וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך ירדן בפסגת הליגה הערבית: "ישראל הורסת את הסיכוי לשלום"

29.3.2017 / 19:20

בפתח הכינוס האזורי בים המלח, עבדאללה טען כי הקמת מדינה פלסטינית היא הדרך היחידה לשלום. המנהיגים דרשו: "לא להעביר שגרירויות לירושלים". וגם: הנפילה המביכה של נשיא לבנון - לעיני המצלמות

צילום: CNN

מלך ירדן עבדאללה השני אמר היום (רביעי) כי לא יושג שלום במזרח התיכון ללא הקמת מדינה פלסטינית במסגרת פתרון שתי המדינות, שלדבריו תהיה הבסיס להסכם שלום נרחב בין ישראל למדינות ערב. בנאום שנשא בפתיחת פסגת מנהיגי הליגה הערבית לחופי ים המלח, טען עבדאללה כי "ישראל הורסת את הסיכויים להשגת שלום", באמצעות האצת הבנייה בהתנחלויות בשטחים.

"ישראל ממשיכה להרחיב את ההתנחלויות ולחבל בסיכויים לשלום", אמר עבדאללה. "לא יהיה שלום או יציבות באזור ללא פתרון צודק ובר-קיימא לסוגיה הפלסטינית דרך פתרון שתי המדינית". הסוגייה הפלסטינית עומדת במרכז הדיונים, שלהם שותפים מנהיגי האזור, כולל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

עוד בוואלה! NEWS:
עשרות אלפים ציינו שנתיים למלחמה בתימן: "הפסיקו את המצור"
דאעש קרא לתושבי המעוז בסוריה להתפנות: "סכר הענק יתמוטט"
לפני הביקור בוושינגטון: אבו מאזן נועד עם נשיא מצרים א-סיסי

מנהיגי מדינות ערב בפתח פסגת הליגה הערבית בירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
מציעים "פיוס" עם ישראל. עבדאללה/רויטרס

בהצהרה משותפת שנמסרה בתום הפסגה, מסרו המנהיגים כי הם קוראים לחידוש המגעים בין הישראלים לפלסטינים במתווה של פתרון שתי המדינות. יתרה מכך, הם דרשו ממדינות העולם שלא להעביר שגרירויות בישראל לירושלים ולהימנע מצעדים חד-צדדיים, והכריזו כי יפעלו ל"פיוס" ביחסים עם ישראל, אם זו תיסוג מכל השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים.

כמו כן, מסרו המנהיגים כי הם תומכים בהמשך המגעים המדיניים לפתרון ללחימה בסוריה וקוראים לשכנותיה של סוריה לקבל לשטחן פליטים, ודורשים יציבות בעיראק כ"גורם מפתח בביטחון הלאומי של מדינות ערב". הם התייחסו לסוגיות נוספות הנוגעות למדינות המזרח התיכון, וקראו לקידום יציבות ולהימנעות ממעורבות זרה בענייניהן של המדינות הערביות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
על השולחן - הסכסוך הישראלי-פלסטיני והמאבק בדאעש. כינוס הליגה הערבית, היום/רויטרס

אבו מאזן נועד לפני תחילת הפסגה פעם נוספת עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, ודן עמו בדרכים לחידוש המשא ומתן. עם זאת, בריאיון לעיתון הירדני "אל-רד", הבהיר יו"ר הרשות כי "אין יוזמות שלום חדשות על השולחן".

הוא קרא ליישום יוזמת השלום הערבית "כלשונה", ועודד מעורבות נרחבת יותר של ממשלות ירדן, מצרים וערב הסעודית במגעים. לטענתו, "ההתנחלויות הישראליות והפקעת האדמות הביאו בפועל למציאות של מדינה אחת, במובן של מדינת אפרטהייד".

צפו: הנפילה של נשיא לבנון

פרט לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מנהיגי המדינות ידונו גם בשורת המשברים המתחוללים באזור, בהם המלחמות בסוריה, בתימן ובלוב, כמו גם במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). בין הנוכחים, מלך ערב הסעודית סלמאן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי ונשיא תימן עבד רבו מנסור האדי.

גם נשיא סודאן עומר אל-בשיר, המבוקש על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי בגין פשעי מלחמה, נוכח בפסגה חרף צו המעצר הבינלאומי שעומד נגדו. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני הגיעו גם הם לים המלח, יחד עם גורמים בינלאומיים נוספים.

נשיא לבנון מישל עאון הגיע גם הוא לפסגה, זמן לא רב לאחר שמדינתו צלחה משבר משילות חמור - ונפל לעיני המצלמות רגע לפני הצילום הקבוצתי. בתיעוד המקרה, נראים עמיתיו להנהגת המזרח התיכון חשים לסייע לו.

"הקואליציה הסונית החדשה"

המלך סלמאן הזמין היום את א-סיסי לביקור רשמי בממלכה, במהלך פגישתם האישית של השניים. מלשכתו של א-סיסי נמסר כי הנשיא קיבל את ההזמנה, במסגרת חימום היחסים בין שתי המדינות.

קהיר וריאד השלימו בכך את הליך הפיוס בין המדינות, במה שכונה על ידי עורך העיתון "א-ראי אל-יום" עבד אל-ברי עטוואן "הקואליציה הסונית החדשה". הוא הבהיר כי שתי הממשלות הסכימו לאחד כוחות במאבק נגד התרחבות השפעתה של איראן באזור, וטען: "לא מן הנמנע שבימים הקרובים נראה הזמנה אמריקנית לוועידת שלום שתפגיש בין מנהיגי הקואליציה החדשה ומנהיגי ישראל, שתוביל לשיתוף פעולה ישראלי-ערבי בכל החזיתות".

(עדכון ראשון: 13:13)

נשיא לבנון בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
נופל וקם. נשיא לבנון מישל עאון, היום/רויטרס
נשיא מצרים בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
יגיע לביקור בערב הסעודית. נשיא מצרים א-סיסי/רויטרס
נשיא סודאן בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
הגיע למרות צו המעצר. נשיא סודאן אל-באשיר/רויטרס
אנטוניו גוטרש ופדריקה מוגריני בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
מוגריני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully