וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחבת בנייה או הבטחות באוויר? המדיניות העמומה לגבי ההתנחלויות

31.3.2017 / 14:24

במועצת יש"ע מברכים על "התקדמות חשובה, שתאפשר לחזור ולבנות". ח"כ סמוטריץ', מהצד השני, טען כי "הניסיון עם נתניהו הוא תוצאה רעה מאוד במבחן היישום". בסופו של דבר, הבנייה תמשיך – בהתאם להנחיות הקבינט, או בניגוד אליהן

עריכה: שניר דבוש

מדיניות הבנייה בהתנחלויות שהוצגה אתמול (חמישי) בקבינט המדיני-ביטחוני, בצל המגעים עם הממשל האמריקני לגבי הגבלת הבנייה, עוררה תגובות מעורבות בקרב הנהגת המתנחלים. יותר מכול, ההנחיות החדשות בעידן הנשיא דונלד טראמפ שומרות על עמימות ואינן ברורות עד הסוף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן אמש את שרי הקבינט כי למרות שלא הושגה הסכמה סופית עם אנשיו של טראמפ בנושא, הוא החליט על מדיניות של ריסון הבנייה בהתנחלויות. על פי ההנחיה של נתניהו, ניתן לבנות "בתוך קו השטח הבנוי" של ההתנחלויות הקיימות, ובמקרים שבהם אין מגרשים פנויים בתוך קו זה, ניתן לבנות בצמוד לקו הבנייה הקיים.

עוד בוואלה! NEWS:
מועצת יש"ע: מדיניות ההגבלות תיבחן בחידוש הבנייה ביישובים
נתניהו לשרים: "מתוך התחשבות בטראמפ - לא נבנה מחוץ להתנחלויות"
הבית הלבן על ההתנחלות החדשה למפוני עמונה: "טראמפ הביע את דאגתו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה. מרץ 2017. AP
"המבחן האמיתי יהיה חידוש בנייה מידי". נתניהו בישיבת ממשלה/AP

בפשטות, ניתן לומר שההנחיה מתעלמת מעתודות הקרקע של ההתנחלויות הקיימות, וקובעת כי מעתה ניתן לבנות רק בקו הבנייה הנוכחי – ללא קשר לעתודות הקרקע בתחום השיפוט של כל התנחלות. עם זאת, ההנחיה העמומה מובילה גם לבלבול רב ולפרשנויות שונות להנחיה, כולל אלה שמפרשים את ההנחיה החדשה כאישור לבנות בכל תחום השיפוט של ההתנחלויות.

"לאור ההחלטות ולמרות המגבלות המסוימות, ההבנות שהושגו בין ממשלת ישראל לממשל בארצות הברית מאפשרות את המשך בניין ההתיישבות בכל הישובים ביהודה ושומרון, וגם את הקמת היישוב החדש לתושבי עמונה", נמסר בתגובה ממועצת יש"ע, שאנשיה בירכו על ההנחיה. "גם במקרה זה המבחן האמיתי יהיה חידוש מידי של פעולות התכנון הבניה והפיתוח בכל רחבי ההתיישבות והמעשים בשטח", הובהר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
ההתנחלות גבעת זאב. פברואר 2017. רויטרס
"ברור שיש מגבלות". ההתנחלות גבעת זאב/רויטרס

אחד מראשי המועצה הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "רב הנסתר על הגלוי. גם אם לוקחים את נוסח ההחלטה מבינים שיש דברים שהם לא ברורים ולא מפורטים". לדבריו, "מבחן התוצאה הוא שיקבע אם מדובר בהחלטה טובה או לא. יש מגבלות, אבל הפרשנות שלי אומרת ששתיקת השרים מצביעה על כך שנאמרו שם דברים שלא ניתן לפרט אותם".

גורם אחר במועצת יש"ע הוסיף כי ברור שיש מגבלות, אבל, לדבריו, בהתחשב בשמונה השנים של ממשל אובמה, מדובר במציאות חדשה. "סוף סוף לאחר שמונה שנים ניתן לחזור ולבנות", טען, והבהיר כי אין כל אכזבה מהיחסים עם הממשל האמריקני החדש. "השתתפנו בחגיגות, חיכינו לראות מה יהיה ואנחנו שמחים שעכשיו בסופו של דבר יש כיוון יותר חיובי", אמר. "נכון, עדיין לא חופש גמורה או אפשרות לבנות בכל מקום, אבל זו עדיין התקדמות חשובה".

בפועל, הטענות כלפי ממשל אובמה הן חלק מהמשחק הפוליטי סביב היתרי הבנייה בהתנחלויות. לאורך שנות כהונתו של הנשיא לשעבר הוקמו בתים חדשים והתנחלויות הורחבו, אולם מנהיגי המתנחלים, מטבע הדברים, רוצים להרחיב את ההתנחלויות עוד. ההבדלים בין ההתייחסויות השונות למדיניות אובמה ולמדיניות טראמפ נראית, לפי שעה, כמו חלק מאותו משחק פוליטי שנועד למקסם הישגים.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"בלוף". סמוטריץ'/נועם מושקוביץ

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען הבוקר מנגד כי "החלטת הקבינט מטרידה מאוד. היא משאירה אמנם מרחב תמרון למבחן היישום בשטח, אבל הניסיון עם נתניהו במבחני תוצאה הוא רע מאוד". לדבריו, "אין בסיס אמיתי להערכה שהפעם זה יהיה אחרת".

לטענת סמוטריץ', אתמול הודה למעשה ראש הממשלה נתניהו כי אלפי יחידות דיור שהוא "אישר" לא קודמו כלל. הוא ציין כי נתניהו הורה לעצור שיווק של 2,000 יחידות דיור מתוך אלה שאושרו על ידיו לפני כחודשיים, לאחר שלשכתו הכחישה זאת. בצירוף העובדה שמאז הבחירות בארצות הברית מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון לא התכנסה, התברר כי 5,500 יחידות הדיור שאושרו "לא היו יותר מבלוף".

"לא ניתן לנתניהו למסמס את הבניה", הבהיר סמוטריץ'. "נצטרך לדרוש את כינוסה של מועצת התכנון העליונה מיד לאחר חג הפסח ולהעמיד את החלטת הקבינט למבחן מידי". הוא הוסיף כי ידרוש מראש הממשלה לאשר את "כל התכניות שעומדות על הפרק. אם הוא לא יאשר אותן, לא נוכל לפתוח את מושב הקיץ של הכנסת כסדרו".

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה והנכנס דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול 20 בינואר 2017. GettyImages
משחק פוליטי של ראשי המתנחלים. אובמה וטראמפ/GettyImages

בכל מקרה, העמימות תאפשר לשחק עם המדיניות החדשה, כפי שפועלת המציאות בגדה כבר שנים. ההחלטה הלא ברורה תאפשר למתוח את הקו בנחישות – ובזהירות. נתניהו מרסן כביכול את הבנייה בהתנחלויות, אולם בפועל הבנייה תימשך על פי ההנחיות היכן שניתן – ובמקומות אחרים, אולי גם בניגוד להנחיות המפורשות של הדרג המדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully