וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"את רצחת את אמא": העדויות שהובילו לזיכוי האדריכל מרצח אמו

28.3.2017 / 13:30

האישום החד משמעי – לפיו חן אילתי רצח את אמו מרים, קרס עם זיכויו פה אחד. השופטים פקפקו באמינות העדה המרכזית פלישיה וואנה, אשתו של הנאשם, והוא שוחרר מחמת הספק. תמלולי העדויות מעוררים יותר שאלות מתשובות, ומותירים באוויר את התעלומה: מי באמת רצח את מרים אילתי?

צילום: אלי אשכנזי

מה קרה בדירתה של מרים אילתי בקיבוץ מחניים בליל ה-12 לאפריל 2016 בו מצאה את מותה? בפרקליטות מחוז הצפון היו בטוחים שבנה, האדריכל חן אילתי, חנק אותה למוות על רקע מצוקה כלכלית וביחד עם אשתו פלישיה סיזיווה וואנה ביימו את מותה כאילו מתה בשנתה.

לכאורה, כתב האישום חד משמעי: אילתי, בן כ-50, התגורר עם פלישיה, בת 35, ביחידת דיור מעל בית אמו בת ה-70 בקיבוץ. בני הזוג נקלעו למצוקה כלכלית והחלו להשתמש בכרטיס האשראי של האם ללא ידיעתה. משעלתה על העניין, ביטלה את הכרטיס ובמהלך שיחה קשה בין האם לבנה הודיעה לו מרים כי היא מבקשת ממנו ומפלישיה לעזוב את יחידת הדיור. בעקבות כך, היכה לפי האישום אילתי את אמו – וחנק אותה למוות.

עוד בוואלה! NEWS:
דרום סודאן: רצח עובדי סיוע מאיים להחריף את המשבר ההומניטרי
רצח הישראלי בגיאורגיה: "זה לא היה ספונטני - הרוצחים היו במארב"
"על האש" הפך לזירת רצח: שני בני 19 נורו למוות, מצוד אחר המתנקש

חן אילתי, זוכה מאשמת רצח אימו בקיבוץ מחניים. בית משפט מחוזי נצרת, 28 במרץ 2017. צילום: אלי אשכנזי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, אלי אשכנזי
חן אילתי, היום בבית המשפט - לפני ההודעה על זיכויו מאשמת רצח/אלי אשכנזי, צילום: אלי אשכנזי, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

לאחר ששמעה צעקות, פלישיה ירדה לדירה, הבחינה באילתי שרוכן על גופת אמו והשניים סיכמו כי יניחו אותה במיטתה ויאמרו למשטרה כי מתה בשנתה. עוד באותו הערב הוציא אילתי מארנקה של אמו את כרטיס האשראי והשניים ניסו להוציא כספים מהכספומט באמצעותו. המשטרה תחילה האמינה לבני הזוג כי מדובר במוות טבעי, אולם נתיחה שלאחר המוות גילתה את המכות הקשות, וכתב האישום היה נחרץ – רצח.

גם העדויות שנחשפות עתה הובילו את החוקרים למסקנה הברורה. "היה מתח בין חן לפלישיה, היא לא שפויה", העיד קרוב משפחה שסיפר כי כרטיס האשראי נגנב במפתיע בליל מותה של מרים, "פלישיה לדעתי לא בן אדם שפוי ולא אופתע משום פעולה שהיא עשתה ולכן אני רוצה שתנותח כדי לדעת שמתה מוות טבעי... חן הוא גבר מוכה ופלישיה בחורה לא צפויה, לדעתי היא מאוד מסוכנת".

עוד באותו נושא

מחמת הספק: בית המשפט זיכה את הנאשם ברצח אמו בקיבוץ מחניים

לכתבה המלאה
מרים אילתי, נרצחה בידי בנה, חן אילתי בקיבוץ מחניים. באדיבות המשפחה
מרים אילתי. תעלומת הרצח עדיין נותרה פתוחה/באדיבות המשפחה

בשיחה מוקלטת עם איש שירותי הרווחה נשמע אילתי מספר על דרישת אמו בוויכוח: "אימא אמרה לי אתמול בצעקות ואמרה לי – 'או שפלישיה יוצאת מהבית, או שתעברו מפה, כאילו פלישיה היא הבעיה".

אלא שעל אף התרחיש האפשרי כאילו פלישיה רצחה את אילתי, בפרקליטות בחרו לבסס את כתב האישום על עדותה נגד חן. בין היתר סיפרה כי לא היה סכסוך יוצא דופן בינה לבין אילתי האם, אם כי היחסים היו "לא כל כך טובים לפני מותה". לגבי יום הרצח סיפרה פלישיה: "שמעתי צעקות, באמת ברצינות". אז ירדה לדירת האם, ראתה את מרים שוכבת על הרצפה ואת בן זוגה כורע ברך לידה.

"שאלתי אותו מה עשית, והוא אמר 'וואי פלישיה, עשיתי בלגן, בואי תעזרי לי". בשלב זה סיפרה כי חן הורה לה להרים את מרים בידיים וברגליים והם הניחו אותה במיטתה. חן לקח את ארנקה של אמו והוציא משם את כרטיס אשראי, ו-1,600 שקל. "אני לא יודעת למה עזרתי לו", סיפרה, "חן אמר לי שחנק אותה כשהיו למטה, אבל אני לא זוכרת מתי אמר לי את זה". למה לא סיפרה לשוטרים את מה שקרה? נשאלה בחקירתה מעל דוכן העדים בבית המשפט. פלישיה השיבה כי הרגישה "כאילו אני לא רציתי לפתוח את הסוד". עוד סיפרה כי ביום לאחר האירוע אמרה לחן: "הסוד שלך בטוח איתי".

העימות בין וואנה ואילתי: "חן הרג את אימא שלו"

אלא שמדובר בגרסה מתפתחת של פלישיה. במהלך חקירותיה הראשונות במשטרה הכחישה כל מעורבות ברצח מצדה, או מצדו של חן "למה שיהרוג את אימא שלו? הוא לא ישים אצבע על אימא שלו. זה נשמע אבסורד".

לאחר מכן, בעימות בין השניים במשטרה הטיחה בו האשמות קשות.

פלישיה: "חן הרג את אימא שלו. הוא היה רב איתה על בסיס יום יומי. חן הרג את אימא שלו ואמר לי לא להגיד שום דבר... הוא אמר לי באותו הלילה. הסיבה שאני שיקרתי כאן היא רק כדי להציל את התחת שלו"

אילתי: "זה פאקינג, הרבה חרא מזדיין, ואת יודעת את זה לעזאזל. את יודעת את זה פלישיה, המשחק המזדיין הזה נגמר".

חוקר: "מה פלישיה עשתה?"

אילתי: "היא קמה ועשתה את זה"

חוקר: מה היא עשתה?

אילתי צורח: רצחה את אימא!!".

הדרמה בחקירה ובבית המשפט הביאה את הפרקליטות לבקש את הרשעתו של אילתי. לא הייתה ראיה ישירה שקשרה אותו לרצח אבל הוויכוח עם אמו, המשבר הכלכלי, השימוש המוזר בכרטיסי האשראי מצבו הנפשי באותו הערב, ומעל לכל, העדות של פלישיה זוגתו – הובילו למסקנה כי הוא הרוצח.

אלא שלאט לאט התיק החל להתפורר: הסנגורים של אילתי רימונה שלג וסוהאד אגא מהסניגוריה הציבורית, עמדו על כך שאין אף ראיה ישירה הקושרת אותו לרצח, ובחכמה רבה החלו לפורר את העדות המפלילה של פלישיה. ראשית עמדו על שינוי הגרסאות במשטרה. לאחר מכן הציגו את עדותה במשפט, במהלכה לא השיבה לחלק ניכר מהשאלות, טענה כאינה זוכרת או אפילו שתקה. בהמשך הציגו עבר שכלל סמים ואלכוהול ואת בעיות האמינות שלה בשימוש בכרטיס האשראי של מרים.

פלישיה סיזיווה ואנה, פרודתו של חן אילתי, בנה של מרים אילתי. בית משפט השלום נצרת, 19 ביוני 2016. גיל אליהו, הארץ, הארץ
פלישיה וואנה, הורשעה על עבירת שימוש בכרטיס אשראי/הארץ, גיל אליהו, הארץ

בין היתר לא ידעה פלישיה לומר מתי התוודה חן בפניה כי רצח את אמו, והוצגו התכתבויות של פלישיה עם אחותה, בהן סיפרה כי היא "מייחלת למותה של האם", ואף דיברה עמה על אופציה של מותה בהתקף לב. בין היתר הוצגה עדותה במשטרה של בתה של הנרצחת, רוני לוין, בה סיפרה כי פלישיה איימה על חן לאחר שהשליכה עליו תנור כי תשרוף את ביתם.

בבית המשפט עימתה הסנגורית של חן את פלישיה עם התבטאויותיה ושאלה:

סנגורית: בשיחה עם חן את ממשיכה בהצגה ואומרת לו שאם יצא שאימא שלו מתה באופן טבעי אנחנו נקבל פיצויים מהמדינה, למה את אומרת את זה?

פלישיה: לא יודעת

סנגורית: הרי את יודעת שהיא לא מתה מוות טבעי לכאורה, זה מה שאת אומרת נכון?

פלישיה: כן

סנגורית: אז למה את אומרת לו שאימא שלך תמות מוות טבעי נקבל פיצויים מהמדינה, למה? למה את אומרת את זה?

פלישיה: שותקת.

סנגורית: ואז את ממשיכה בהקלטה ושואלת את חן "אבל מי ירצה להרוג את אימא שלך בעצם". למה את שואלת אותו את זה?

פלישיה: לא יודעת.

סנגורית: וחן לא מדבר בכלל. ואת ממשיכה, מי היה רוצה להרוג אותה. למה את אומרת את זה?

פלישיה: לא יודעת למה.

חן אילתי שוחרר; וואנה הורשעה בשימוש לא חוקי בכרטיסי אשראי

היום החליטו השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת לזכות את חן אילתי מהאשמה על הרצח. פלישיה לא הואשמה כלל בעבירת הרצח, והיא הורשעה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של שימוש לא חוקי בכרטיסי אשראי עליהם נידונה לשלושה חודשי מאסר, אותם תמלא כפי הנראה בעבודות שירות. סעיף על שיבוש הליכי משפט, בו הואשמה כיוון שגררה את גופתה של מרים אילתי – נמחק במסגרת ההסדר.

"אני מצטערת על מה שקרה", סיפרה לבית המשפט בשלב טיעוניה לעונש, "אני פשוט רוצה הזדמנות להיות עם הילדים שלי, אני מאוד מצטערת".

חן אילתי שוחרר היום באופן מידי, לאחר שפרקליטות המדינה לא ביקשה עיכוב ביצוע על שחרור – והוא יצא לחופשי לאחר יותר משנה במעצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully