וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת יש"ע: מדיניות ההגבלות תיבחן בחידוש הבנייה ביישובים

בהמשך להודעת הקבינט על התחשבות בעמדת ממשל טראמפ בבנייה עתידית בהתנחלויות הדגישו במועצה כי המדיניות תאפשר הקמת יישוב למפוני עמונה. סמוטריץ': "הניסיון עם נתניהו במבחני תוצאה רע"

צילוום: ערוץ 20, עריכה: ורד לידני

(נתניהו וטראמפ במסיבת עיתונאים משותפת לאחר פגישתם בפברואר)

הודעת הקבינט המדיני-ביטחוני על מדיניות הגבלת הבנייה בהתנחלויות שהציג היום (שישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו גררה תגובות זהירות מצד ראשי ציבור המתנחלים. מועצת יש"ע הודיעה כי ההבנות שהשיגה הממשלה עם ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יאפשרו את "המשך בניין ההתיישבות" למרות מה שכינו "מגבלות מסוימות". המדיניות שהציג נתניהו גובשה תוך "התחשבות בעמדותיו" של טראמפ, שהצהיר בעבר שאינו רואה בהתנחלויות מכשול לשלום אך גם הביע מורת רוח מהרחבתן.

על פי ההודעה, לא תקודם בנייה מחוץ להתנחלויות הקיימות, והובהר כי "ישראל לא תאפשר הקמה של מאחזים לא מוסדרים חדשים" וכי "ישראל תבנה בתוך השטח הבנוי הקיים, ככל שהדבר ניתן". במועצת יש"ע ציינו כי המדיניות החדשה תאפשר בנוסף להמשך הבנייה בכל היישובים ביהודה ושומרון גם את הקמת היישוב החדש למפוני המאחז עמונה באזור עמק שילה שבבנימין, עליה הוכרז אמש.

עוד בנושא:
הבית הלבן על ההתנחלות החדשה למפוני עמונה: "טראמפ הביע את דאגתו"
אבו מאזן: טראמפ רציני לגבי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני
מלך ירדן בפסגת הליגה הערבית: "ישראל הורסת את הסיכוי לשלום"

פועלי בניין מניחים יסודות לבתים חדשים במעלה אדומים, 24 בינואר 2017. AP
"נפעל מול הממשלה כדי שהתוכנית אכן תצא אל הפועל". פועלים באתר בנייה במעלה אדומים/AP

"גם במקרה זה המבחן האמיתי יהיה חידוש מידי של פעולות התכנון, הבנייה והפיתוח בכל רחבי ההתיישבות והמעשים בשטח", נמסר. "אנו נעמוד על המשמר ונפעל מול ממשלת ישראל להביא לכך שתוכנית זו אכן תצא אל הפועל". מי שדווקא העביר ביקורת על הודעת הקבינט היה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שכינה את המדיניות החדשה "מטרידה מאוד". לדבריו, החלטת הקבינט אמנם משאירה מרחב תמרון למבחן היישום בשטח, אולם "הניסיון עם נתניהו במבחני תוצאה הוא רע מאוד. אין בסיס אמיתי להערכה שהפעם זה יהיה אחרת".

סמוטריץ': אם לא יאושרו תכניות מושב הכנסת לא יפתח כסדרו

עוד אמר סמוטריץ' כי הודעת רשות מקרקעי ישראל אמש על אישור שיווק 1,992 יחידות דיור בארבע התנחלויות ביהודה ושומרון – אלפי מנשה, ביתר עילית, קרני שומרון ובית אריה - מוכיחה למעשה כי נתניהו הורה לעצור את שיווקן לפני חודשיים, זמן קצר לאחר אישורן. זאת, לדבריו, על אף שלשכת ראש הממשלה הכחישה טענה זו בעבר.

"ההודאה הזו, בצירוף העובדה שמאז הבחירות בארצות הברית מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון לא התכנסה - מה שאומר שגם התכניות שראש הממשלה 'אישר' לא קודמו - מלמדים ש-5,500 יחידות הדיור שכאילו אושרו היו לא יותר מבלוף, כפי שטענתי אז", אמר. "אין שום יסוד להנחה שהפעם זה יהיה שונה. נצטרך להיות עם יד על הדופק ולא לתת לנתניהו למסמס את הבנייה".

לדבריו, על מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון להתכנס מיד לאחר חג הפסח על מנת "להעמיד את החלטת הקבינט למבחן מידי". זאת, לאחר שיונחו על שולחן המועצה "כל התכניות שעומדות על הפרק", במטרה לבחון "האם ראש הממשלה יאשר את קידומן או לא. אם הוא לא יאשר אותן לא נוכל לפתוח את מושב הקיץ של הכנסת כסדרו".

הפלסטינים: בניית התנחלויות חדשות תכשיל את תהליך השלום

ממשלת הרשות הפלסטינית הגיבה להודעת הקבינט המדיני-ביטחוני וכינתה את בנייתן של התנחלויות חדשות "מכשול לתהליך השלום". המחלקה לניהול משא ומתן באש"ף הודיעה כי היא רואה בהחלטה על המדיניות החדשה הוכחה לכך ש"ישראל מחויבת יותר לריצוי של תושבי ההתנחלויות הלא חוקיות מאשר לכינון שלום בר קיימא". בכירת הרשות הפלסטינית חנאן עשראווי אף הוסיפה כי "האירוניה היא שבזמן הפלסטינים מציינים את 'יום האדמה' ישראל מכריזה על בניית התנחלות חדשה", בהתייחסה להודעה אמש על הקמת יישוב חדש למפוני המאחז עמונה.

ארגון חמאס התייחס אף הוא להודעה ומסר כי היא "מדגישה את המשך פעולות ישראל נגד ומחוץ למסגרת החוק הבינלאומי". דובר הארגון, חאזם קאסם, מסר עוד כי ההחלטה מהווה "המשך למדיניות הגזענית של הכיבוש והרחקת הפלסטינים והשתלטות על אדמותיהם". לדבריו, ההחלטה "מציבה את מנהיגי ערב שהשתתפו בפסגה הערבית בפני אתגר אמיתי שבו ישראל מתעקשת להמשיך את התקפותיה נגד העם הפלסטיני ולשלול את זכויותיו".

פגישת אבו מאזן וג'ייסון גרינבלט, רמאללה, 14 במרץ 2017. צילום מסך מתוך טוויטר, אתר רשמי
אבו מאזן עם שליחו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט/אתר רשמי, צילום מסך מתוך טוויטר

בהודעת הבית הלבן בתגובה להודעת הקבינט בנוגע לבניית ההתנחלות החדשה הובהר כי ההחלטה על הקמתה התקבלה בטרם נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו, אך השתמעה ממנה הסתייגות מהמהלך. "כפי שהממשל הבהיר - בעוד שקיומן של התנחלויות אינו מכשול לשלום, בנייה נוספת ובלתי מרוסנת אינה מקדמת את השלום", אמר גורם ממשל בכיר בוושינגטון. "הממשלה הישראלית הבהירה כי מעתה ואילך בכוונתה לאמץ מדיניות אשר לוקחת את דאגותיו של הנשיא בחשבון".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הביע אכזבה ודאגה מהחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני על בניית ההתנחלות החדשה. בהודעה מטעם הארגון נמסר כי גוטרש "הדגיש בעקביות את העובדה שלא קיים פתרון אחר לסכסוך הישראלי-פלסטיני זולת פתרון שתי המדינות" וכי הוא "מגנה כל צעד חד-צדדי המאיים על השלום וחותר תחת פתרון זה". עוד נמסר כי "הבנייה בהתנחלויות אינה חוקית על פי הדין הבינלאומי ומציבה מכשול בדרך לשלום".

(עדכון ראשון: 12:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully