בני משפחתם שבכוונתם לנסוע לסוריה. בתום שהותם ברומניה, עלתה המשפחה לאוטובוס לטורקיה ומשם הועברה לסוריה.

האישה, סברין, יצרה קשר עם פעיל דאעש ששימש איש הקשר שלה, והסביר לה על המסלול והמעבר לסוריה עד להצטרפות לארגון. המפגש עם הפעיל התקיים בטורקיה, ומשם דאג הנ"ל להעביר את המשפחה לסוריה. שם, נשבעו בני הזוג אמונים לארגון והבעל ויסאם אף השתתף בקורסים והכשרות, ובהם קורס בנושא הלכות השריעה ואימונים צבאיים. בני המשפחה עברו מסוריה לעיראק והתיישבו בעיר מוסול, שם ויסאם קיבל רובה קלצ'ניקוב, מחסניות ואפוד קרב והצטרף ללחימה.

נסרין זבידאת, הנאשמת שהצטרפה עם בעלה וילדיה לדעאש במוסול, גזר דינה בבית המשפט המחוזי חיפה. 21 במרץ 2017. ג'יליס
זבידאת בבית המשפט, היום/ג'יליס

לאחר פציעתו של ויסאם ובעקבות הפגזות כבדות של מטוסי הקואליציה בהנהגת ארצות הברית על העיר מוסול, כמו גם לחצים מצד משפחתם שישובו לישראל, החלו בני הזוג וילדיהם במסע שארך כשמונה חודשים לעבר גבול טורקיה-סוריה. השניים ניסו בעשר הזדמנויות שונות להסתנן מגבול סוריה לטורקיה ללא הצלחה; ניסיונות אלו כללו הליכה רגלית בשטח הררי, בתנאי מזג אוויר קשים ולעיתים ללא מים ומזון.

במהלך הניסיונות סוממה אחת מבנותיו של הזוג כדי שלא תסגיר את מיקומם, ובחלק מהניסיונות אף נפתחה לעברם אש מצד חיילי צבא טורקיה ולוחמי "המדינה האסלאמית". כשהצליחו לבסוף להיכנס לטורקיה, נעצרו על ידי המשטרה המקומית והועברו לישראל.

העבירות שיוחסו לשניים הן מגע עם סוכן חוץ, יציאה מהארץ שלא כדין, חברות בהתאחדות בלתי מותרת, מתן שירות להתאחדות בלתי מותרת, חברות בארגון טרור ואימונים צבאיים אסורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully